۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۶
کد خبر: ۵۹۱۰۷۶
حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری:

آیت الله هاشمی شاهرودی از استوانه های حوزه علمیه قم بود

آیت الله هاشمی شاهرودی از استوانه های حوزه علمیه قم بود
نماینده خبرگان با بیان این که آیت الله شاهرودی از استوانه های حوزه بودند، گفت:ایشان در فقاهت، امور سیاسی و اجتماعی منشأ خدمات مهم بسیاری بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تسلیت درگذشت رییس فقید مجمع تشخیص به شخصیت برجسته علمی آیت الله هاشمی شاهرودی اشاره کرد و گفت: ایشان از نظر علمی یک شخصیت بسیار اثرگذار بودند و بی شک در تراز مرجعیت قرار داشتند.

وی با اشاره به تقریرات و تألیفات مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی اظهار داشت: با توجه به این که ایشان شاگرد نابغه ای همچون شهید صدر بوده و بحث هایی که از ایشان در هفت جلد در زمینه اصول از شهید صدر به یادگار مانده است به درستی می توان به شخصیت ممتاز ایشان در زمینه های علمی پی برد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری با بیان این که مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی یک شخصیت علمی کم نظیر بودند، خاطرنشان کرد: آن چه که از شهید صدر به یادگار مانده، در وجود ایشان تجلی کرده بود.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی از استوانه های علمی حوزه علمیه قم به شمار می رفتند، ابراز کرد: ایشان از لحاظ علمی در رتبه مرجعیت بودند و فضلای حوزه از درس خارج ایشان استفاده های زیادی می بردند.

وی به تبیین خدمات برجسته مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی به نظام جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: ایشان با همکاری  شهید سید محمد باقر حکیم مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را پایه گذاری کردند و مدتی هم رییس آن مجمع بودند؛ همچنین عضویت در شورای نگهبان، دارا بودن مقام نایب رییسی مجلس خبرگان رهبری، ریاست قوه قضائیه و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در کارنامه درخشان ایشان به چشم می خورد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری با بیان این که مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی از برجسته ترین شخصیت های سیاسی و اجتماعی کشور بودند، عنوان کرد: تأسیس مؤسسه دایرة المعارف فقه اسلامی در قم و دانشگاه غیر انتفاعی در تهران نیز از دیگر کارها و خدماتی است که ایشان به جامعه علمی ارائه کردند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: فعالیت های ایشان در دوران تصدی مسؤولیت قوه قضائیه و اقداماتی که در آن دوره انجام دادند، فراموش نشدنی است، به گونه ای که کسانی که در این قوه فعالیت دارند نسبت به ژرف اندیشی ایشان در راستای مباحث قضایی و حقوقی اعتراف کرده و شهادت می دهند.

وی افزود: مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی شخصیتی کامل و جامع داشتند و افزون بر فقاهت و علمیت، در امور سیاسی و اجتماعی نیز منشأ آثار خیر بودند؛ بدون شک با درگذشت ایشان یک خلأ و شکافی در جامعه ایجاد شد که با هیچ چیز دیگری پر نمی شود.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 17

/841/ت302/ق

ارسال نظرات