۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۵۹۱۰۳۸

انتشار کتاب «کتابخانه معرفتی مربی» از سری کتاب‌های تربیت با کتاب

انتشار کتاب «کتابخانه معرفتی مربی» از سری کتاب‌های تربیت با کتاب
مؤسسه فرهنگی تربیتی مصباح الهدی، کتاب «کتابخانه معرفتی مربی» از سری کتاب‌های تربیت با کتاب نوشته جمعی از نویسندگان را منتشر کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی تربیتی مصباح الهدی، کتاب «کتابخانه معرفتی مربی» از سری کتاب‌های تربیت با کتاب نوشته جمعی از نویسندگان را منتشر کرده است.

مجموعه تربیت با کتاب، دستاورد یک طرح پژوهشی با هدف پاسخ‌گویی به نیاز «مربیان، معلمان، مبلغان»؛ «والدین» و «متربیان نوجوان» است. «کتابخانه معرفتی مربی»، جلد دوم از این مجموعه است که، ۱۰۰ عنوان از کتاب‌های مناسب برای نیازمندی‌های معرفتی مربیان را معرفی کرده است.

این کتاب شامل ده بخش با عنوان‌های: اخلاق؛ اندیشه امام و رهبری؛ انقلاب اسلامی؛ تاریخ غرب‌شناسی؛ فرق و ادیان؛ کلام اسلامی؛ متون دینی؛ مهدویت؛ هنر و ادب است.

مولف در مقدمه کتاب درباره انگیزه تالیف کتاب چنین می‌نویسد: در میان عناصر و عوامل بیرونی اثرگذار در تربیت، «مربی» یکی از عناصر اصلی به شمار می‌آید؛ عنصری که برای موفقیت در تربیت نه‌تن‌ها نیازمند دانش‌ها و مهارت‌هایی است، که حتی ویژگی‌ها و شخصیت وی و شایستگی‌ها و فرهنگش، بر میزان این موفقیت اثر می‌گذارند.

فردی که به ضرورت تربیت پی برده است، هنگامی می‌تواند داعیه‌دار حرکت در مسیر تربیت اسلامی باشد و خود را مربی بداند که علاوه بر آگاهی از نظام تربیتی اسلام در سایر نظام‌ها و علوم مرتبط دیگر (تاریخ، سیاست، فرهنگ، هنر و...) آگاهی و معرفت کافی داشته باشد.

در پشت جلد کتاب چنین می‌خوانیم: مخاطبان اصلی مجموعه «تربیت با کتاب»، مربیان و والدین هستند که بار‌ها در کلاس‌های تربیتی و یا جلسه‌های مشاوره، از اساتید و مشاوران خواسته‌اند تا کتابی سودمند برای مطالعه خود یا فرزندانشان به آن‌ها معرفی کنند؛ اما معمولاً پاسخی درخور و قانع کننده نگرفته‌اند. در شرایط کنونی، معرفی کتاب‌های خوبی که پاسخ گوی نیاز تربیتی والدین و مربیان باشند، کار ساده‌ای نیست و دشوارتر از معرفی چنین کتابی به این دو گروه، پیشنهاد کتاب‌های جذاب و البته ارزشمند به نوجوان‌ها است.

نویسنده این کتاب، سعی کرده است در راستای معرفی کتاب‌های سودمند برای والدین و فرزندانشان گام موثری بردارد؛ ایشان در فصل اول کتاب در مورد معرفی کتابی در حوزه اخلاق، درباره کتاب «به کجا و چگونه؟» (نیم‌نگاهی به آرمان کمال و راه رسیدن به آن) این گونه سخن به میان آورده است: هم زمان با رشد جسمی و عقلی جوان، فطرت آرمان‌خواهی و حقیقت‌طلبی نیز در وجودش شکوفا می‌شود و او را در جست‌وجوی کمال و سعادت به حرکت وامی‌دارد. اما در آغاز راه، این تقاضای درونی با دو مانع جدی روبه‌رو است: ناآگاهی از راهکار‌های رسیدن به تکامل و نیز نیرو‌های مزاحم و سرکشی که جوان را به سوی هوس‌ها می‌کشاند. در چنین شرایطی بسیاری از جوانان به دنبال منبعی برای تشخیص مسیر درست هستند؛ کسی یا چیزی که بتواند آن‌ها را برای پیمودن راه خودسازی تکامل برانگیزد. هدف اصلی نویسنده این کتاب، شناساندن خواننده به خودش است و آگاه کردن او از راه رسیدن به کمال. این کتاب برای خواننده جوان و تازه کار و نیز مربیان و معلمان جوانی که قصد برداشتن گام نخست خودسازی را دارند سودمند خواهد بود.

در فصل سوم، نویسنده به معرفی کتابی با عنوان مبانی حکومت اسلامی پرداخته است؛ ایشان در قسمتی از این فصل اینگونه آورده است: اکنون و پس از گذشت نزدیک به چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از تحلیلگران غربی و پیروان مسلمان آن‌ها، از تحلیل این پدیده عظیم ناتوان‌اند. تفاوت‌های بنیادین مسیحیت تحریف شده و عملکرد رهبران کلیسا با مکتب رهایی بخش اسلام و روحانیت، سبب شده است تا مطالعه جدی اسلام و نظام سیاسی اسلام بر دو پایه اساسی بنانهاده شده است: رابطه دین و سیاست و بررسی حاکمیت ولایت. کتاب مبانی حکومت اسلامی یک اثر نیمه تخصصی برای این گروه از مخاطبان است که همت اصلی نویسنده آن، اثبات حکومتی بودن اسلام و ولایت‌فقیه در دوره غیبت است. این کتاب سه ویژگی برجسته دارد که سبب شده بتوان آن را یک کتاب آموزشی در زمینه حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه به شماره آورد: نخست در تدوین آن همه ملزومات تدوین یک کتاب درسی رعایت شده است، دومین ویژگی این کتاب بخش‌بندی و فصل‌بندی منطقی و متناسب آن است که به خواننده کمک می‌کند به سادگی ربط میان مطالب را دریابد. ساده، روان و قابل فهم بودن مطالب کتاب نیز ویژگی سوم کتاب است.

مولف در فصل ششم و گفتار هشتم از این کتاب به مربیان و معلمان، کتاب فراماسونری و نقش آن در ایران تشکیلات فراماسونری در ایران (با اسامی و اسناد منتشر نشده) را معرفی می‌کند و در توضیح این کتاب چنین می‌نویسد:

نویسنده در این کتاب نیمه تخصصی کوشیده است ضمن معرفی فراماسونری و فراماسون‌ها به مربیان و معلمان، مبانی و فعالیت‌های آن‌ها را نقد و بررسی کند. این کتاب پنج ویژگی مثبت دارد که سبب اعتبار آن می‌شود. نویسنده در این اثر مباحث مختلف مطرح در زمینه فراماسونری را بررسی کرده است. دیگر آنکه اسناد و مدارک مرتبط با هر یک از ادعا‌های صورت گرفته در کتاب آورده شده است. سومین ویژگی این کتاب آن است که مطالب آن با یکدیگر هماهنگی و همخوانی قابل قبولی دارند. بهره‌گیری از منابع و کتب معتبر موجود در این زمینه نکته چهارمی است که باید به آن اشاره شود و بالاخره آنکه اگرچه حجم کتاب اندکی بالا به نظر آید، حقیقت آن است که تقریباً در هیچ موردی اضافه گویی و طولانی کردن بیجای کلام به چشم نمی‌خورد.

با توجه به اهمیت مسئله امامت و نقش محوری آن در ساختار فکری و عملی شیعیان، دشمنان همواره کوشیده‌اند تا شبهه‌های مختلفی را درباره امام مهدی مطرح کنند تا معتقدان به آن حضرت دچار تردید شوند؛ لذا نویسنده در فصل نهم و در زمینه مهدویت کتاب نگین آفرینش را معرفی می‌کند و در ادامه می‌نویسد: برای آشنایی اولیه با مهم‌ترین مباحث مهدویت و انتظار، کتاب بسیار خوبی است که در یک حجم مختصر می‌تواند اطلاعاتی دقیق و در برخی از موارد، تحلیل‌هایی خواندنی درباره موضوع به خواننده بدهد. با توجه به ویژگی‌های موجود در آن، می‌توان گفت این کتاب قابلیت استفاده به‌عنوان یک درس‌نامه آموزشی را برای تدریس مهدویت به گستره وسیعی از مخاطبان را دارد.

موسسه فرهنگی تربیتی مصباح الهدی کتاب «کتابخانۀ معرفتی مربی» را در قطع رقعی و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۳۶۸ صفحه و با قیمت ۲۶۰۰۰ هزار تومان منتشر کرده است.

علاقه‌مندان نیز می‌توانند جهت تهیه این کتاب با شماره تلفن: ۰۹۱۹۹۷۵۵۹۴۹ تماس حاصل نمایند. /۹۸۸/
ارسال نظرات