۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۹۰۹۲۶
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور:

حوزه علمیه خواهران باید مرجعیت دینی زنان باشد

حوزه علمیه خواهران باید مرجعیت دینی زنان باشد
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: مهمترین هدف امر پژوهش در حوزه‌های علمیه خواهران ایفای نقش مرجعیت حوزه دین برای بانوان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، امروز در آیین افتتاحیه نخستین پژوهشکده مطالعاتی تخصصی کوثر که در مدرسه علمیه کوثر برگزار شد، گفت: پژوهش یکی از جدیدترین مسائل حوزه مطالعات دینی است.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فضا برای فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های انقلابی باز شد ازاین‌رو فعالیت‌های پژوهشی برای بازبینی مسائل حل‌شده و مقابله با توطئه دشمنان که علیه دین و مذهب مطرح می‌شد به‌عنوان مساله جدی در دستور کار حوزه‌های علمیه قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان اینکه پژوهش مؤلفه‌های فراوانی دارد که باید همه آن‌ها در کنار هم موردتوجه قرار گرفته شود، ابراز کرد: زمانی که یک توان پژوهشی در یک‌نهاد و مجموعه‌ای شکل می‌گیرد و افرادی به‌عنوان پژوهشگر انتخاب می‌شوند به این معنا است که آن مجموعه همه مولفه‌ها را برای امر پژوهش جمع کرده باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تاکید بر اینکه پژوهشگران باید قدرت مراجعه به منابع اصلی اسلامی را داشته باشند، اظهار کرد: پیشرفت و درخشش پژوهشگران در گرو مطالعه و تلاش بی وقفه علمی است.

وی ادامه داد: فرق علامه جعفری و شهید مطهری با دیگران در این بود که آنان شبانه روز اهل مطالعه و تحقیق و تفحص بودند تا پاسخ پرسش‌هایی که داشتند بیابند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در ادامه بیان داشت: پژوهشگر برای آنکه بتواند مسائل را به خوبی تحلیل و مورد ارزیابی قرار دهند باید برای مطالعه و تحقیق وقت صرف کنند و دانسته‌های اجمالی را به صورت مفصل بدانند و نسبت به مسائل جزئی بی تفاوت نباشند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تاکید براینکه پژوهشگر باید اهل تدبر و تامل در مسائل باشد، گفت: گاهی با یک تامل در یک واژه باب معارف به روی انسان باز می‌شود.

وی با بیان اینکه پژوهشگر باید بتواند هزاران سوال را طراحی کند و سپس با مطالعه و تحقیق به جستجوی پاسخ آن اقدام کند، عنوان کرد: پژوهشگر می‌تواند با فعالیت‌های پژوهشی جامعه را به رشد و تعالی برساند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور روشمند بودن فعالیت‌های پژوهشی را بسیار لازم و ضروری دانست و گفت: در حوزه علوم دینی تلاش‌های خوبی در عرصه معرفتی و شیوه صورت گرفته و امید است در عرصه روش نیز این تلاش را شاهد باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران بیان داشت: امروز پژوهشگران حوزوی در حوزه‌های علمیه خواهران باید بتوانند کار‌های نکرده و راه‌های نرفته در حوزه بانوان را در فعالیت‌های پژوهشی خود بگنجانند تا کار‌های زمین مانده انجام و معدن‌های استخراج نشده از دین کشف و استخراج شود.

وی خطاب به پژوهشگران تاکید کرد: مساله پیدا کردن هنر است طلاب خواهر باید بتوانند مسائل مربوط به خودشان را پیدا کنند و مراقب باشند در دام بازی بازیگران حرفه‌ای جهانی مانند جریان‌های فمنیستی و امثالهم گرفتار نشوند همچنین مراقب باشند به خاطر پذیرفته شدن منفعل و یا از مرز‌های دین خارج نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با تاکید براینکه حوزه‌های علمیه ذیل گفتمان اسلام پژوهش می‌کنند، خاطرنشان کرد: مطالعه در ذیل اسلام عزت آفرین و قدرت افزا است، قدرت ما از اسلام و منعطف کردن دین به سمت گفتمان غرب و امثالهم نیست، قدرت ما در این نیست که هضم جریانات دیگر شویم قدرت ما در این است که خودمان باشیم و خودمان؛ بنابراین مهمترین هدف امر پژوهش در حوزه‌های علمیه خواهران ایفای نقش مرجعیت حوزه دین برای بانوان است./۸۱۳/پ202/ب1
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات