۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۵۹۰۸۳۱
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور:

توسعه حوزه‌های علمیه خواهران محتوایی خواهد بود

توسعه حوزه‌های علمیه خواهران محتوایی خواهد بود
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران طی گفت و گویی همزمان با هفته پژوهش به تشریح ابعاد مختلفی از انقلاب اسلامی و ضرورت گفتمان‌سازی مبتنی بر آن پرداخت.
به گزارش خبرگزاری رسا، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران طی گفتگویی که در آستانه فرارسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با هفته پژوهش انجام داد، ابعاد مختلفی از انقلاب اسلامی و ضرورت گفتمان‌سازی مبتنی بر آن را تشریح کرد. حجت الاسلام و المسلمین بهجت‌پور در این گفتگو بر ضرورت توسعه کیفی حوزه های علمیه در سطح سه و چهار تاکید کرد.
 
بخش هایی از این گفتگو که به صورت خاص به فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران در زمینه پژوهش اختصاص دارد به مناسبت هفته پژوهش در ادامه آمده است.


حوزه‌های علمیه خواهران در عرصه پژوهش درخشیده است
فعالیت‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران در حال حاضر بسیار خوب است و برپایه داشته های حوزه های علمیه خواهران یعنی 412 مدرسه سطح 2 و 55 مدرسه سطح سه، در عرصه پژوهش دچار خلا نیستیم. انتظار خام نباید داشت باید ببینیم به حوزه چه می دهیم و چه طلب می کنیم. در همین مقدار خوب درخشیده ایم ولی اگر بنا داریم که پژوهشهای نیمه حرفه ای و حرفه ای را در دستور کار قرار دهیم باید زیرساخت ها را آماده کنیم و کار بنده و تیم جدید که در حوزه علمیه خواهران مستقر شده است باید این باشد که زمینه ها به سخت افزارهای مربوط به پژوهشهای نیمه حرفه ای و حرفه ای را فراهم کند. باید بخش زیادی از طلاب سطح 3 و 4 داشته و در عرصه های مختلف اظهار نظر می کنند و کارشناسی مجامع تخصصی را عهده دار هستند. در صداوسیما و مراکز آموزش عالی حضور تاثیرگذاری داشته باشند و اگر این اتفاق بیفتد ما کار خودمان را به ثمر رساندیم و به نقطه ای که باید رسیدیم و یا نزدیک شدیم.

مخاطبان حوزه‌های علمیه خواهران گسترده‌تر شوند
مخاطب ما تا الان خواهران بوده‌اند، یعنی گفته ایم که حوزه برادران عمدتا یا برادران و یا برادران و خواهران هستند و مخاطب حوزه خواهران صرفا خواهران هستند. این تفکیک، تفکیک کردن به گروه هدف است، حوزه خواهران باید با هدف مرجعیت دینی مسائل زنان تعریف شود. یعنی دانش باید هویت حوزه های علمیه خواهران باشد نه مخاطب. وقتی تفسیر می گویم باید حساسیت نظری نسبت به مسائل زنان داشته و مسائل مشترک قرآن را بر زنان تطبیق کنم.


باید وقتی در قرآن کار می کنم مسائل ویژه زنان را استخراج کرده و وقتی خوب رشد می کنم دانش های ویژه زنان را تولید کنم. دانش در حوزه خواهران باید منطبق بر زنان باشد. رویکردها در تاریخ، کلام، تفسیر، فقه باید به مسائل زنان باشد و در نهایت تولید دانش ویژه زنان صورت گیرد. اگر این کارها را محقق کردیم مرجعیت دینی مسائل زنان به ما محول می شود و این کار بزرگی است که باید انجام دهیم.


در بحث چهل سالگی انقلاب تصور کنید اگر انقلاب منطبق بر مسائل زنان می شد و رویکرد به مسائل زنان در انقلاب مورد توجه قرار گرفته و شاخه های مطالعاتی ویژه زنان داشتیم چقدر جامعه برای حفظ و تعمیق ارزش های انقلاب در نسل بانوان موفق می شد، این اتفاقی است که باید بیفتد.

توسعه محتوایی بعد از استقرار نظام مدرسه‌محور
حرکت روبه جلو در حوزه خواهران باید اینگونه تعریف شود؛ باید توسعه های فعلی مدارس به سمت توسعه های محتوا شکل گیرد. مدرسه محوری شعاری تنها در حوزه اصلاح ساختارها و رفع چالش های مدیریت بود کار اصلی ما بعد از استقرار نظام مدرسه محور، بر توسعه محتوایی حوزه های علمیه خواهران بنا خواهد شد و در اینجا کارهای بسیار زیادی باید صورت گیرد که از همه بانوان طلبه استمداد می کنم برادر خود را یاری و کمک کنید که با سرعت مناسب و بدون نقص و ضعف بتوانیم این حرکت را انجام دهیم. عاقبت حوزه خواهران را وقتی خیر می بینم که توانا باشند این مسیر پویایی را چه در بخش مباحث مرتبط با اسلام، چه در بخش مباحث مرتبط با انقلاب و مسائل اجتماعی زنان طی کنیم و امیدواریم که خداوند توفیق این خدمت را ارزانی کند.

پژوهش‌های دینی حل‌نشده بسیار هستند
استاد بنده حضرت آیت الله معرفت که شخصیت پژوهشگر به تمام معنا بود می فرمود یکی از مطالبی که باید پژوهشگر باور کند این است چه بسیار مطالبی که روی زمین مانده و باید حل کنیم. تصور نکنید همه تلاش های علمی در طول 1500 سال شده است و تمام؛ ما در آغاز راه هستیم و میدان خالی برای حل مسئله بسیار زیاد است. اگر شما باور کردید اسلام توانای پاسخگویی به همه مسائل مردم است پژوهشگر حوزه دین خواهید شد./1324/د103/ج

ارسال نظرات