۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۵۹۰۷۲۸
روحانی در جلسه شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه:

اراده جمهوری اسلامی ایران تعمیق و توسعه هرچه بیشتر روابط با ترکیه است

اراده جمهوری اسلامی ایران تعمیق و توسعه هرچه بیشتر روابط با ترکیه است
ریس جمهور با تاکید بر تعمیق بیشتر روابط با ترکیه گفت: تهران از توسعه روابط دو کشور کاملاً استقبال و از سرمایه‌گذاری‌های مشترک پشتیبانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، تلاش هرچه بیشتر برای تحقق هدفگذاری تجارت 30 میلیارد دلاری را ضروری خواند و گفت که در این مسیر تقویت همکاریهای بانکی و ساز و کار های موجود مانند کمیسیون اقتصادی مشترک، شناسایی زمینه های جدید همکاری اقتصادی و توسعه اقدامات مقتضی برای برقراری مشارکت تجاری نزدیکتر و نیز تدارک شرایط بهتر برای سرمایه گذاران در دو کشور، تسهیل حمل و نقل کالا و افزایش مشارکت بخش خصوصی در همکاری تجاری و بازرگانی ضروری است.

روحانی اظهارداشت:باید روابط دو کشور به جایگاهی برسد که در شان دو ملت همسایه و برادر و نیز ظرفیت های بزرگ همکاری در ایران و ترکیه باشد.

رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های ترانزیتی دو کشور ، تصریح کرد: ظرفیت ها در این حوزه به نحوی است که می توانیم مسیر ترانزیتی شرق به غرب را با سرمایه‌گذاری مشترک متحول سازیم.

روحانی اتصال خطوط ریلی ایران تا دریاچه وان و ایجاد تنوع در خطوط ریلی با سرمایه‌گذاری مشترک را در توسعه روابط تجاری دو کشور و منطقه حائز اهمیت دانست و گفت: توسعه خطوط ریلی می‌تواند به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه باشد.

رییس‌جمهور در ادامه تروریسم، قاچاق مواد مخدر، جنایت سازمان یافته و مهاجرت های بی رویه را تهدید جمعی دانست و بر همکاری مشترک در این زمینه تأکید کرد.

روحانی همچنین ارتقای روابط فرهنگی و توریستی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این زمینه برقراری روابط نزدیک‌تر بین دو شهر خوی و قونیه به خاطر برخورداری از شاعران بزرگی چون شمس و مولانا که افتخار تاریخی دو ملت و کل منطقه هستند، می تواند نمادی از روابط فرهنگی دو کشور باشد.

رییس جمهور همچنین به همکاری های دو جانبه و سه جانبه ایران و ترکیه در روند مذاکرات آستانه به اتفاق روسیه اشاره کرد و گفت: این مذاکرات موفق و موثر بوده و لازم است روند تثبیت امنیت، بازگشت آوارگان، حفظ تمامیت ارضی، تدوین قانون اساسی و تشکیل حکومتی با اراده مردم با دقت ادامه یابد.

رییس‌جمهور همچنین به شرایط سخت مردم مظلوم یمن و لزوم کمک به برقراری صلح پایدار در این کشور اشاره کرد و گفت: ترکیه می تواند در روند صلح و مذاکرات یمنی- یمنی نقش آفرینی کند و در زمینه افزایش کمک های انسان دوستانه به مردم یمن اقدام نماید.

رییس‌جمهور همچنین تسریع در تشکیل پنجره واحد گمرکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مصمم هستیم از فعالیت بخش های خصوصی دو کشور و رفع مشکلات احتمالی ، حمایت کنیم.

روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در روز های سخت در کنار مردم و دولت ترکیه بوده و امروز خوشحالیم که در شرایط تحریم غیرقانونی و ظالمانه دولت آمریکا علیه ایران، دولت و ملت ترکیه نیز در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز در این جلسه تشکیل پنجمین نشست شورای عالی راهبردی روابط ایران و ترکیه را در دوره‌ای که آمریکا تحریم علیه ایران را افزایش داده است حائز اهمیت دانست و گفت: در چهار نشست گذشته تصمیمات خوبی برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف اتخاذ شده و امروز نیز در چارچوب تجارت ترجیحی مصمم هستیم تمام ظرفیت‌های همکاری را فعال سازیم.

رییس جمهور ترکیه خاطر نشان کرد: اقدامات و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تاثیرات منفی و مخربی در حوزه تجارت خارجی دو کشور گذاشته است اما تبعات آن را به حداقل خواهیم رساند.

اردوغان با تاکید بر اینکه همواره با تحریم های یکجانبه آمریکا مخالف بوده و هستیم، گفت: ترکیه امنیت و ثبات ایران را امنیت و ثبات خود می داند.

رییس جمهور ترکیه در ادامه مذاکرات، به همکاری دو کشور در مسایل منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: به نتیجه رسیدن روند آستانه در باره سوریه با همکاری مشترک ایران، ترکیه و روسیه، نمونه ای از همکاری موفق برای صلح پایدار در منطقه است و باید در مقابل مداخله خارجی در این روند ایستادگی کنیم.

اردوغان مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در عراق و کمک به حل و فصل بحران یمن را مورد تاکید قرار داد و گفت بحران یمن باید هرچه زودتر از مسیرهای دیپلماتیک و همکاری‌های چندجانبه خاتمه یابد و در این مسیر نیز به همکاری های خود با ایران ادامه خواهیم داد./1323/د103/ق

ارسال نظرات