۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۵۹۰۷۱۸
برشی از کتاب «مکاتب صهیونیستی» (۲۴)؛

نگاهی به باور‌های اومانیستی فراماسونر‌ها

نگاهی به باور‌های اومانیستی فراماسونر‌ها
انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را به قلم مهدی دهنوی منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را به قلم مهدی دهنوی و با نظارت علمی محمدحسین فرج نژاد منتشر کرده است؛ بنابراین از این پس مطالب این کتاب را در قالب برشی از کتاب خدمت خوانندگان عزیز تقدیم می‌کنیم:

اومانیسم، جریانی بود که بعضی از روشنفکرانی که منابع روم و یونان باستان را مطالعه کرده و علیه اعتقادات کلیسای کاتولیک برخاسته بودند، آن را در اواخر عصر میانه (قرون وسطی) به طور خاص در ایتالیا پدید آوردند. اومانیسم که در روند جدایی اروپا از دین و رویکرد به کاپتیالیسم و کاپیتالیستی شدن آن نقش مهمی داشت، بنیادی عبرانی دارد.

مالاچی مارتین، نویسنده مشهور و استاد انستیتوی کتاب مقدسِ واتیکان در کتاب خود می‌نویسد: این انجمن‌ها (اومانیست‌ها) درباره آیات خاص کتاب مقدس تفسیر متفاوتی داشتند و آن‌ها از تعدادی مذاهب و منابع مافوق طبیعی، واقع در شمال آفریقا، خصوصا مصر اثر پذیرفته بودند که مهمترین آن‌ها «کابالای یهود» بود. اومانیست‌ها به کمک کابالا از نیرو‌های پنهان طبیعت برای اهداف سیاسی- اجتماعی خود استفاده می‌کردند.

جستجوی اومانیست‌ها برای یافتن یک روش متافیزیکی یا فلسفی که بتواند آن‌ها را از قیود ارسطویی قرون وسطا رهایی بخشد، از انگیزه‌های علاقه روزافزون آن‌ها به معارف و فرهنگ قومی یهود بود. آنان چنین روشی را در اصول عقیدتی سرّی و محرمانه، یعنی کابالا یافتند. ادیبان یهودی که در ساختن زندگی اندیشمندانه اروپا مشارکت داشتند، دیگر نمی‌توانستند کابالا را از همکاران «گوییم» خود مخفی دارند. پس طولی نکشید که کابالیست‌های مسیحی نیز پیدا شدند که بعضی از آن‌ها در تبحّر و موشکافی، رقیب سرسخت استادان خویش به شمار میرفتند.

کابالیست‌ها انسان را مخلوق خدا ندانسته، آن را موجودی ملکوتی می‌دانند که از ازل وجود داشته است! اومانیسم با ترویج اندیشه‌های کابالیستی، به اروپا گام نهاد و جامعه مسیحیت را به انحراف کشاند. فرد مسیحی به وجود خداوند اعتقاد داشت و انسان را بنده و مخلوق خدا می‌دانست، امّا با گسترش باور‌های اومانیستی، باور‌های مسیحیت نیز به صورت بنیادین تغییر کرد!

بر ارتباط بین اومانیسم و کابالیسم در منابع مختلفی تأکید شده و نویسنده معروف، «مالاچی مارتین» در کتاب «کلید این خون» به این موضوع پرداخته است. مالاچی مارتین، استاد تاریخ در مؤسسه کتاب آسمانی وابسته به واتیکان است؛ وی میگوید، به وضوح میتوان تأثیر کابالا بر اومانیست‌ها را دید.

در اوائل ایجاد رنسانس در ایتالیا شبکه‌ای از انجمن‌های اومانیسم با شعار «فرار از زیر سلطه این نظم دیرینه» ظهور کرده، تفسیر رایج از کتاب مقدّس را که مقامات مذهبی از آن حمایت میکردند، نپذیرفتند! آنان برای کتاب مقدّس تفسیری قائل بودند که بر اساس آئین‌های سرّی برگرفته شده از آفریقای شمالی، به ویژه مصر و تا حدّی بر اساس کابالای کلاسیک یهودیت استوار بود!

اعضای انجمن‌های اومانیستی اوّلیه به نیروی عظیم «معمار بزرگ جهان» اعتقاد داشتند که آن را با واژه چهار حرفی «یهوه» نشان میدادند. آنان نماد‌های دیگری مانند هِرم و چشم را از منابع مصری گرفته بودند. در سال ۱۳۰۰ میلادی زمانی که انجمن‌های کابالیست- اومانیست، در انگلستان، فرانسه و اسکاتلند به فعالیت برخاستند، هیچکس در آن زمان نمی‌توانست پیش‌بینی کند که باور‌های فراماسونر‌ها و اومانیست‌های ایتالیایی مشترک خواهد شد!

فراماسونری نیز از تمام تعلقات مسیحیت کاتولیک جدا شده، مانند اومانیست‌های ایتالیایی به میدان آمد. این جریان، اعتقاد به علوم خفیّه و رازداری را که در نهایت به انکار خداوند و نفی معاد می‌انجامید، در پیشگرفت و با مطرح کردن مفهوم «معمار بزرگ عالم»، جهان مادّی را در نقش خالق هستی پذیرفت و معتقد شد که جهان مادّی همان انرژی است که همه چیز را احاطه کرده است!

گفتنی است، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه، در ۱۵۶ صفحه به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه‌مندان برای خرید این کتاب به مدیریت توسعه علمی و ارتباطات خبرگزاری رسا مراجعه و یا با شماره تلفن: ۰۲۵۳۲۹۰۴۰۲۶--داخلی ۱۰۸ تماس بگیرند. /۹۹۸/ن ۶۰۴/ش

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی بسیار خواندنی بود ممنون
1
0