۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۵۹۰۵۵۵
رییس مرکز فقهی تبلیغ جوادالائمه تبیین کرد؛

شخصیت حضرت فاطمه معصومه و برکات وجودی ایشان در قم

شخصیت حضرت فاطمه معصومه و برکات وجودی ایشان در قم
حجت الاسلام تقوی از شخصیت و کرامت نفس حضرت فاطمه معصومه(س) سخن گفت و به برکات وجودی ایشان در قم اشاره کرد و حوزه ارزشمند قم و انقلاب اسلامی را از ثمرات حضور آن بزرگوار دانست.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون حضرت معصومه(س) با قرائت آیه 70 سوره اسراء «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» بیان داشت: کرامت و شخصیت انسان خواست و اراده ذات اقدس الهی حضرت حق سبحانه جلَّ و اَعلا است.

کرامت انسانی

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: خداوند انسان را دارای کرامت و شخصیت ویژه آفرید و بر خلقت انسان به خود آفرین گفت چنان که در آیه 14 سوره مومنون آمده است « فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ‌»

وی افزود: قطعا این تبریک و این کرامت و انسانیتی که به انسان عطا کرد به خاطر وجود شخصیت های بزرگی است که در عالم خلقت در عبودیت حضرت حق به خوبی درخشیدند و جایگاه منطقی و اصلی خودشان را یافته و به سوی حق و حضرت معبود شتافتند.

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه گفت: یکی از شخصیتهای بی بدیل و کم نظیر عالم خلقت حضرت فاطمه معصومه کریمه اهلبیت خواهر مکرمه حضرت ابالحسن علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا و فرزند بزرگوار مولا موسی بن جعفر(ع) است.

وی افزود: اگر چه حضرت فاطمه معصومه(س) از طایفه زنان و از طیف زنان می باشند اما شخصیت علمی، تقوایی، معنوی و عرفانی حضرت چنان جایگاهی را برای ایشان در جامعه دینی و خصوصا در جامعه شیعی ایجاد کرده که تالی تلو معصوم و شخصیتی است که همه بزرگان عالم تشیع در برابر ایشان سر تعظیم فرود آوردند.

سرآمدی در علوم دین

عضو اتاق تبلیغ خراسان بیان داشت: ویژگیهای بارزی در حضرت معصومه(س) می درخشد که قطعا در میان سایر بانوان عالم جز حضرت صدیقه طاهره، زهرا(س) و حضرت زینب کبری(س) و تعداد اندکی از بانوان عالم نمی توان آنها را یافت.

وی افزود: حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در علوم و معارف دینی سرآمد زنان زمان خود و حتی سرآمد خیلی از زنان عالم هستند قطعا تسلط قوی بر فقه، کلام و بر معارف قرآنی و تفسیر قرآن و اندوخته های عظیمی از روایات و فرمایشات معصومین(ع) در کارنامه حضرت فاطمه معصومه(س) از ویژگی و درخشش خاص ایشان محسوب می شود.

مردم داری، تقوا و عبودیت

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: بدون تردید عالمه ای بود که بدیلی در زمان خودش و در خیلی ازمنه تاریخ برای ایشان نمی شود متصور بود شکی در این نیست که در تقوا و عبودیت حضرت حق آنقدر درجه و مقام رفیع و عالی برای ایشان در تاریخ ثبت شده که شاید برای خیلی از اولاد ائمه چنین درجه و جایگاهی معین نشده است.

وی ادامه داد: از نظر مردمداری و انسانیت و شخصیت، دارای کرامت و شان و جایگاه و مقام رفیعی هستند که در بُعد زنانه در عالم خلقت قطعا برای ایشان بدیلی جز حضرت زهرا(س) و دختر بزرگوارشان یافت نخواهد شد .

استاد حوزه علمیه افزود: این شخصیتی که از نظر علم و تقوا درخشید از نظر احترام و عزت به اولیای الهی در صدر بود از نظر تبعیت از امام زمانش یعنی پدر بزگوارش و امام بعد از ایشان حضرت ابالحسن علی بن موسی الرضا(ع) گوی سبقت را از دیگران ربود.

داستان پاسخگویی به سوالات دینی مردم و لبخند رضایت پدر

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: حضرت فاطمه معصومه(س) در دورانی که در مدینه منوره در بغداد و در کنار اعضای خانواده اش زندگی می کرد به عنوان کسی که پاسخگوی نیازهای معارفی جامعه خودش بود، شناخته می شد.

وی افزود: حضرت فاطمه معصومه(س) به نامه جمعی که سوالاتی را از محضر موسی بن جعفر(ع) پرسیده بودند و مولا حضور نداشتند پاسخ دادند و وقتی که امام(ع) متوجه شدند پاسخ ها را دیده و ضمن شادی و خوشحالی از این اتفاق بر آن پاسخ ها مهر تایید زدند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: این داستان بیانگر آن است که در تمام ابعاد علمی حضرت فاطمه معصومه(س) یک فقیهه و مجتهده بودند. شخصیتی بودند که بر همه مبانی معارفی قرآن و آموزه های الهی از احکام و غیر آن مسلط بودند که توانستند سوالات آن جمع را به نیکی و با تایید امام پاسخ بدهند.

آهنگ سفر بسوی برادر

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: بعد از حرکت امام رضا(ع) حضرت معصومه(س) جزو اولین کسانی هستند که برای دیدار برادر برگوارشان به سمت خراسان قصد سفر می کنند هر چند قضایایی اتفاق می اُفتد که به مقصد نرسیده و برادر ندیده در قم ملکوتی می شوند.

وی افزود: از آن روز قم پایگاه دین و شیعه و «شرف المکان بالمکین» شد و حضور این شخصیت علمی معنوی اهل تقوا در قم سبب رشد علم و دانش دین در آنجا مکان شد. که از آن پس ابن بابویه ها و امثال آنها از علمای بزرگوار تشییع در ازمنه سابق گرفته تا عصر حاضر که عزیزانی همچون امام خمینی(ره) و علما و آیاتی نظیر حائری، بهجت، فاضل لنکرانی و شخصیتهای بزرگی مثل علامه طباطبایی و امثال اینها و تلامذه بزرگوارشان از حوزه آنجا برخاسته است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حوزه ای که بخش اعظمی از دوران تعلیم و تعلم و تدریس رهبر فرزانه انقلاب را به خود دیده و در تفسیر و کلام و منطق و دیگر علوم مختلف روز از جدید و قدیم صاحب نظر و صاحب طرح و برنامه و ارائه روش و منش جدید است.

برکات وجود حضرت در قم

عضو اتاق تبلیغ خراسان بیان داشت: حوزه قم بعد از حضور حضرت معصومه(س) پایگاه فقیهان بزرگ و فحولی از علما و ارادتمندان اهلبیت و مجتهدانی که اجتهادشان در عرصه مبانی دینی و معارف دینی حرف اول را در جوامع بشری می زند، به شهرت رسید و همه از برکات وجودی این بانوی مکرمه و بزرگوار است.

وی افزود: اگر شخصیتی مثل حضرت فاطمه معصومه(س) کریمه اهلبیت و مفسر قرآن می شود و نیز راوی راویات اهلبیت می شود و آنچه را که آموخته، به اطرافیان می آموزد و بعد از اینکه در قم مدفون می شود کنار مضجع شریفشان پایگاهی برای نشرمعارف دین و روایات ایجاد می شود همه از برکات وجودی ایشان است.

وی ادامه داد: اگر در قم کتب بزرگی مثل اصول کافی، تهذیب، من لایحضره الفقیه، استبصار، تحریر الوسیله، وسائل الشیعه و کتب مرحوم علامه مجلسی اعلی الله مقامه الشریف، کتب شیخ صدوق، شیخ بها و دیگر بزرگان در این پایگاه علمی و معنوی حوزه تدریس می شود و جایگاه معنوی دین را به جامعه معرفی می کند همه اینها از برکات وجودی حضرت فاطمه معصومه(س) است.

عزتمندی امروز ایران از برکت وجود امام رضا(ع) و خواهرشان است

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: افتخاری برای زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) است که شروع انقلاب اسلامی ایران تبلور انقلاب در فیضیه قم بود و به وسیله یک رجل معنوی و علمی که از حوزه جوار ایشان به بزرگی و هدایت امت رسیده، آغاز شده و امروز هم ادامه این حرکت و نهضت به دست شاگرد باوفای ایشان یعنی مقام معظم رهبری در حال گذر از سختی ها، مشکلات و بحران ها است.

وی افزود: قم امروز بهترین پایگاه برای نشر معارف اهلبیت است و امید رضایت بقیه الاعظم امام زمان(عج) از آن نقطه می رود. تردیدی در این نیست که اگر الطاف الهی شامل حال افراد می شود به برکت انفاس زکیه و قدسیه بعضی از بزرگان و اعاظمی است که امروز در قم زندگی می گنند و یا مدفنشان در شهر مقدس قم است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امروز که ایران اسلامی در دنیا عزتمند می درخشد و بر همه جهانیان می بالد و رو در روی کفر و استکبار جهانی به تنهایی ایستاده است به برکت وجود مقدس حضرت ابالحسن علی بن موسی الرضا(ع) و خواهر بزرگوارشان حضرت فاطمه معصومه(س) است تا ان شاالله اقامه قیام حضرت بقیه الله صورت بگیرد و قسط و عدل و داد الهی در جامعه گسترش یابد که «یملا الله به الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا»./933/ت302/ب1

رستمی
ارسال نظرات