۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۵۹۰۱۷۴
تولیت مدرسه علمیه علم الهدی:

معرفی امام زمان به مردم مهمترین رسالت امام عسکری بود

معرفی امام زمان به مردم مهمترین رسالت امام عسکری بود
آیت الله علم الهدی گفت: امام حسن عسکری امام یازدهم شیعیان است که مهمترین وظیفه و حرکت سیاسی ایشان معرفی و شناساندن وجود نازنین امام دوازدهم حضرت حجت ارواحنا فداه به مردم بود.
آیت الله سید عبد الهادی علم الهدی، تولیت مدرسه علمیه علم الهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت ایام ولادت امام حسن عسکری(ع) پیرامون ابعاد مختلف زندگانی یازدهمین امام شیعیان اظهار داشت: امام عسکری امام یازدهم شیعیان، فرزند دوم امام هادی بعد از سید محمد پسر اول ایشان بودند. مدت امامت ایشان ۶ سال به طول انجامید و ایشان از بیست و دو سالگی تا بیست و هشت سالگی عهده دار مقام امامت بودند و مهم ترین وظیفه ایشان که مهم ترین حرکت سیاسی شان نیز بوده است معرفی و شناساندن وجود نازنین امام دوازدهم حضرت حجت ارواحنا فداه به مردم بود.

وی افزود: ایشان از همه جهات شبیه به رسول خدا و پدران بزرگوارشان بودند و معجزات فراوانی از ایشان نقل شده است؛ بنابر برخی روایات امام عسکری یک بار به ایران آمدند و به دیدار یکی از شیعیانشان رفتند؛ طبق اخبار تاریخی اجتماع عظیمی از مردم در منزل این صحابه حضرت برگزار شد که در آن مجلس کرامات امام عسکری سبب شفا پیدا کردن بسیاری از بیماران آن منطقه شد.

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: درباره محل تولد امام عسکری نظرات گوناگونی مطرح است، برخی معتقدند محل ولادت ایشان مدینه منوره بوده اما اکثر محققین محل ولادت ایشان را شهر سامرا می دانند.

تولیت مدرسه علم الهدی با اشاره به محل ولادت امام عسکری گفت: خلفای ستمگر در زمان امام هادی وجود مبارک ایشان را از مدینه به سامرا که یک پادگان نظامی بود منتقل کردند تا امام را تحت نظر داشته باشند که وجه تسمیه امام عسکری به عسکری هم به همین خاطر است که ایشان در یک پادگان نظامی در بین لشکریان خلیفه به دنیا آمدند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه با بیان علت سختگیری ها به امامین عسکریین خاطرنشان کرد: همه این سخت گیری ها و اذیت و آزارها از جانب حکومت؛ فقط و فقط به خاطر ممانعت از تولد امام مهدی(ع) بود تا مبادا ایشان به دنیا آیند؛ بسیار در طول حیات امام اتفاق می افتاد که ماموران خلیفه به خانه امام هجوم می آوردند و خانه را تفتیش می کردند تا نشانی از وجود امام مهدی پیدا کنند و یا زن ها از طرف حکومت مامور می شدند و دست به شکم نرجس خاتون مادر امام زمان می کشیدند تا ببینند که آیا آثار وضع حمل در ایشان هست یا نه؟ که در نهایت خداوند متعال این نور مقدس را از شر دشمنان حفظ کردند و شبیه به ماجرای مادر حضرت موسی در یک ساعت نرجس خاتون به امام زمان حامله شدند.

تولیت مدرسه علم الهدی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره چگونگی شیوه های آمادگی شیعیان برای عصر غیبت امام زمان از سوی امام عسکری بیان داشت: درباره مساله غیبت و ایجاد آمادگی در بین شیعیان برای غیبت صغری و بعدها غیبت کبری تلاش ها از زمان امام هادی و از سوی خود ایشان آغاز شد؛ بارها پیش می آمد که امام از نظر شیعیان و دوستان خود غایب می شدند و تا چند روز نیز این غیبت ادامه پیدا می کرد؛ و شیعیان هر چه به دنبال امام می گشتند امام را نمی یافتند و بعد از چند روز امام ظاهر می شدند.

وی در ادامه افزود: این موضوع در زمان امام عسکری نیز از سوی ایشان دنبال شد تا مساله غیبت برای مردم غریب و ناشناخته نباشد، چرا که امام به کرات درباره یکی از برنامه های امام دوازدهم که همان موضوع غیبت بود؛ با مردم سخن گفته بودند و مردم چون غیبت را در زمان حیات امام عسکری و قبل تر در زمان پدر بزرگوارشان امام هادی تجربه کرده بودند؛ از این رو مساله غیبت برای آنان امر قابل هضمی بود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه با بیان این نکته که امام عسکری در بین شیعیان مظلوم هستند به علل و عوامل این غربت اشاره کرده و بیان داشت: دلیل غربت امام عسکری در بین شیعیان محدودیت های به وجود آمده برای ایشان از جانب حکومت وقت بوده است و امام آنطور که می بایست و شایسته بود نتوانستند خودشان را به مردم معرفی کنند.

وی افزود: مثلا امام حسین(ع) با آن حرکت عظیم و جریان شهادت خاصشان یا امام صادق(ع) با تشکیل کلاس های درس یا امام رضا(ع) در جریان ولایت عهدی؛ به نوعی عظمت و شخصیتشان برای مردم شناخته شد، اما محدودیت های دشمن برای امام عسکری آنچنان سخت بود که شیعیان زیادی نمی توانستند با امام در ارتباط باشند و فقط افراد خاصی می توانستند خودشان را به سامرا برسانند و از محضر امام کسب فیض کنند؛ چون سامرا یک مرکز نظامی و ارتباط با امام بشدت دشوار و کنترل شده بود.

آیت الله علم الهدی در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه این است که هر چه می توانیم در شناخت و معرفی امام عسکری(ع) به عموم مردم و جامعه تلاش کنیم چرا که اهل بیت علیهم السلام "کلهم نور واحد" هستند./969/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات