۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۵۸۹۶۶۷
با حضور علما و اساتید حوزه علمیه؛

اصول کافی با ترجمه استاد انصاریان رونمایی شد

مراسم رونمایی از ترجمه اصول کافی استاد انصاریان با حضور علما، اساتید و سایر طلاب حوزه علمیه قم برگزار شد.
مراسم رونمایی از ترجمه اصول کافی به قلم استاد شیخ حسین انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از ترجمه اصول کافی استاد شیخ حسین انصاریان امروز با پیام حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید و با حضور حجج اسلام احمد واعظی رییس دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شیخ حسین انصاریان خطیب برجسته حوزه علمیه، علی نظری منفرد کارشناس رسانه ملی، نجف لک‌زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و سایر طلاب حوزه علمیه در سالن همایش شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پیام خود ضمن تجلیل از چاپ و انتشار این اثر ارزشمند، تصریح کرد: امروز خداوند متعال را شاکر هستیم که بار دیگر، این کتاب نفیس و گرانسنگ، به دست توانای خطیب ارجمند و واعظ گرانمایه حجت الاسلام و المسلمین آقای انصاریان دامت توفیقاته، به فارسی ترجمه شده و در اختیار مجامع علمی و مراکز دینی و فرهنگی و علاقمندان به زبان فارسی قرار گرفته است.

خصوصیات کتاب اصول کافی

سپس حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به ویژگی‌های کتاب اصول کافی اظهار داشت: تعابیری که بزرگان ما راجع به این کتاب شریف دارند، شاید درباره کمتر کتاب دیگری وجود داشته باشد.

رییس دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به مقدمه ترجمه اصول کافی بیان کرد: استاد انصاریان در مقدمه ترجمه اصول کافی به کلام شیخ مفید اشاره کرده‌اند که این کتاب «من اجل کتب الشیعه» است، اما جناب محدث نوری به نقل از شیخ مفید در فایده چهارم خاتمه مستدرک الوسائل این کتاب را با بیان « هو اجل کتب الشیعه و اکثرها فائدتا» تعبیر می‌کند و کلمه «من» ار ندارد و این نشان دهنده قدر و قیمت بسیار والای این کتاب شریف است.

وی با بیان این‌که بسیاری از بزرگان ما همه روایات این کتاب حدیثی را معتبر می‌دانند که نیاز به بررسی سندی ندارد، گفت: نخستین فردی که رسما معتقد به اعتبار تمام روایات آن می‌باشد، سیدابن طاووس بوده است و بعد از این زمان به بعد علمای بزرگی بوده‌اند که تمام روایات کتاب کافی را معتبر می‌دانستند که می‌توان به محدث نوری و علامه نایینی اشاره کرد.

وی ادامه داد: البته این امر محل بحث است و بسیاری از علما بحث کرده‌اند که اعتبار والای این کتاب شریف حدیثی منافاتی با بررسی سندی ندارد و حتی ذکر روایت ضعیف در این کتاب توسط مرحوم کلینی هم مشکلی ندارد، چراکه با ذکر سند نقل شده است، بنابراین خدشه‌ای به اعتبار سند وارد نمی‌کند، زیرا آنچه اعتبار کتاب را مخدوش می‌کند، عدم ذکر سلسله سند است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به مهارت حجت الاسلام انصاریان در فن ترجمه بیان کرد: استاد انصاریان ثابت کرده‌اند که در فن ترجمه مهارت، زبردستی و دقت بالایی دارند، به اذعان کسانی که خود از مترجمین برجسته قرآن و نهج‌البلاغه هستند، قم این استاد بزرگ را ستوده‌اند و برخی این تعبیر را دارند که چه بسا ترجمه قرآن وی به جهت روانی و سلاست توأم با دقت همتا و نظیر نداشته باشد.

استاد انصاریان در تمام زمینه‌ها جهادگر هستند

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این‌که استاد انصاریان در همه این امور جهادگر و در همه زمینه‌ها موفق بوده‌اند، گفت: سه خصویت استاد در عرصه خطابه و بیان، تألیف کتاب و بنان و فن ترجمه در این استاد بزرگوار وجود دارد که وی را در حوزه دین به فردی کم نظیر تبدیل کرده است.

وی اشاره به روایتی بیان کرد: این استاد در عرصه‌های مختلفی کم نظیر هستند، خصوصیت استاد در عرصه خطابه و بیان به گونه‌ای است که حال وی در مخاطبان و پامنبری‌های ایشان اثرگذار است.

حجت الاسلام نظری منفرد ادامه داد: گاهی پیامبر اکرم قرآن را از دیگران استماع کرده و گریه می‌کردند، وقتی سخن از روح و دل نشأت بگیرد در دل اثر می‌گذارد، اگر از روح نشأت بگیرد، لزوما در روح می‌نشیند و این خصیصه در انسان‌ها نادر است.

وی اضافه کرد: خصوصیت دیگر استاد در عرصه بنان و تألیف کتب مختلف می‌باشد که بسیار ارزشمند است، تفسیر قرآن، شرح صحیفه سجادیه، ترجمه قرآن و نهج البلاغه نشان دهنده خصوصیت بنانی وی می‌باشد.

کارشناس رسانه ملی ابراز داشت: کسی که با کتاب کافی مأنوس باشد، نسبت به گوهر وجودی و گرانبهایی آن آگاه است، کتاب کافی که متشکل از مجموعه هشت جلدی اصول، فروع و روضه با 16 هزار و 205 حدیث است که از مجموع صحاح سته در صورت حذف مکررات آن، روایات بیشتری دارد و این درحالی است که کافی یکی از کتب اربعه شیعه است.

اصول کافی، معجزه فکری ائمه معصومین است

همچنین حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به ویژگی‌های کتاب اصول کافی بیان کرد: این کتاب مکتوب نیست، بلکه معجزه اهل‌بیت(ع) است، وقتی انسان روایات این کتاب را مطالعه می‌کند، متوجه می‌شود که ائمه طاهرین(ع) برای تمام انسان‌ها و نه فقط برای شیعیان تا روز قیامت دستورالعمل داده‌اند.

وی ادامه داد: شیعیان از مرجع تقلید گرفته تا ضعیف‌ترین مردم، این کتاب را یک دوره نخواند، متوجه نخواهد شد که شیعه و تشیع و فرهنگ اهل‌بیت(ع) به چه معنا است و نمی‌فهمد که خداوند متعال با به وجود آمدن کتاب شریف اصول کافی چه توجه خاصی به بندگان خود کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان این کتاب آن قدر مهم است که در اجازه‌نامه فقهای ما به شاگردان خود که در حد مرجعیت بوده اند، نوشته اند کسی که عمر خود را در فقه آموزی صرف کرده باشد، روایات این کتاب شریف را حتما بخواند، علما این گونه با این کتاب ارتباط برقرار کرده‌ و برخورد می‌کردند.

وی تأکید کرد: حیف است که عمر انسان تمام شود و یک بار با دقت قرآن، صحیفه و کتاب شریف کافی را نخواند، چراکه عمر را یک بار به انسان عنایت می‌کنند و دوباره به انسان تفویض و عنایت نمی‌شود.

در پایان مراسم نیز حجج اسلام والمسلمین انصاریان، واعظی رییس دفتر تبلیغات، لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نظری منفرد استاد برجسته حوزه، مریجی رییس دانشگاه باقرالعلوم و روستا آزاد معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از ترجمه کتاب اصول کافی رونمایی کردند.

مجموعه پنج جلدی ترجمه اصول کافی استاد شیخ حسین انصاریان به همت مؤسسه دارالعرفان الشیعی چاپ و روانه بازار کتاب و نشر شده است./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات