۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۵۸۷۱۸۸
در مراسمی در قم؛

«اسلام پلاس» کتابخانه دیجیتال معارف اسلامی رونمایی شد

مراسم رونمایی از سایت اسلام پلاس به همت مؤسسه بین‌المللی ائمة الهدی در مجتمع امین قم برگزار شد.
سلام

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، مراسم رونمایی از سایت اسلام پلاس به همت موسسه بین‌المللی ائمة‌الهدی (ع) و  با حضور حجت‌الاسلام ‌و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری، حجت الاسلام والمسلمین حسین رادمرد رئیس موسسه ائمة‌الهدی (ع)، خلیل ساهوری مدیر ترجمه اسپانیایی موسسه ائمة‌الهدی (ع)، حجت الاسلام والمسلمین مهدی بخشیان معاون پژوهش موسسه ائمة‌الهدی (ع) و جمعی از فعالان عرصه رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه قم در مجتمع امین جامعه المصطفی العالمیه قم برگزار شد.

در آغاز راه حرکت علمی در تراز تمدن اسلامی هستیم

در این مراسم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین کوهساری بااشاره به اینکه تعبیر پیچ تاریخی در کلام رهبر معظم انقلاب بدین معنا است که تاریخ بشریت در حال تغییر است، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم دنیا در یک ریل جدید قرار گرفته و این مسیر 70 ساله عالم به تعبیر رهبر معظم انقلاب به پیچ تاریخی تبدیل شده است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تمدن توحیدی در حال رشد است، به سخنانی از مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنانی بیان داشتند که ما در آستانه یک تمدن‌سازی نوین هستیم و در خلال این 40 سال دستاوردهای جدی داشتیم که خیلی از این ‌دستاوردها تمدنی است، اما در تمدن‌سازی اسلامی در آغاز راه هستیم.

حجت‌الاسلام‌ کوهساری با اشاره به اینکه ما باید ویژگی‌هایی جامع از اسلام را ارائه دهیم، عنوان کرد: باید ویژگی‌هایی جامع بین دنیا و آخرت، بین فرد و جامعه، بین هستی و خدا، بین عقلانیت و عاطفه و تجربه و محسوسات، بین سنت و تجدد، بین آرمان‌ها و واقعیات، بین مقام نظر و مقام عمل، بین سیاست و اخلاق، بین عزت و حکمت، بین هنر، فرهنگ و خلاقیت و مؤلفه‌هایی دیگر از این دست ارائه دهیم.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه رسانه‌هایی همچون اسلام پلاس مأموریت دینی دارند و باید در تراز رسانه تمدن‌ساز حرکت کنند، گفت: ما باید در رسانه ماهیت جهان حقیقی و مجازی را لحاظ کنیم، باید نگاه آینده‌پژوهانه به عرصه‌های رسانه داشته باشیم و همچنین باید کار رسانه‌ای پشتوانه عمیق داشته باشد.

لزوم توجه بیشتر به اخلاق در فضای مجازی

در بخش دیگری از این مراسم، خلیل ساهوری مدیر ترجمه اسپانیایی موسسه ائمه الهدی (ع) نیز با اشاره به اینکه در شبکه‌های اجتماعی دشمنان به دنبال عوض کردن باور و اعتقادات ما هستند، بیان کرد: همواره یکی از مسئله‌های اصلی توجه به اخلاق بوده است که بر سعادت دنیوی و اخروی جامعه انسانی و نیز در جهت رشد و تعالی ملت‌ها اثر ویژه‌ای داشته است، اخلاق در فضای مجازی نیز بر چگونگی افعال و اعمال ما در زندگی روزمره تاثیر می‌گذارد.

ساهوری افزود: یکی از اهداف بعثت انبیا به خصوص پیامبر اکرم (ص) تهذیب اخلاق و تزکیه نفس بوده است و فرمایش رسول گرامی اسلام مبنی بر اینکه من برای تکمیل مکارم اخلاقی مبعوث شده‌ام، نشان دهنده اهمیت اخلاق در اسلام است و جامعه مسلمانان می‌بایست توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام  و المسلمین مهدی بخشیان با بیان این مطلب که تولید محصول و تهیه محتوا در حوزه فناوری اطلاعات کار ساده ای نیست، عنوان کرد: سایت اسلام پلاس بر پایه انگلیسی برنامه ریزی شده و از شش بخش قرآن، حدیث، مقالات، کتابخانه، چند رسانه و پرسش و پاسخ تشکیل شده است.

حجت الاسلام بخشیان در ادامه بیان اینکه بخش احادیث 8 زبانه اداره می‌شود، بیان کرد: انتخاب احادیث اخلاقی و اجتماعی و با قابلیت های سه گانه موضوع بندی، جستجو و پکیچ محتوایی از قابلیت های بخش احادیت اسلام است.

معاون پژوهش موسسه ائمةالهدی(ع) با اشاره به این مطلب که می‌توان با گوشی هوشمند از محتوای سایت به‌راحتی استفاده کرد، گفت: 60 ترجمه متفاوت با 20 زبان رسمی در این سایت برنامه ریزی شده است.

اسلام پلاس بزرگترین کتابخانه دیجیتال معارف اسلامی است

سخنران دیگر این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین حسین رادمرد بود که در سخنانی گفت: ما در حوزه علمیه قم که مکان تجمیع معارف اهل بیت (ع) است از حیث محتوای اسلامی کم نداریم و آنچه که نیاز است نشر معارف الهی در عرصه بین‌المللی است که این امر بزرگ ترین دغدغه ما در موسسه ائمة الهدی است.

حجت‌الاسلام رادمرد بیان کرد: این موسسه بزرگترین کتابخانه دیجیتال معارف اسلامی را با هدف نشر معارف اسلامی، برای بهره‌مندی کاربران بین‌المللی در سراسر دنیا آغاز کرده است.

مدیر مؤسسه بین المللی ائمة‌الهدی(ع) بااشاره به توان بالای این موسسه در حوزه ترجمه گفت: سایت اسلام پلاس در بخش احادیث با 2500 روایت با 8 زبان فارسی، عربی، انگلیسی، اسپانیائی، روسی، چینی، اردو و فرانسوی در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه اسلام پلاس می‌تواند الگویی مناسب برای انتقال مفاهیم به شبکه اجتماعی باشد، اضافه کرد: شش محصول در حال پیگیری است که اولین محصول اسلام پلاس کتاب حدیث زندگی است.

یادآوری می شود، موسسه بین‌المللی ائمة الهدی به‌صورت مستقل و با کمک‌های خیران خیراندیش در عرصه‌های نشر بین‌المللی معارف قرآن و اهل‌بیت (ع)، ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل، تهیه پادکست‌های صوتی، تصاویر گرافیکی، کلیپ و انتشار کتب متناسب با نیاز جوامع اسلامی فعالیت می‌کند و راه‌اندازی سایت اسلام پلاس در راستای تحقق این اهداف راه‌اندازی شده است./۹۲۵/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات