۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۵۸۶۵۸۱
با محوریت مسائل روز حقوقی، سیاسی و اقتصادی؛

دومین همایش نکوداشت آیت الله موسوی اردبیلی برگزار می شود

حجت الاسلام یوسفی از برگزاری دومین همایش نکوداشت حضرت آیت الله موسوی اردبیلی با محوریت بحث های حقوقی، سیاسی و اقتصادی در دانشگاه مفید قم خبر داد.
نکوداشت آیت الله موسوی اردبیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا یوسفی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و مدیر مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه مفید ظهر امروز در نشست خبری دومین نکوداشت حضرت آیت الله موسوی اردبیلی که در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: نشست بزرگداشت سال قبل همراه با رونمایی از چندین کتاب در ارتباط با شخصیت ایشان بود اما امسال تصمیم گرفتیم بعد علمی و آموزشی نکوداشت را تقویت کنیم از این رو همایش امسال با محوریت بحث های حقوقی، سیاسی و اقتصادی برگزار می شود.

دبیر علمی نکوداشت حضرت آیت الله موسوی اردبیلی با بیان این که این همایش روز پنجشنبه این هفته از ساعت 8:30 صبح تا ظهر همان روز در دانشگاه مفید برگزار می شود، افزود: از جمله کتاب هایی که سال گذشته نگاشته و در همایش رونمایی شد می توانیم به «آیت الله موسوی اردبیلی از نگاه دیگران» اشاره کنیم که مصاحبه شخصیت های حوزوی و دانشگاهی در مورد ایشان است و همچنین کتاب های «آیت الله موسوی اردبیلی فقیه جامع» و «آیت الله موسوی اردبیلی به روایت اسناد ساواک» نیز رونمایی و منتشر شد.

وی با اشاره به محورهای سه گانه همایش امسال یادآور شد: با توجه به دغدغه های حضرت آیت الله موسوی اردبیلی در دوران مرجعیت و همچنین مسائل مهم روز از 56 نفر از اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی دعوت کردیم تا در مورد این مسائل پاسخ های خود را ارائه کرده و مهمترین حوزه ها را مشخص کنند که در نهایت به چهل پاسخ رسیدیم و بنابر این شد که پاسخ ها بر اساس سه محور در این نکوداشت ارائه شود.

حجت الاسلام یوسفی افزود: محور اول نکوداشت، بحث «آزادی عقیده و ارتداد» و شبهات و سؤالات این حوزه خواهد بود همچنانکه حضرت آیت الله موسوی اردبیلی نیز در کتاب های خود به این مسأله اشاره کرده بودند؛ محور دوم «جایگاه و استقلال قوه قضاییه» است، چراکه خیلی از کشورهای توسعه یافته استقلال فوق العاده ای برای قوه قضاییه در نظر می گیرند و مسائل مهمی در این حوزه مطرح کرده اند و در مکتوب حضرت آیت الله موسوی اردبیلی نیز حساسیت فوق العاده نسبت به این مسأله دیده می شود.

وی با اشاره به «فقر» به عنوان محور سوم همایش روز پنجشنبه خاطرنشان کرد: فقر یک درد دامنه دار بشری است و از گذشته های دور تا به امروز جمع زیادی با آن درگیر بوده اند، البته حضرت آیت الله موسوی اردبیلی در نوشته ها و گفتارهای خودشان روی این مسأله تأکید زیادی داشتند و صد البته که وضعیت کنونی جامعه ما را به سمت پیگیری این مسأله رهنمون شده است.

دبیر علمی همایش نکوداشت حضرت آیت الله موسوی اردبیلی ادامه داد: بدون شک جمع زیادی از مردم کشور ما با فقر و نداری دست و پنجه نرم می کنند به ویژه در یک سال اخیر با کاهش نرخ پول ملی و افزایش نرخ ارز بر تعداد فقرای کشور افزوده شده است و همانطور که گفتیم یکی از دغدغه های حضرت آیت الله موسوی اردبیلی نیز پیگیری وضعیت فقرای جامعه بود.

وی با بیان این که شخصیت های برجسته حوزوی و دانشگاهی در این همایش به ایراد سخنرانی و طرح مباحث خود می پردازند، خاطرنشان ساخت: از جمله سخنرانان این نشست آیات علوی بروجردی و محمدجواد فاضل لنکرانی از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه هستند.

حجت الاسلام یوسفی اضافه کرد: همچنین حجج اسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، سید جواد ورعی نویسنده، پژوهشگر و استاد خارج فقه حوزه علمیه قم و سعید رهایی عضو هيأت علمی دانشگاه مفيد و استاد درس خارج حوزه نیز به عنوان سخنران در این همایش حضور دارند که در محورهای سه گانه همایش فوق به ایراد بحث و  نظر می پردازند.

وی با اشاره به بسته حمایتی دولت برای فقرای کشور ابراز داشت: این بسته از سوی معاونت تعاون و رفاه اجتماعی عرضه می شود که به همین جهت از دکتر احمد میدری معاون وزیر تعاون دعوت شده تا در این باره صحبت کنند و در ادامه دکتر وحید محمودی متخصص توسعه و فقر و عضو هیأت علمی دانشگاه مفید به نقادی این بسته و بررسی آن می پردازد./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات