۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۵۸۶۲۲۷
رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی:

ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس امری راهبردی است

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی گفت: اگر تاریخ و گفتمان حاکم را ثبت و ماندگار نکنیم، در بستر آثار ماندگار تاریخ را برای ما می نویسند و تحریف می کنند.
محمد حسنی رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی محمد حسنی رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسنی رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی در آیین رونمایی از کتاب «آسمان نزدیک است» که به همت این مرکز در نگارستان اشراق قم برگزار شد، اظهار داشت: ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی به ویژه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس از امور راهبردی است و بیش از هر کسی در این کشور رهبر معظم انقلاب به این امر اهتمام دارند و علت آن ذوق ورزی و مسأله مهم در کنار سایر مسائل نیست بلکه مسأله راهبردی است.

وی گفت: اگر تاریخ و گفتمان حاکم را ثبت و ماندگار نکنیم، در بستر آثار ماندگار مثل یک اثر مکتوب که اثری تفصیلی است، تاریخ را برای ما می نویسند و تحریف می کنند، مگر نه آنکه اکنون تاریخ پهلوی و حتی بعد از انقلاب را تحریف می کنند و بخش هایی را گزینشی انتخاب می کنند و در پرده های پندار جدیدی که در عرصه تکنولوژی به وجود آمده، آماده می کنند و تحویل نسلی می دهند که هیچ ارتباطی به لحاظ زمان با آن دوران تاریخی نداشته است.

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: تألیف کتاب «آسمان نزدیک است»، کار بزرگی است که صورت گرفته و نویسنده این کتاب به این پیام رهبر معظم انقلاب لبیک گفته است.

وی افزود: این اثر، به اشتراک گذاشتن یک تجربه زیست در مسیر و مهاجرت الی الله در سلوک معنوی در مسیر جهاد و شهادت با مخاطبین است.

حسنی کتاب «آسمان نزدیک است» را برای نسل جوان درس آموز دانست و اظهار داشت: راوی این اثر، دفاع مقدس را این تجربه کرده و شاید برای وی عادی شده باشد و چه بسا که چه قدر برای دیگران جذاب باشد و برای نسل جدید طلاب درس آموز است.

وی با بیان این که با ثبت خاطرات تاریخ جهان به جهان مخاطبین اضافه می شود، گفت: اگر در عرصه تبلیغ دین این حرکتی را که در دو سه سال اخیر در مرکز فرهنگی هنری برای ثبت خاطرات تبلیغ و تاریخ شفاهی تبلیغ که بخش مهمی از آن در عرصه جنگ و جهاد است، آغاز کردیم و اگر این خاطرات ثبت و منتقل شود، تاریخ جهان به جهان مخاطبین اضافه می شود و شاید فرصت درک آن برای نسل جدید به وجود نیامده باشد.

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی بر ضرورت معرفی حضور روحانیت در دفاع مقدس تأکید و تصریح کرد: یک فقری در بازنمایی حضور روحانیت در عرصه های مهم و خطیر جهاد و شهادت داریم و با هجمه هایی که نسبت به روحانیت صورت می گیرد و تلقی خاصی بازنمایی می شود، چرا نباید نمونه های الگویی که دست از جان شسته اند و در مسیر جهاد و شهادت حرکت کرده اند را به جامعه معرفی کنیم.

وی افزود: وقتی که این اثر به دستم رسید در حال تورق آن بودم که یکدفعه دیدم که بیش از 100 صفحه آن را مطالعه کردم و متوجه زمان نشدم.

حسنی خاطرنشان کرد: شاخص موفقیت نویسنده این است که در اثر دیده نشود و مخاطب را در دل حادثه قرار دهد؛ به عنوان مثال، وقتی که در این کتاب شهید خرازی مطلبی را می گوید، مطالعه کننده اثر ناخودآگاه لهجه اصفهانی به خود می گیرد و یا این که در شرایطی عملیاتی را توصیف می کند، مخاطب صدای تیر و ترکش و خمپاره می شنود که این نشاندهنده موفقیت نویسنده است./۸۲۲/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات