۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۵۸۴۶۵۲
حجت الاسلام والمسلمین قرنی:

امام هشتم سمبل مقام رضا است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام هشتم سمبل مقام رضا است، گفت: یکی از ملکات فاضله و یکی از ابعاد شخصیتی انسان کامل و یکی از مقامات سلوکی انسان‌ها در سیر الی الله مقام رضا است.
قرنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قرنی استاد حوزه علمیه، امروز در مراسمی که به مناسبت شهادت مظلومانه و غریبانه امام رضا(ع) در مسجد جامع غدیر برگزار شد، گفت: ائمه اطهار(ع) افزون بر لقب‌ها و عناوین مشترک هر یک القاب خاصی هم داشتند.

وی افزود: برای مثال صادق لقب خاص امام ششم است اما این لقب به معنای آن نیست که اگر امام ششم صادق بودند سایر امامان از این صفت محروم باشند بلکه به همان مقدار که امام ششم صادق هستند سایر امامان نیز به همان میزان صداقت دارند.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی ادامه داد: اما این القاب خاص با توجه به شرایط خاصی که اهل بیت(ع) در آن قرار داشتند به آنان اختصاص داده می‌شد؛ برای مثال امام رضا(ع) بین ائمه معصومین سه لقب خاص با عنوان رضا، عالم آل محمد و رئوف دارند.

استاد حوزه علمیه رضا را مشهورترین لقب امام هشتم بیان کرد و گفت: امام هشتم سمبل و مجسمه رضا است؛ یکی از ملکات فاضله و یکی از ابعاد شخصیتی انسان کامل و یکی از مقامات سلوکی انسان‌ها در سیر الی الله مقام رضا است.

وی مقام رضا را بسیار ارزشمند و بلند مرتبه بیان کرد و اظهار داشت: مقام رضا، زمانی کسب می‌شود که انسان در برابر مقدرات الهی نه تنها خم به ابرو نیاورد بلکه با آغوش باز و چهره گشاده از مقدرات الهی استقبال می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی عاشورا را تبلور عینی مقام رضا دانست و عنوان کرد: عاشورا سراسر بلا و سختی بود اما هر چقدر بلا و مصائب آل الله افزایش می‌یافت امام حسین(ع) نه تنها خم به ابرو نمی‌آوردند بلکه با نشاط‌تر نیز می‌شدند، این حالت بیانگر همان مقام رضا است یعنی سراسر ذوب شدن در خداوند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: از نشانه‌های عارف آن است که هرگز طراوت، نشاط و شادابی از چهره او برچیده نشود. انسان منافق در دل با نشاط اما در چهره‌ عبوس است.

وی مقام رضا را فوق مقام صبر بیان کرد و اظهار داشت: امام هشتم با آغوش باز از مقدرات الهی استقبال می‌کردند و خداوند نیز از ایشان راضی بودند برای همین امام هشتم با لقب رضا شناخته می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی در پایان خاطرنشان کرد: بنی العباس با این شعار که حکومت از آن آل محمد است و ما باید آن را از امویان بازستانیم و به بنی هاشم بسپاریم برمنصب خلافت تکیه زدند و مامون برای اینکه مساله خلافت را مشروعیت ببخشد با حربه ولایتعهدی امام رضا(ع) را از مدینه به طوس آورد که این نقشه و ترفند با زیرکی امام هشتم خنثی شد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات