۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۵۸۴۶۲۸
استاد حوزه مطرح کرد؛

تاثیر مناظرات امام رضا در اثبات حقانیت اهل بیت

حجت الاسلام میرشفیعی با اشاره به تاثیر مناظرات علمی امام رضا(ع) در اثبات حقانیت اهل بیت(ع) گفت: مامون به زعم خود می خواست با ترتیب دادن این مناظرات امام را تحقیر کند اما نصیبی جز شرمساری عایدش نشد.
میرشفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صادق میرشفیعی از اساتید حوزه علمیه قم در مراسم سوگواری سالروز شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) که با حضور علما، اساتید و دیگر اقشار مردمی در دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی برگزار شد، تصریح کرد: حضرت امام رضا(ع) با هجرت خود سنگرهای مختلفی را فتح کردند و با فرمایشات و مناظرات علمی خود با موضوع ولایت، مکتب، مرام و نام و نشان اهل بیت(ع) را ترویج کردند.

وی با اشاره به حدیث مشهور سلسه الذهب«کلمه لااله الاالله حصنی، فمن دخل حصنی امن من عذابی، بشرطها و شروطها و انا من شروطها» گفت: در نیشابور 24 هزار قلم بدست به استقبال امام آمدند و از حضرت تقاضای حدیث کردند؛ امام در پاسخ به آنها که اکثریت شان اهل سنت بودند حدیث سلسله الذهب را مطرح فرمودند که در تاریخ ماندگار شد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حیله گری های مامون برای مقابله با امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: مامون با ظاهر سازی خود را مدافع حضرت و شیعه نشان می دهد؛ اما در حقیقت او از همان ابتدا به دنبال ضربه زدن به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بود.

وی افزود: مامون به زعم خود می خواست با ترتیب دادن مناظرات علمی و نقشه های دیگر امام را تحقیر کند، اما نصیبی جز شرمساری عایدش نشد به نحوی که تاب و تحمل امام را نداشت و سرانجام با حیله گری ایشان را به شهادت رساند.

حجت الاسلام میرشفیعی یادآورشد: حضرت امام رضا(ع) از هر فرصتی استفاده و بحث ولایت اهل بیت(ع) را مطرح می کردند؛ علی بن موسی الرضا(ع) خطبه مفصلی را درباره غدیر ایراد کردند؛ تعابیری که ایشان درباره ولایت امام و موقعیت و جایگاه امام معصوم دارند نظیر ندارد.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به ماجرای نماز باران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بیان کرد: امام قبل از اقامه نماز، خطبه کوتاهی خواندند و با این مضمون فرمودند« خدایا تو حق ما اهل بیت را بزرگ قرار دادی و مردم از این بابت به ما متوسل شدند و امید به فضل تو دارند» بعد از نماز باران زیادی بارید و یکی دیگری از نقشه های مامون عباسی نیز خثنی و عظمت و حقانیت امام رضا(ع) اثبات شد.

وی با اشاره به روایتی دیگر از امام رضا(ع) ابراز داشت: حضرت در حدیثی ایمان به خدا، اعتراف به حق اولیای الهی و اهل بیت و احسان و کمک به دیگران را از برترین و بالاترین شکرها می دانند.

حجت الاسلام میرشفیعی حضور امام رضا(ع) در ایران و دیگر امامزادگان را عامل ترویج مذهب حقه اهل بیت در این کشور دانست.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود به وجود مطالب مستند از کتب اهل سنت درباره حقانیت اهل بیت و امام رضا(ع) اشاره و تصریح کرد: کتب اهل سنت مملو از تعابیری در تمجید از پیامبر(ص)، اولیای الهی و اهل بیت(ع) است. /924/پ202/ج

ارسال نظرات