۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۵۸۴۳۲۳
رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان:

70 درصد نيات واقفان در كاشان مذهبي است

رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان ۷۰ درصد نيات واقفين كاشاني را نيات مذهبي دانست و گفت: اين نيات در قالب روضه خواني، روضه خواني امام حسين(ع) و نيات فرهنگي در قالب كمك به طلاب، كمك به زائرين و كمك به بيماران صعب العلاج است.
حجت الاسلام اصغر توسلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام اصغر توسلي صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با تبريك فرا رسيدن دهه وقف و برنامه اين دهه در كاشان، گفت: دهه وقف از فردا سه شنبه 15 آبان تا پنجشنبه 25 آبان ماه با نشست خبري با خبرنگاران و ديدار با آيت الله نمازي نماينده ولي فقيه در كاشان آغاز مي شود.

وي، غبارروبي امامزاده ولي بن موسي(ع) راوند، غبار روبي امامزاده احمد بن موسي المبرقع(ع)، برگزاري ويژه برنامه هاي شهادت پيامبراكرم(ص)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع)، سخنراني قبل از خطبه هاي نماز جمعه، افتتاح كاشيكاري ايوان و آبنماي امامزاده حارث، نشست تخصصي انجمن وقف، علم و فن آوري، رونمايي از كليپ وقف، ويزيت رايگان بيماران، اجراي طرح دست هاي مهرباني و اجراي نيات و توزيع ارزاق را از جمله برنامه هاي اين دهه در كاشان اعلام كرد.

حجت الاسلام توسلي همچنين، رونمايي از كليپ وقف مهارت- پزشكي، ديدار با خانواده شهداي كارمند اداره اوقاف كاشان، همايش تجليل از مربيان طرح ملي حفظ، نشست تخصصي انجمن وقف حوزه هاي علميه، همايش ياوران وقف و رونمايي از كتاب امامزادگان، ديدار با فرماندار و نشست تخصصي با كميسيون امور بانوان را از ديگر برنامه هاي دهه وقف در كاشان برشمرد.

وي در ادامه با تأكيد بر حفظ موقوفات بر جاي مانده از واقفين خيرانديش براي خدمت به جامعه، تعداد موقوفات شهرستان كاشان  را 2 هزار و 284 موقوفه اعلام كرد و گفت: از اين تعداد موقوفه در شهرستان كاشان حدود 644 موقوفه مسجد، 94 حسينيه، 4 آرامستان، 3 دارالقرآن، 12 تكيه، 2 زينبيه و يكهزار و 525  ساير موقوفات است.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان همچنين تعداد امامزادگان و بقاع متبركه در شهرستان كاشان را 120 بقعه متبركه و امامزاده اعلام كرد و افزود: اين تعداد بقعه متبركه و امامزاده در كاشان بيانگر  اين است كه مردم كاشان نسبت به ائمه اطهار و نوادگان آنها كه به مردم ايران و كاشان پناه آورده اند ارادت خاصي داشته اند.   

به گفته وي از 120 بقعه متبركه و امامزاده در شهرستان كاشان 100 امامزاده، 14 آرامگاه، 3 حسينيه زيارتي، 2 مسجد زيارتي و يك قدمگاه است.

حجت الاسلام توسلي با اشاره به وجود 600 خادم و هيات امنا در بقاع متبركه و امامزادگان كاشان، يادآور شد: از اين تعداد 290 نفر تحت پوشش بيمه قرار دارند.

وي در ادامه به فعاليت اداره اوقاف و امور خيريه در سه حوزه حقوقي و ثبتي، حوزه اقتصادي و بهره وري و حوزه فرهنگي اشاره كرد و گفت: در حوزه ثبتي 86 سند مالكيت موقوفه اخذ شده است كه مي توان به اخذ سند كاروانسراي مسلم آباد با مساحت 21 هزار مترمربع و اخذ سند براي 16 هزار مترمربع سند املاك و اراضي امامزاده علي ابن باقر(ع) اشاره كرد.

به گفته وي، تثبيت اسناد مالكيت موقوفات در اولويت فعاليت هاي اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان كاشان قرار دارد و در اين عرصه حقوق مردم در نظر گرفته شده است.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان به اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد و بهره وري اشاره كرد و گفت: در اين حوزه طرح هاي زيادي از جمله طرح مودت در دست اجرا است كه در اين طرح مردم نذورات غير نقدي خود را به امامزادگان اهدا مي كنند.

وي ادامه داد: در طرح مودت از ابتداي سال جاري تا كنون بالغ بر 3 ميليارد و 600 ميليون تومان كمك غير نقدي 80 خير كاشان در قالب مصالح ساختماني و بالغ بر 602 ميليون تومان اداره اوقاف و امور خيريه كاشان از محل نذورات براي نوسازي و بهسازي 50 بقاع متبركه و امامزاده در كاشان هزينه كرده است.

حجت الاسلام توسلي گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون 6 وقف جديد به ارزش حدود 2 ميليارد و 700 ميليون تومان با نيت كمك به مساجد، فرهنگي و مذهبي در كاشان به ثبت رسيده است.

به گفته وي از كل موقوفات به ثبت رسيده از ابتدا تا كنون در شهرستان كاشان 171 موقوفه را بانوان خير كاشان وقف كرده اند.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان بيشترين معوقات اجازه بهاي موقوفات كاشان را مربوط به ادارات دولتي دانست و گفت: در حوزه اقتصاد و بهره وري  بالغ بر 392 مورد قرار داد اجاره با مستاجرين منعقد شده است.

حجت الاسلام توسلي 70 درصد نيات واقفين كاشاني را نيات مذهبي دانست و گفت: اين نيات در قالب روضه خواني، روضه خواني امام حسين(ع) و نيات فرهنگي در قالب كمك به طلاب، كمك به زائرين و كمك به بيماران صعب العلاج  است.

وي وقف براي تهيه جهيزيه نو عروسان در كاشان را به عنوان يكي از وقف هاي جديد در كاشان نام برد و افزود: قطعه زميني به ارزش 700 ميليون تومان براي تهيه جهيزيه نو عروسان كاشاني وقف شده است.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان همچنين به فعاليت هاي حوزه فرهنگي و قرآني اداره اوقاف كاشان نيز اشاره كرد و اظهار داشت: حدود 57 شناسه فرهنگي است كه مهمترين آنها طرح هاي آرامش بهاري، بصيرت عاشورايي، ضيافت الهي، نشاط معنوي، جشن ولايت علوي و اكمال دين نبوي و طرح ملي حفظ قرآن است.

وي يادآور شد: امسال حدود 1100 نفر در حفظ ترتيبي، 250 نفر در حفظ موضوعي و 300 نفر در كلاس هاي روانخواني و روخواني قرآن  به صورت رايگان شركت كردند.

حجت الاسلام توسلي در ادامه از اجراي طرح دوره سبك زندگي اسلامي در 5 بقعه متبركه شهرستان كاشان خبرداد و افزود: در اين طرح  15 مربي سبك زندگي اسلامي فعاليت دارند كه از اين تعداد 11 مربي خانم و 4 مربي مرد هستند.

به گفته وي، 32 درصد موقوفات كاشان مذهبي، 13 درصد اجتماعي، 9 درصد خيريه، نيم درصد بقاع متبركه، 8 دهم درصد عتبات عاليات، 15 دهم درصد مدارس ديني و 39 درصد مساجد است.

حجت الاسلام توسلي در ادامه با تقدير از خبرنگاران و رسانه ها، گفت: خبرنگاران و رسانه ها مي توانند واقفان خوبي در عرصه موقوفات باشند چرا كه برخي از موقوفات كاشان غريب واقع شده است و خبرنگاران و رسانه ها در شناسايي و معرفي آنها مي توانند نقش داشته باشند.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان با اشاره به اينكه موقوفات زيادي در سطح شهرستان كاشان است كه هنوز شناسايي نشده است عنوان كرد: خبرنگاران و رسانه ها مي توانند در غربت زدايي از موقوفات شناسايي نشده نقش مهمي داشته باشند./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات