۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۵۸۳۷۶۳
پرونده بلوغ(۱)

نگاهی به کتاب "اخلاق جنسی"

شهید مطهری درباره نگاهی که در میان روشنفکران ایجاد شده است و مذهب را دشمن عشق معرفی می‌کنند، می‌نویسد: اسلام شهوت جنسی را پلید و خبیث نمی‌شمارد.
انقلاب جنسی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، بسیاری از افراد هستند که پیرامون مسئله اخلاق جنسی استدلال خاص خودشان را دارند. برخی از یک مکتب خاص تبعیت می‌کنند و افرادی نیز مطابق با میل شخصی و آن چیزی که ساخته و پرداخته تفکرات شخصی است، به این مقوله توجه دارند.

اما استاد شهید مطهری پیرامون این مسئله کتابی نوشته‌اند به نام اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب که توسط انتشارات صدرا منتشر شده است و در دو قسمت نگاه غرب و خانواده به موضوع پرداخته است.

نتیجه تصویری برای کتاب اخلاق جنسیی در اسلام و جهان غرب

درباره نگاه به مسئله نکاح در میان مسلمانان علاقه دو همسر به یکدیگر از نشانه‌های بارز وجود خداوند است و تجرد یک نوع شر به حساب می‌آید. شهید مطهری پیرامون نگاه مسیحیت می‌نویسد: « تفکر پلید بودن «علاقه و آمیزش جنسی» در میان مسیحیان به این دلیل اوج گرفت که تفسیری بود از بدو تشکیل کلیسا، از طرف کلیسا برای مجرد زیستن حضرت مسیح صورت گرفت... به همین جهت روحانیون و مقدسین مسیحی شرط وصول به مقامات روحانی را آلوده نشدن به زن در تمام مدت عمر می‌دانستند و پاپ از میان این چنین افرادی انتخاب می‌شد.»

در روایت آمده است که پیامبر اکرم(ص) در توصیه به عثمان بن مظعون می‌گوید: ای «عثمان» بدان که خدا مرا برای رهبانیت نفرستاده است، شریعت من شریعت فطری آسانی است، من شخصا نماز می‌خوانم و روزه می‌گیرم و با همسر خود نیز آمیزش می‌کنم، هر کس می‌خواهد از دین من پیروی کند باید سنت مرا بپذیرد. ازدواج و آمیزش زن و مرد با یکدیگر جزء سنت‌های من است.

نتیجه تصویری برای کتاب اخلاق جنسیی در اسلام و جهان غرب

شهید مطهری درباره اخلاق جنسی نظرات جدید در آن دوران به سه دسته تقسیم می‌کند:

  1. آزادی هر کس تا آنجا که مخل به آزادی دیگران نباشد، باید محفوظ بماند.
  2. سعادت بشر در گرو پرورش تمام استعدادهایی است که در وجود وی نهادینه شده است، خودپرستی و بیماری‌های ناشی از آن مربوط به آشفتگی غرائز است.
  3. رغبت بشر به یک چیز در اثر اقناع و اشباع کاهش می‌یابد و در اثر امساک و منع، فزونی می‌گیرد برای اینکه بشر از توجه دائم به امور جنسی و عوارض ناشی از آن منصرف کنیم.

شهید مطهری با بررسی ساختارها و نظرات مختلف در این حوزه می‌نویسد: یگانه مکتبی که صلاحیت رهبری بشر را دارد اسلام است و هم روشن شود که کار غرب در فلسفه اجتماعی به هذیان و پریشان گویی رسیده است؛ وقت آن است که غرب مانند همه زمان‌های دیگر، با همه تقدمی که در علوم و صنایع دارد، فلسفه زندگی را از شرق بیاموزد.

نتیجه تصویری برای اخلاق جنسی

شهید مطهری درباره نگاهی که در میان روشنفکران ایجاد شده است و مذهب را دشمن عشق معرفی می‌کنند، می‌نویسد: اسلام شهوت جنسی را پلید و خبیث نمی‌شمارد تا چه رسد به عشق که یگانگی و دوگانگی آن با شهوت جنسی مورد بحث و گفتگو است. اسلام محبت عمیق و صمیمی زوجین را به یکدیگر محترم می‌شمارد و به آن توصیه کرده است و تدابیری به کار برده که این یگانگی و وحدت هر چه بیشتر و محکمتر باشد.

در پایان استاد شهید پیرامون عشق می‌نویسد: یکی از نشانه‌های خداوندی این است که از جنس خود شما برای شما جفت آفریده است و میان شما و آنها مهر و رأفت قرار داده است./۹۱۸/ت۳۰۲/س

 

ارسال نظرات