۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۳
کد خبر: ۵۸۲۷۶۷
آیت الله رمضانی:

امروز وقت خسته شدن از انقلاب و مسیر تمدن سازی نیست| چرا عده ای پیشرفت ها را نمی بینند؟

نماینده خبرگان با انتقاد از خستگی عده ای و القای یأس و ناامیدی به جامعه، گفت: مشکلاتی وجود دارد اما پیشرفت های بسیاری در زمینه های گوناگون حاصل شده است، چرا عده ای این پیشرفت ها را نمی بینند؟
آیت الله رمضانی رییس اتحاديه اروپايى علما و تئولوگ‌هاى شيعه همایش سفیر انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا رمضانی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری چهارشنبه شب در مراسم پاسداشت از خدمات 13 ساله وی در اروپا با عنوان سفیر انقلاب که در مدرسه علمیه آیت الله بهجت برگزار شد، از برگزارکنندگان و دست اندرکاران مراسم تقدیر و تشکر کرد.

وی در ادامه با اشاره به تحولات بین المللی افزود: مسیر جهانی شدن طبیعی است گرچه برخی درصدد هستند که این مسیر را مدیریت کنند، مفهوم جهانی شدن با جهانی سازی متفاوت است، در دنیا عده ای می خواهند جهان و کشورها را بنابر میل خود مدیریت کنند.

برخی می خواهند بر اساس تفکرات لیبرالی و سکولاری جهان را مدیریت کنند

رییس اتحادیه علما و تئولوگ های شیعه در اروپا با بیان این که برخی می خواهند بر اساس لیبرالیسم و نظام سکولار دنیا را مدیریت کرده و فرهنگ غرب را در جامعه بشری سیطره دهند، اظهار داشت: درباره غرب برخی مجذوب و و عده ای مرعوب هستند اما نظر معتدل این است که غرب باید به صورت جدی مطالعه شود.

وی ادامه داد: همانگونه که مستشرقان درباره عالم شرق در ابعاد گوناگون مطالعه و بررسی کردند، باید غربشناسان به صورت جدی و علمی در حوزه های گوناگون مانند حوزه های اخلاقی، حقوق بشر، سیاسی و اجتماعی به مطالعه بپردازند، مسائل باید از جهت علمی نقد و بررسی شود و درباره مجموعه مباحث باید تحلیل ارائه کرد که حوزه علمیه باید این نقش را ایفا کند همانگونه که مراکز غربی این نقش را نسبت به اسلام ایفا می کنند.

غربی ها فعالیت های اسلام، حوزه های علمیه و انقلاب را دقیق رصد می کنند

آیت الله رمضانی با بیان این که غربی ها تمام عرصه های فکری که در ایران و اسلام می گذرد را رصد می کنند، ابراز داشت: حتی در رساله دکترایی در فرانسه مشاهده کردیم که موضوع مکتب تفکیک را مفصل مورد بحث قرار دادند، این در حالی است که شاید طلاب در این زمینه کمتر اطلاع داشته باشند.

وی عنوان کرد: غربی ها حتی حوزه ها و مشارب علمی جهان اسلام و اختلافات آن ها را به دقت مورد بررسی قرار می دهند، همانگونه که غربی ها دقیقا اسلام را مطالعه می کنند، افراد متفکر و دانشمند به ویژه در حوزه های علمیه وظیفه دارند که غرب را مطالعه کرده و نسبت به آن تحلیل داشته باشند.

رییس سابق مرکز اسلامی هامبورگ آلمان خاطرنشان کرد: در برلین در پروژه ای 15 ساله به دنبال این بودند که اثبات کنند مخاطب قرآن کریم اعراب هستند و امروزه قرآن نمی تواند مخاطب خود را سیراب کند، ماعرض کردیم که مخاطب قرآن انسان، فطرت و عقل است، عقل و فطرت دیروز و امروز نمی شناسد و گرچه قرآن بر شخص عرب نازل شد اما هدایت و مواضع ایشان فراتر از عرب و برای بشریت بوده است، حتی می توانیم قوانین طلایی مانند قاعده احسان، مدارا رحمت را از قوانین اسلام استخراج کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از اندیشمندان غربی در کتاب اخلاقی جهانی به دنبال قواعد و قوانین طلایی است که از جمله قواعد آن فرمایش امیرمؤمنان است، قواعد طلایی به قاعده ای گفته می شود که کل جوامع بشری آن را می پذیرد که بسیار مهم است که و چنین قواعدی را باید از قوانین اسلام برای جهانیان تبیین کرد.

فعالیت 4 هزار فرقه معنوی در اروپا و آمریکا برای تأمین نیاز معنوی غرب

آیت الله رمضانی با بیان این که امروز دنیا دنبال فکر و اندیشه ای است که غالب باشد، گفت: اولویت کار مرکز اسلامی هامبورگ ابتدا شیعیان با محوریت عقلانیت و معنویت بوده است که شاخصه مکتب اهل بیت(ع) به شمار می رود.

وی افزود: معنویت باید برخاسته از دین باشد و در برابر معنویتی است که امروز در غرب به عنوان یک نهضت وجود دارد، 4 هزار فرقه معنوی در اروپا و آمریکا برای تأمین نیاز معنوی در غرب ایجاد شده است، شیعه را باید با شاخه عقلانیت و معنویت معرفی کرد، متأسفانه افرادی در غرب نگاه تندی ضد عقلانیت و معنویت اسلامی دارند.

تقریب تاکتیک نیست بلکه باور برخاسته از مکتب اهل بیت است

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که بخش دیگر کارهای مرکز اسلامی هامبورگ مربوط به مسلمانان بود، اظهار داشت: تقریب مذاهب اسلامی در دستور کار مرکز اسلامی بود، تقریب تاکتیک نیست بلکه تقریب باور برخاسته از مکتب از اهل بیت(ع) است.

وی ادامه داد: بخش دیگر مخاطبان مرکز اسلامی غیر مسلمانان هستند که با دستور کار دیالوگ با هدف تعامل و تفاهم و حتی افزایی عمل می شود، پرداختن به موضوعات مشترک بین ادیان الهی بحثی جدی است که باید مورد توجه باشد.

رییس اتحادیه علما و تئولوگ های شیعه در اروپا  ابراز داشت: هیچگاه فکر نمی کردم که وارد امور بین الملل و امام جمعه شوم، همواره عشق و علاقه ویژه ما درس و بحث بوده است، به همین دلیل درس و بحث را با جدیت بیشتری در قم ادامه خواهیم داد.

حوزه در زمینه تبلیغ بین الملل افراد متخصص تربیت کند| دنیا تشنه تفکر و اندیشه اسلام ناب است

وی عنوان کرد: حوزه باید افرادی در شأن را تربیت کند تا مبلغ آموزش دیده اسلام باشند چرا که دنیا تشنه این تفکر و اندیشه است، برخی  غربی ها می گویند اگر نهج البلاغه را می داشتیم دنیا را فتح می کردیم، باید زبان آموخت و به زبان بومی مردم غرب با آنان سخن گفت.

رییس سابق مرکز اسلامی هامبورگ آلمان نسبت به فعالیت های انحرافی با نام اسلام و تلاش دشمن برای گسترش آن هشدار داد و خاطرنشان کرد: امروزه اسلام لیبرال، سکولار و افراطی از شیعه و سنی ترویج داه می شود و ما وظیفه داریم اسلام را به صورت جامع، دقیق و درست تبیین کنیم.

وی اضافه کرد: در دیالوگ های بین الادیانی بعد از چند سال پروفسور لهوگو در مرکز اسلامی هامبورگ می گوید شیعه و مکتب اهل بیت(ع) امروز می تواند پاسخگوی پرسش های اذهان بشری باشد، وقتی چنین بستری فراهم است باید استفاده کرد و یکی از وظایف بسیار مهم حوزه تربیت مبلغان بین المللی است.

آیت الله رمضانی با اشاره به راه اندازی حوزه علمیه هامبورگ گفت: بعد از مدت ها فکر و بررسی به نتیجه رسیدیم که افرادی بومی مسلط به زبان به کار گرفته شوند، در ابتدای کار 6 نفر جذب شدند اما امروز 51  طلبه در حوزه هامبورگ فعال هستند، امسال 26 نفر ثبت نام کردند و از کادانا و اسپانیا هم افرادی حضور داشتند  که کاری بزرگ و معجزه وار است.

وی افزود: برخی از طلاب حوزه هامبورگ دارای دکترا و مدارک عالی تحصیلی هستند و امروز درس طلبگی می خوانند، برخی از این طلاب به غیر از زبان فارسی به 3 زبان دنیا مسلط هستند، به جمع بندی رسیدیم که زبان مشترک طلاب زبان فارسی باشد اما طلاب به 3 زبان دیگر هم مسلط هستند، هرکدام از این مبلغان بومی می توانند نقش آفرین جدی باشند، این طلاب در ایام تبلیغی به زبان بومی خود به تبلیغ اسلام و مکتب اهل بیت(ع) می پردازند.

امروز وقت خسته شدن نیست| چرا عده ای پیشرفت ها را نمی بینند؟

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که کارهای بزرگی داریم و نباید خسته شویم، به دیدار خود با رهبر انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار به آقایانی که حضور داشتند فرمودند در شرایط فعلی باید زیاد کار کنیم و خسته نشویم که امروز وقت خسته شدن نیست.

وی با ابراز گلایه از  از کسانی که در شرایط فعلی و در 40 سالگی انقلاب خسته شده اند و نکاتی را در این زمینه مطرح می کنند، ابراز داشت: مشکلاتی وجود دارد و با هدف اصلی فاصله داریم اما پیشرفت های بسیاری در زمینه های گوناگون حاصل شده است، چرا عده ای این پیشرفت ها را نمی بینند؟

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در شرایط حاضر باید برای نظام، انقلاب و ولایت باید سربازی کرد، وقتی در دیدار با رهبر انقلاب افرادی از وضع موجود ابراز نگرانی کردند که رهبر انقلاب فرمودند بگویید که نگران نباشند.

وی عنوان کرد: ما باید به تکلیف خود به احسن وجه عمل کنیم و حوزه های علمیه که استوانه های تولید اندیشه، فکر، اندیشه و عقلانیت و معنویت هستند باید جدی کار کنند، امروز دنیا از نظر فکری و اندیشه ای متوجه قم است و اگر می خواهیم دنیا را مدیریت کنیم باید با فکر جهانی کار کنیم و ما باید دقیق ترین تفسیر از حقوق بشر را ارائه دهیم./1323/

ارسال نظرات