۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۳
کد خبر: ۵۸۲۷۶۵
حجت الاسلام حسینی کوهساری:

وظیفه حوزه ارائه نسخه شفابخش تمدنی به جهان است| در مسیر تمدن سازی نوین اسلامی هستیم

مسؤول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه با بیان این که مناسبات تمدنی بشر در حال تغییر و تحول اساسی است، وظیفه حوزه های علمیه در شرایط حساس فعلی را ارائه نسخه شفابخش تمدن اسلامی به جهانیان دانست.
حجت الاسلام حسینی کوهساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مفید حسینی کوهساری مسؤول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه چهارشنبه شب در مراسم پاسداشت 13 سال مجاهدت فرهنگی و تبلیغی آیت الله رمضانی در اروپا  که با عنوان سفیر انقلاب در مدرسه علمیه آیت الله بهجت برگزار شد، آیت الله رمضانی را شخصیتی بین المللی و سفیر انقلاب دانست و از فعالیت های تأثیرگذار وی در سطح نخبگانی شیعه، سنی و متفکران بین الادیانی تجلیل کرد.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر لزوم نقش آفرینی پررنگ تر حوزه های علمیه در عرصه بین الملل، به  آخرین تحولات بین المللی اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب در تعبیری حکیمانه فرمودند در پیچی تاریخی قرار داریم. اگر تاریخ بشریت را مطالعه کنیم در مقاطعی نه تنها سرنوشت یک کشور و فرهنگ بلکه سرنوشت بشریت دچار تغییر جدی می شود یعنی نقاط عطفی داریم که مسیر را تغییر می دهد، سؤال این است که آیا شرایط فعلی چنین ویژگی دارد یا خیر؟

حجت الاسلام حسینی کوهساری با اشاره به تحولات 200 سال اخیر اظهار داشت: تمام دنیا متاثر از دو انقلاب بود که یکی  انقلاب کبیر فرانسه است و خلاصه در نظام لیبرال دموکراسی غرب شده و از آن به عنوان بلوک غرب یاد می شود که مبانی و زیر ساخت های معرفتی آن مواردی مانند سکولاریسم، ماتریالسیم و اومانسیم است.

وی ادامه داد: مابهازای لیبرال دموکراسی، بلوک غرب است که  الزاما غرب جغرافیایی نیست بلکه ژاپن و کره شرق را هم شامل شده و در این منظومه تعریف می شوند،  انقلاب دیگر هم به عنوان انقلاب اکتبر روسیه رخ داد که خروجی این انقلاب نظام مارکسیستی را رقم زد و بلوک شرق را تشکیل داد.

مسؤول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ابراز داشت: این دو نظام به ویژه در ۱۰۰ سال اخیر به گونه ای اقتدار پیدا کردند که همه کشورهای دنیا زیر چتر یکی از آن دو بودند، حتی کشورهای ناسیونالیستی هم در نهایت تمایل به غرب یا شرق داشتند.

وی عنوان کرد: این دو مکتب فکری یک نقطه اشتراک نظری و یک نقطه اشتراک عملی داشتند، نقطه اشتراک نظری این بود که دین توانایی تغییر، تحول آفرینی و قدرت نقش آفرینی اجتماعی را ندارد، بلوک شرق می گوید دین افیون است و کسانی آن را به وجود آوردند تا عده ای همیشه فرو دست باشند.

حجت الاسلام حسینی کوهساری خاطرنشان کرد: در مقابل سکولاریسم می گوید که قدرت دین برای عرصه های فردی زندگی است و دامنه تاثیرگذاری محدود دارد، در مقام عمل هر دو بلوک در برخورد و چپاول دنیای اسلام هماهنگ بودند.

وی اضافه کرد: شرایط ۲۰۰ سال اخیر در عالم در حال تغییرات جدی است، بلوک شرق و نظام مارکسیستی با شکست مواجه و به چند تکه تقسیم شد، امروز دیگر نظام بلوک شرق به عنوان نظام سلطه در دنیای امروز وجود ندارد، گاهی انتقاد می شود که چرا با روسیه ارتباط داریم، ارتباط امروز روسیه، با ارتباط ایران و اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یک نظام سلطه شرقی کاملا متفاوت است، روسیه طبیعتا منافع خود را در امور لحاظ می کند اما تعامل نظام سلطه با ایران را ندارد و ایران و روسیه با یکدیگر تبادل دارند.

مسؤول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه  با بیان این که دنیای تک قطبی غرب به چند تکه تقسیم شده است، گفت: محوریت آمریکا به ویژه بعد از آمدن ترامپ برای تمدن غربی بسیار کمرنگ شده و این کشور با کشورهای بسیاری چالش پیدا کرده است، 40 سال قبل آمریکا چند امتداد قدرتمند در منطقه داشت.

وی افزود: رژیم صهیونیستی که شعار از نیل تا فرات را سر می داد در چندین جنگ متوالی از جبهه مقاومت و امت اسلام شکست می خورد و درخواست آتش بس می کند، در زمان  کمرنگ شدن تمدن غربی، اسلام بسیار رشد کرده و خود را نشان داده است.

حجت الاسلام حسینی کوهساری با اشاره به تحولات مجازی در عصر ارتباطات اظهار داشت: این تحولات مرزهای بین المللی را بسیار کمرنگ کرده است و انسان امروز در درون خانه می تواند با ملیت ها و فرهنگ های دیگر ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: مناسبات تمدنی بشر در حال تغییر و تحول اساسی است،  تمدن هایی اعلام کردند که می توانند مشکل بشر را حل کنند اما این تمدن ها با بحران های جدی مواجه شدند، بشر امروز از تمدن های مادی به شدت خسته است چرا که چنین تمدنی نتوانسته برای او عدالت و امنیت را به ارمغان بیاورد، این تمدن شعار حقوق بشر را سر داد اما در جنگ جهانی دوم بیش از 70 میلیون نفر کشته از بشر گرفت، حتی رفاه این تمدن برای توده های مردم نیست.

مسؤول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ابراز داشت: تمدن های موجود نتواستند خود را عرضه کنند و امروز در این شرایط مهم وظیفه داریم بعد تمدنی اسلام را برای جهان تبیین و عرضه کنیم؛ اسلام، تمدنی است که بین دنیا و آخرت، عقلانیت و معنویت، فرد و جامعه و حکومت، عدالت و پیشرفت، اصالت ها و پیشرفت علمی و آرمان ها و واقعیت ها جمع می کند.

وی عنوان کرد: وظیفه حوزه های علمیه در این نقطه مهم تاریخی که تنها مربوط به ایران و اسلام نیست و مربوط به تمدن بشریت می شود، این است که نسخه شفابخش و سعادت آفرین تمدنی را ارائه کند، انقلاب اسلامی توانسته گام های خوبی بردارد و با وجود مشکلات در گام های نخستین تمدن سازی نوین اسلامی هستیم.

حجت الاسلام حسینی کوهساری با بیان این که باید فهم تمدنی از اسلام پیدا کنیم، گفت: رویکردها و نگاه های ما باید بین المللی شود و بدانیم که امروز میلیاردها نفر مخاطب اسلام هستند، باید خود را برای رقابت پیچیده آماده کنیم.

وی افزود: در این مسیر شخصیت هایی مانند آیت الله رمضانی الگو هستند، ایشان رنج سفر و غربت را تحمل و نقش مهمی در کشور آلمان و اروپا ایفا کردند، آلمان محور بسیاری از تحولات بشری بوده و در برنامه ها باید جدی گرفته شود، زبان فرهنگ و تمدن اروپا آلمانی است، آلمان را باید جدی گرفت و از آیت الله رمضانی باید استفاده کرد تا جریان مهندسی تمدن اسلامی را مدیریت کنیم.

مسؤول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه اظهار داشت: طبق برخی از گزارش ها بین کشورهای اروپایی تقسیم کاری صورت گرفته و مناسبات و پیگیری ها علمی تمدن غرب با دنیای اسلام به ویژه ایرانی ها قرار است توسط آلمانی ها رقم بخورد و به همین دلیل این اندازه شیعه شناس و اسلام شناس دارند، باید این عرصه را جدی گرفت./1323/

ارسال نظرات