۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۵۸۲۳۴۹

تحلیل کارشناس مطرح انگلیسی از وضعیت عربستان و شاهزاده خودکامه این کشور

نویسنده و تحلیلگر انگلیسی به بررسی برخورد ولیعهد سعودی با مخالفان و حمایت‌های بی وقفه ترامپ از او پرداخت و درباره عواقب پادشاه شدن ولیعهد سعودی هشدار داد.
نقشه عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا، دیوید هرست نویسنده و تحلیلگر انگلیسی در مقاله ای در پایگاه "میدل ایست آی" به بررسی پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی و گزارش ها درباره به قتل رسیدن او از سوی عوامل رژیم سعودی در ترکیه و نیز سیاست های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و حمایت آمریکا از او پرداخت و نوشت: خاشقجی به دوستانش گفته بود که عربستان را ترک کرد، زیرا تاب تحمل زندان را نداشت. او احساس وظیفه اخلاقی می کرد و معتقد بود که وقتی آزاد است و هزاران نفر نظیر او در زندان هستند، باید حرف بزند. او وظیفه خود می دانست که حرف بزند.

به نوشته هرست، اما خاشقجی در آخرین ثانیه های زندگی خود چه بسا درک کرد که از حالا به بعد نمی توان این کار انجام داد.

وی افزود: قتل خاشقجی اقدام جنون آمیز بود پس باید آدم دیوانه (بن سلمان) دستور آن را داده باشد. بن سلمان مردی است که عقلانیت و قواعد و ضوابط ندارد. او می تواند هر طوری که بخواهد رفتار کند و مجازات نشود. کسی از دست او در امان نیست.

این نویسنده تصریح کرد: با برملا شدن جزئیات شب قتل یعنی - از هویت سرنشینان هواپیمای اختصاصی گرفته تا وسایل مورد استفاده برای بریدن جسد خاشقجی و فایل صوتی و تصویری هولناک از بازجویی از او – بحران بزرگی برای کاخ سفید و آمریکا به وجود آمده است. ابعاد این بحران همچنان در آغاز راه خود است. این اقدامی وحشیانه است که داعش به آن افتخار می کند. قربانی شخصیتی برجسته است که مورد ضرب و جرح قرار گرفته و شکنجه شده و به قتل رسیده و بدنش نظیر حیوان قطعه قطعه شده است. این اقدام به دستور هم پیمان عرب اصلی آمریکا در خاورمیانه و در ساختمان دیپلماتیک این هم پیمان ( کنسولگری عربستان در استانبول) انجام شده است.

هرست نوشت: ریاض همچنان به قتل رساندن خاشقجی و دست داشتن در این پرونده را انکار می کند و می گوید که او کنسولگری عربستان در ریاض را اندکی پس از ورود ترک کرده است، اما هیچ سندی برای ادعای خود ارائه نمی دهد و می گوید که دوربین های کنسولگری در آن زمان ضبط نمی کرده است. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در تلاش برای فرار از موضعگیری درقبال این پرونده گفت: این امر در ترکیه روی داده است و حتی خاشقجی شهروند آمریکا نیست.

حمایت مداوم و ثابت ترامپ از بن سلمان از زمان رسیدن به ولایتعهدی در حال حاضر وبال گردنش شده است. این امر علاوه بر انتقادهای بی وقفه رسانه های آمریکایی از بن سلمان است.

اقدامی از سوی حزب دموکرات و جمهوری خواه در مجلس سنای آمریکا برای تحریم بن سلمان براساس قانون ماگینسکی در جریان است. این قانون علیه روس‌هایی به کار می رود که در جرایم خطرناک دست دارند.

پل راند سناتور جمهوری خواه بارز برای کاهش حمایت مالی و آموزش و هماهنگی با ارتش عربستان فشار می رود تا اینکه "خاشقجی به زندگی برگردد".

لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه نیز به شبکه سی ان ن گفت: اگر ولیعهد سعودی به هر شکلی دست داشته باشد، عملا قدرت خود برای رهبری این کشور در عرصه بین المللی را ویران کرده است.

همچنین شبکه پیچیده لابی های سعودی و اماراتی در پایتخت آمریکا نیز درحال فروپاشی هستند. این شبکه برای هماهنگی جهت ورود بن سلمان به عرصه جهانی تشکیل شده بود.

شرکت مشاوره ای هاربر که از آوریل سال 2017 میلادی در قبال دریافت ماهیانه 80 هزار دلار به عربستان مشورت می دهد؛ روز پنجشنبه به همکاری خود پایان داد و ریچارد مینتز مدیرکل این شرکت گفت که ما رابطه خود را پایان دادیم.

مینتز روابط مستحکمی با یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن داشت که به منزله تریبون بن سلمان در پایتخت آمریکا است.

هرست افزود: یک سوال در ذهن سعودی ها است و آن هم این است که چطور می توانند فرزند شاه را کنار بزنند؟ این ترامپ بود که بن سلمان را خلق کرد و پر و بال داد و او را تبلیغ کرد. این ترامپ بود که سیاست خارجی آمریکا را به طور کامل به نفع بن سلمان به خدمت گرفت و حمایت نهادهای نظامی و امنیتی را برایش به خدمت گرفت و او بود که به بن سلمان اجازه داد که اینگونه رفتار کند و از مجازات فرار کند.

شاید تنها به این فکر می کند که بن سلمانی که قادر است چنین اقدام پلیدی در 33 سالگی و فقط با گذشت 16 ماه از ولیعهدی خود انجام دهد؛ اگر شاه شود، چه کار خواهد کرد؟

سه فاکتور باید وجود داشته باشد که بن سلمان شاه شود.

نخست و پیش از هر چیزی موافقت کاخ سفید است. دوم حمایت خاندان سعودی و سوم پذیرش افکار عمومی.

موافقت کاخ سفید بسیار مهمتر از دو فاکتور دیگر است. بعد از افشای محتوای فایل صوتی و تصویری خاشقجی، ترامپ تنها مسیری واحد دارد و آن هم اجازه ندادن به بن سلمان برای رسیدن به تاج و تخت است. این کمترین کاری است که جمال خاشقجی و شمار بی شماری از کسانی که از سوی رژیم سعودی شکنجه و زندان و کشته شدند، مستحق آن هستند./۸۴۷/ب۱۰۲/ع

منبع: تسنیم

ارسال نظرات