۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۵۸۱۵۳۶
گفت‌و‌گوی اختصاصی رسا با آیت الله رجبی؛

FATF نقطه مقابل معیشت | تروریسم ما، تروریسم آنها

عده‌ای از وضعیت خراب اقتصادی و معیشتی که خودشان به‌وجود آورده‌اند، سوءاستفاده می‌کنند و می‌گویند که مردم ببینید چقدر وضعیت بد است، حال اگر ما برویم و FATF را امضا کنیم همه مشکلاتمان حل می‌شود.
جنگ اقتصادی جنگ اقتصادی آیت الله رجبی

اشاره: لوایح استعماری FATF به دنبال محدود کردن مسیر اقتصادی ایران و شناسایی راهکارهایی است که جمهوری اسلامی در مقابل تحریم‌ها به کار بسته بود تا مانند عراق، سوریه، لیبی و ... دچار بحران نشود.

درست است که با تصویب این لایحه در مجلس همه چشم‌ها به سوی شورای نگهبان دوخته می‌شود، برخی مسئولین نمی‌دانند تنها در صورتی می‌توان بهانه را از دست غرب گرفت که مانند عربستان وابسته ذاتی شویم و بدون هیچ راه در رو هرچه می‌گویند به دیده منت نهاده و عمل کنیم. اما ایرانی از ابتدا مسیر ذلت را نمی‌پذیرفت و هیچ گاه در مقابل اجنبی سرخم نکرده است. به همین منظور پیرامون  لوایح استعماری FATF نزد آیت الله رجبی رفتیم تا پیرامون این لوایح مطلع شویم.

آیت الله رجبی، قائم مقام موسسه امام خمینی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از طلایه‌داران پیگیری مطالبات مردمی در حوزه اقتصاد بوده است و از ابتدا مجموعه موسسه امام و آیت الله مصباح در ردیف مبارزه با خط انحراف، سیاست‌زدگی و فساد بوده‌اند.

نوشتار زیر حاصل گفت‌و‌گوی خبرنگار خبرگزاری رسا با این استاد برجسته حوزه‌های علمیه پیرامون لوایح و قراردادهای استعماری است.

رسا ـ با توجه به حواشی و اتفاقاتی که این روزها پیرامون تصویب قرارداد FATF ایجاد شده است، تفسیر شما از این قرارداد چیست؟

اگر کسی این کنوانسیون‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را ریشه‌یابی کند که چگونه و با چه اهدافی شکل گرفته‌اند، به خوبی دست استعمار را می‌توان مشاهده کرد. چنین نهادهایی را خود استکبار جهانی تشکیل داده است، از ساختمان آن تا مسئولین رده اول این نهادها را خود استکبار جهانی انتخاب می‌کند و بر آنها سیطره دارد.

این نوع کنوانسیون‌ها برای تامین اهداف استکبار جهانی نوشته شده‌، به‌طوری که اگر کشوری یکی از این کنوانسیون‌ها را بپذیرد، به‌ناچار باید کنوانسیون‌های دیگر را نیز قبول کند و وقتی نوبت عمل کردن آنها به تعهدات‌شان می‌رسد، هرجایی را که صلاح ببینند؛ عمل می‌کنند و هر جایی را که نخواهند و به‌ضررشان باشد عمل نمی‌کنند.

رژیم صهیونیستی تسلیحات و بمب هسته‌ای دارد، هیچ تعهدی در قبال قراردادهای صلح جهانی و منع ساخت تسلیحات هسته‌ای قبول نمی‌کند و هر روز هم در حال توسعه تسلیحات هسته‌ای خود هست. بر این اساس باید با همه این کنوانسیون‌ها و سازمان‌هایی که از سوی دشمن برای ما فرستاده می‌شود با دیده شک و تردید نگاه کرد.

 

 

اما اینکه دولتمردان بدون اطلاع مجلس و شورای عالی امنیت ملی رفتند و 49 بند را قبول کردند، بسیار کار اشتباه و غیرقابل توجیه است.

رسا ـ دولت اعتقاد دارد که مشکلات معیشتی مردم حل می‌شود و از طرفی حق تحفظ نیز دارند.

مسئولین علت مشکلات معیشتی را تحریم‌ها ذکر می‌کنند و قائل بر این هستند که اگر FATF تصویب شود دیگر تمام مشکلاتمان برطرف می‌شود اما در واقع FATF یک بسته تحریمی دیگری است که دشمن می‌خواهد به‌دست خود ما آن را اجرایی کنیم.

بنده واقعا هنوز این کار مسئولین را درک نمی‌کنم که با تصویب FATF باعث می‌شویم تا نهادهای درونی خود را تحریم کنیم ولی باز بعضی از مسئولین برمی‌گردند و می‌گویند ما از هرچه بگذریم از FATF نمی‌گذریم. اینکه ما بیایم و خود را ملزم به تبعیت از دشمن کنیم، این یکی از بزرگترین ایرادات قرارداد FATF است.

 

 

مسئولین ابتدا قراردادی را امضا می‌کنند، حالا ما می‌گوییم اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد، چه کار باید کرد؟ مسئولین می‌گویند که می‌رویم بیانیه صادر می‌کنیم. طبق ضوابط بیانیه اعتبار چندانی ندارد.

اگر هم خیلی بخواهد تاثیر بگذارد بیانیه را در مقدمه قرارداد قرار می‌دهند و مقدمه نیز بار حقوقی ندارد. یعنی راهکاری که دولت برای جلوگیری از خطرات این قرارداد پیشنهاد می‌کند، چیزی است که اصلا هیچ ارزشی ندارد.

نکته دیگر حق تحفظی است که بعضی از مسئولین آن را مکرر تکرار می‌کنند، در متن خود کنوانسیون آمده است که در این مورد حق تحفظ معنا ندارد. بعضی از مسئولین می‌خواهند حق تحفظ بگذارند، اصلا امکان ندارد؛ چرا که شرط ما با روح کنوانسیون مغایرت دارد و اگر هم بخواهیم به سازمان‌های بین‌المللی شکایت کنیم آنها ما را محکوم می‌کنند.

چون در آنجا ذکر شده است که اگر اختلافی پیش آمد معیار خود متن کنوانسیون است و اگر این متن شرط تحفظ را پذیرفته باشد، به مقدار پذیرفته شده به ما حق می‌دهند. وقتی در متن کنوانسیون آمده است که شرط تحفظ پذیرفته نیست، حتی به سازمان‌های بین‌المللی شکایت کنیم هم ما محکوم خواهیم شد.

بنابراین امضای FATF موجب خود تحریمی است و طناب دار را با دست خودمان به گردن خودمان می‌اندازیم و راهکارهایی که دولت یا دیگران پیشنهاد می‌کنند هیچ‌کدامشان ثمر بخش نخواهد بود.

FATF که از برجام مهمتر نبوده است، چندین کشور اروپایی آمدند و سازمان ملل نیز تایید کرد، اما آمریکا به راحتی گفت: اصلا برجام را قبول نداریم. حالا بیایم و این قرارداد را امضا کنیم - به‌فرض هم که فوایدی داشته باشد - چه تضمینی داریم که آنها به تعهداتشان عمل کنند؟

امضای این قرارداد باعث می‌شود که حزب الله را به‌ عنوان تروریست معرفی کنیم. چرا که تعریفی که از تروریسم در این معاهده ذکر شده است با تعریفی که ما از تروریسم داریم، فرق می‌کند.

 

 

ما پس امضا باید اطلاعات و تراکنش‌های مالی آنها را به دشمن گزارش دهیم. این کار نه ‌تنها با منطق انقلابی، اسلامی و عقلانی سازگار نیست بلکه متضاد نیز می‌باشد. بنابراین جز خسارت و زیان چیز دیگری برای کشور ما و حتی خود مسئولین نخواهد داشت.

اینکه می‌گویم این معاهده با منطق دینی ما سازگار نیست، به‌خاطر آن است که ما در این قرارداد خود را ملزم به تبعیت از افرادی می‌کنیم که قطعا مصداق دشمنان خدا هستند. یعنی اگر ما این معاهده را قبول کنیم، در واقع قبول کرده‌ایم که یک کشور مستکبری مثل آمریکا بالای سرمان به ما امر و نهی کند، به ما دستور دهد که فلان‌جا دخالت نکنید در فلان‌جا دخالت کنید. بنابراین با امضای این قرارداد ما زیر سلطه کفار خواهیم رفت که با اصل قاعده نفی‌سبیل – وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً (سوره نساء/ آیه 141) - مخالفت دارد.

رسا ـ در قبال FATF اقشار مختلف چه کاری باید انجام دهند؟

ما وظیفه‌ای در قبال این قرارداد داریم، مسئولینی که رفتند و بدون کسب اجازه‌ این قرارداد را امضا کردند، عذرخواهی کنند و به طرف قرارداد بگویند که ما هیچ تعهدی را نمی‌پذیریم. سایر مسئولین، قوه قضاییه و... باید در این میدان فعال باشند.

غیر از مسئولین نیز باید طلاب، اساتید و فضلای حوزه، جامعه مدرسین، اساتید دانشگاه و دانشجویان به میدان روشنگری بیایند و حتی اگر لازم شد مراجع عظام نیز به این مسئله ورود کنند. البته الحمدالله بعضی از مراجع ما وارد صحنه شدند و با جدیت دربرابر این معاهده موضع گرفته‌اند.

مراجع و مردم از مسئولین، از رئیس مجلس و نمایندگان مجلس باید بخواهند که توضیح بدهند، چرا یک چنین معاهده ننگینی را تصویب می‌کنید؟ وظیفه رسانه‌ها، مطبوعات و فعالان فضای مجازی نیز جریان‌سازی، اطلاع‌رسانی و هدایت مردم است.

تصویب شدن یا تصویب نشدن این قرارداد نه‌تنها به کشور ما مربوط می‌شود بلکه به اسلام عزیز ما و مظلومان جهان مربوط می‌شود. همه باید ببینند که چه موقعیتی دارند و باتوجه به دسترسی‌هایشان برای اسلام و کشور ایران کاری کنند.

رساـ وظیفه حوزه و روحانیت در طول تاریخ در برابر چنین قراردادهایی چگونه بوده است و امروزه باید چگونه باشد؟

اگر کسی تاریخ روحانیت را مشاهده کند، می‌بیند که همواره روحانیت در برابر فعالیت‌های استعماری، استبدادی و استکباری قد عَلم کرده و مخالفت نموده است، بنابراین سابقه روحانیت درمبارزه با استعمار سابقه درخشانی است. امروزه هم باتوجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد باید باجدیت بیشتری حوزه، روحانیت و همچنین رسانه‌ها دست به‌کار شوند تا اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، مطالبه‌گری را در بین جامعه رواج دهند.

روحانیت باید برای مردم طرح مسئله و روشنگری کنند و با اینکار برگ درخشان دیگری برای روحانیت در تاریخ ثبت شود. حالا ثبت در برگه تاریخ روحانیت یک مسئله است و انجام به وظیفه دینی هم یک مسئله مهمتری است که اگر کم کاری کنیم یک روزی باید پاسخگو در پیشگاه خداوند متعال باشیم.

به‌ هر حال عده‌ای از وضعیت خراب اقتصادی و معیشتی که خودشان به‌وجود آورده‌اند، سوءاستفاده می‌کنند و می‌گویند که مردم ببینید چقدر وضعیت بد است، حال اگر ما برویم و FATF را امضا کنیم همه مشکلاتمان حل می‌شود و روحانیت باید هوشیار باشند و بدانند که عده‌ای برای سوءاستفاده از شرایط و پیشبرد اهداف خودشان با این روش جلو می‌آیند، باید با حضور به‌هنگام و به‌موقع در میدان – که همین به‌هنگام بودن یک مسئله بسیار مهمی است – روشنگری کنند و مردم را از امضای این قرارداد آگاه کنند تا دوباره خسارت جدیدی را متحمل نشویم.

رساـ آیا امضای FATF با حکم اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری مغایرتی دارد؟

اقتصاد مقاومتی یعنی کشور با اتکا به نیروی درونی خود به‌گونه‌ای وضعیت اقتصادی را سامان بدهیم که در برابر مشکلات خارجی بتواند مقاومت کند و آن بحران‌ها را تبدیل به فرصت کند. اگر بخواهیم چنین چیزی محقق شود باید هرمقدار که می‌توانیم از وابستگی و پیوند خودمان به اقتصاد کشورهای خارجی بکاهیم.

ارتباط داشتن با کشورهای خارجی یک مسئله است اما وابستگی به آنها مسئله دیگری است که اگر FATF تصویب شود ما را وابسته کشورهای خارجی می‌کند. ما نباید فکر کنیم که اگر FATF را امضا کردیم تمام می‌شود، بلکه پای ما به جاهای دیگری باز می‌شود و کنوانسیون‌های دیگر جلوی پای ما گذاشته می‌شود، چرا که این قراردادها مثل یک پازل برای پیشبرد اهداف و منافع کشور خودشان طراحی و تنظیم شده‌اند. یعنی آن کسانی که می‌گویند با امضای این معاهده وضعیت اقتصادی‌تان درست می‌شود همان دشمنانی هستند که می‌خواهند اقتصاد مقاومتی ما شکل نگیرد.

ما با تصویب این کنوانسیون ملزم می‌شویم که وضعیت مالی خود را در اختیار دشمن قرار دهیم و دشمن هم از همین اطلاعات برای ضربه زدن به اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از شکل‌گیری آن و بدتر کردن وضعیت معیشتی مردم در کشور استفاده می‌کند. بنابراین امضای قرارداد FATF نه‌تنها سازگار با اقتصاد مقاومتی نیست، بلکه متضاد با آن نیز می‌باشد.

نکته‌ای که در این بین باید گفته شود این است که در این وضعیت عده‌ای نیایند و بگویند که وضعیت معیشتی اولویت دارد – بله ما نیز از اهمیتی که معیشت مردم دارد باخبر هستیم و می‌دانیم که چقدر این مسئله مهم است – اما متاسفانه مسئولین نیز در همین مسئله‌ای که می‌گویند اولویت دارد، کوتاهی‌هایی کردند.

مسئولین بدانند که امضای این کنوانسیون دقیقا نقطه مقابل معیشت مردم است و موجب تشدید وضع اقتصادی ما خواهد شد. بنابراین اگر ما بخواهیم به مسئله اصلی کشور – معیشت مردم – اهتمام بورزیم نه‌تنها با امضای چنین قراردادی محقق نخواهد شد بلکه وضعیت اقتصادی نیز بدتر خواهد شد. پس در کل اگر بخواهیم جمع بندی کنیم، امضای این معاهده هم باعث خراب شدن وضعیت معیشتی مردم خواهد شد و هم باعث تضعیف اقتدار سیاسی امنیتی کشور می‌شود. /۹۱۸۴۰۲/س

خبرنگار: احمد ساعدی

ارسال نظرات