۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۰
کد خبر: ۵۸۱۱۲۳
یادداشت؛

جنگ زمانه فرزند زمانه می‌طلبد

در جنگ نرم به جای ابزار‌های جنگی متعارف، چون بمب و موشک از ابزار‌های فرهنگی تأثیرگذار بر فکر و اندیشه، عواطف و احساسات انسانی بهره گرفته می‌شود...
جنگ نرم

به گزارش خبرگزاری رسا، در جنگ نرم به جای ابزار‌های جنگی متعارف، چون بمب و موشک از ابزار‌های فرهنگی تأثیرگذار بر فکر و اندیشه، عواطف و احساسات انسانی بهره گرفته می‌شود. جنگ نرم با بهره‌گیری از ابزار‌هایی نظیر جنگ روانی و رسانه‌ای با اقدامات نرم‌افزارانه انجام می‌گیرد. البته اصطلاح «جنگ‌روانی» خود مقوله مفصلی است و با شگرد‌ها و شیوه‌های متنوعی اجرا می‌شود که باید آن را یکی از اشکال و زیرمجموعه‌های جنگ نرم دانست. 

مهم‌ترین روش‌هایی که در طول تاریخ جنگ نرم و جنگ روانی گزارش شده است، مجموعه‌ای از روش‌ها از قبیل: شخصیت‌سازی، تخریب‌شخصیت، شایعه‌سازی، افترا، تهدید، تحریم و مانند آن است. 

در روش افک و افترا، دشمنان تلاش می‌کنند تا جایگاه رهبران و مسئولان هر جامعه و نظامی را از مقام کاریزماتیک، شخصیت‌های کامل و سالم و الگو‌های مهم دیگران پایین آورده و تنزل دهند. از همین رو ترور شخصیت به عنوان مهم‌ترین روش در جنگ نرم مورد توجه و تأکید قرار می‌گیرد. در این روش، تلاش می‌شود نخست خود شخص، ترور شخصیت شود و از جایگاه و مقام و منزلت خویش به زیرکشیده شود. هر آنچه برای ملت و پیروان آن شخص، به عنوان ارزش و الگو برای دیگران تلقی می‌شود با انواع تهمت و بهتان تخریب می‌شود. در طول تاریخ اینگونه رفتار‌ها از سوی دشمنان درباره پیامبران بسیار به کار رفته گزارش شده است. اتهام دزدی و بهره‌گیری از قدرت و ثروت برای مقاصد شخصی، بهره‌کشی از دیگران برای مقاصد پست دنیوی و هوا‌های نفسانی از جمله این امور است؛ در مرحله دوم، اگر ترور شخصیت رهبران، شدنی نشد به سراغ خانواده و بستگان نزدیک وی می‌روند. 

از دیگر روش‌های جنگ نرم، می‌توان به شخصیت‌سازی اشاره کرد. دشمنان می‌کوشند تا رقیبانی از درون همان جامعه برای شخصیت‌های اصلی و رهبران حقیقی جامعه ایجاد کنند. در این کار با گزینش کسانی که قابلیت‌هایی را در اختیار دارند، با روش جایگزین‌سازی می‌کوشند تا جا به جایی در سطوح رهبری را فراهم آورند و با کم‌ترین هزینه، بیش‌ترین سود را ببرند که در جهان معاصر نیز با اهدای جوایز بین‌المللی، چون صلح نوبل، حقوق بشر و شخصیت‌سازی از طریق رسانه‌ها، همانند‌سازی و شخصیت‌سازی برای رهبران صورت می‌گیرد. 

بازی با ایمان از طریق ارتداد از مهم‌ترین روش‌هایی است که دشمنان برای تخریب روحیه مؤمنان از آن بهره می‌گیرند. در جهان امروز نیز این شیوه بار‌ها از طریق دشمنان مورد استفاده قرار گرفته است. دشمنان حتی کوشیدند تا برای تأثیرگذاری بیش‌تر، مدت زمانی را در ظاهر ایمانی به سر برند و سپس با نفوذ در لایه‌های اجتماعی و وجیه‌المله‌شدن، توانستند با بازگشت و ارتداد خود ضربه‌های استواری به ایمان اشخاص سست ایمان بزنند. مخاطبان جنگ‌های نرم گروه‌های مختلف جامعه هستند، ولی بیش‌ترین تأثیر را در میان افراد و اقشار جامعه، گروه‌هایی، چون سست ایمان‌ها، دو چهرگان، خواص مغرور، بیماردلان و مانند ایشان می‌پذیرند. از این رو خداوند از مؤمنان می‌خواهد تا با تقویت توحید خویش، ربوبیت خداوندی را در همه چیز احساس کنند و دلگرم به حضور و قدرت الهی در هر کاری باشند. 

در زمانه ما، رسانه‌ها به عنوان یکی از ابزار‌های جنگی قوی مطرح هستند. گفته شده که باید فرزند زمان خویش بود و کسی که به زمانه خود آگاه است و ابزار‌های آن را می‌شناسد، هرگز دچار تردید نمی‌شود و در عمل درمانده نخواهد شد. 

یکی از مهم‌ترین روش‌های مخالفان، طرح شعار‌های عامه‌پسند است. از این طریق جو جامعه را مخدوش و با خود همراه می‌کنند و برای مردمی جلوه‌دادن حرکت خود، شعاری مناسب را طرح و با آن جامعه را ملتهب می‌سازند. شخصیت‌ها و چهره‌های شناخته شده همانگونه که یکی از عوامل مهم پیروزی بوده‌اند، گاهی بزرگ‌ترین عامل انحطاط و باعث انحراف مردم شده‌اند. دشمنان تلاش می‌کنند تا با استفاده از این چهره‌ها، مردم را با خود همراه سازند. 

فعالیت تشکیلاتی و سازمان‌یافته، تأثیر مهمی در پیروزی یک جریان دارد. ناکثین باآگاهی از نقش و تأثیر فعالیت سازمانی تلاش کردند تا در قالب یک گروه، حزب و سازمان، متشکل شوند و اهداف خود را به آسانی پیش ببرند. 

بزرگ‌ترین آفت انقلاب اسلامی ایجاد شبهه، شک و تردید در میان مردم است. طرح مسائل بی‌اساس در جامعه به ویژه در زمینه مسائل اعتقادی و دینی از سوی برخی گروه‌ها می‌تواند اعتماد مردم را به انقلاب و نظام سست کند و در درازمدت خطر جدی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به حساب آید./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات