۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۵۸۰۳۳۶

یادداشت| "عاشورا" بدون توقف

بقاى جمهورى اسلامى در حالى به‌ واسطه عاشورا تضمین مى‌شود كه انقلاب اسلامى نیز تأثیر زیادى بر سرعت گسترش و بالندگى مجالس و مراسم‌های حسینى داشته و دارد.
عاشورا

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، هزار و سیصد و هفتاد و هشتمین سالگرد عاشوراى حسینى با شكوه‌تر از همیشه برگزار شد تا مُهر تأییدى بر این قاعده باشد كه هر چه از واقعه خونین كربلا در سال ۶۱ مى‌گذرد این مراسم با عظمت، وسعت و عمق بیشترى برگزار می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدارى كه با ورزشكاران مدال ‌آور بازى‌هاى آسیایى داشتند، حضور گرم و پر شور ملت ایران در مراسم عزادارى حضرت سیدالشهداء(ع) را پر معنا و با عظمت‌تر از سال هاى قبل خواندند.

این روند رو به گسترش و افزایش واقعیتى است كه دشمنان اسلام و انقلاب را به وحشت انداخته اما از نگاه برخى خودى‌ها پنهان مانده و در تحلیل‌هاى خود از وضعیت كشور و توفیقات انقلاب اسلامى این ظرفیت تبلور یافته را لحاظ نمى‌كنند. این در حالى است كه رهبرى در جمع خبرگان رهبرى مى‌فرمایند:

«من این‌ را از روى اطّلاع عرض مى‌كنم كه كشور در حال پیشرفت است، انقلاب و مبانى انقلابى در حال پیشرفت است. كشور دارد به سمت مفاهیم انقلابى و آرمان‌هاى انقلابى و حقایق انقلابى حركت مى‌كند؛... شما ببینید الان در فضاى مجازى چه خبر است! چقدر «مُضِلّاتُ الفِتَن» در این فضاى مجازى و در ماهواره‌ها و در این تشكیلات وجود دارد و جوان در معرض همه‌ این‌ها است، درع ین‌حال شما ببینید راهپیمایى اربعین چه‌جورى است، اعتكاف چه‌جورى است، نمازجماعت‌هاى دانشگاه‌ها چه‌جورى است. این‌ها خیلى مهم است؛ چرا ما این‌ها را نباید ببینیم؟ این‌ها نشان‌دهنده‌ این است كه حتّى معنویّت كه سخت‌ترین [بخش‌] است -آن بخش معنویِ فرهنگ- دارد پیشرفت می‌كند. جلسات ماه رمضان را شما ملاحظه كنید؛ بنده به‌خصوص در ماه رمضان‌ها و هم‌چنین محرّم و صفر از این معنا استفسار مى‌كنم. مى‌روند گزارش مى‌آورند؛ انسان واقعاً حیرت مى‌كند از این پیشرفت، از این حركتِ رو به جلو.»

بنابراین معظم له با طرح این سؤال كه «ما چرا نباید (این‌ها را) ملاحظه كنیم، چرا نباید ببینیم؟» تأكید مى‌فرمایند:

«این‌ها دیده بشود، تحلیل بشود و گفته بشود؛ این‌هایى كه بلندگوهاى پُرمخاطب در اختیار دارند، این‌ها را بایستى بیان كنند و بگویند.»

الف) آنچه باید دیده شود

آنچه باید دیده شود چگونگى بزرگداشت مراسم عزادارى‌ها به ‌لحاظ كمى و كیفى است. آمار شركت كنندگان در مجالس عزادارى‌ها و دستجات سینه زنى و زنجیر زنى به اندازه‌اى متفاوت و با عظمت گزارش گردید كه از سوى دشمنان نظام اسلامى قابل كتمان نبود. صداى آمریكا اذعان كرد عزادارى حسینى در شهرهایى مانند كابل كه امنیت لازم را هم نداشتند با هجوم مردم به مساجد برگزار شد. این رسانه حضور عزاداران در لندن را به رغم حادثه‌اى كه افراطیون با زیر گرفتن حاضران انجام دادند، ده‌ها هزار نفرى ذكر كرد و گفت در سیدنى استرالیا بیش از ۵ هزار نفر به خیابان‌ها آمده بودند.

كثرت جمعیت در شهرهایى مانند اردبیل، زنجان، بم، یزد، بندرعباس و... كه همه ساله با شكوه فراوان برگزار مى‌شد، امسال با چنان گستره و رشد فزاینده‌اى برگزار شد كه به تصویر كشیدن آن از توان قلم، بیان و دوربین‌هاى خبرنگاران داخلى و خارجى خارج بود. آنچه به‌ طور مشترك مورد اذعان همه ناظران مراسم‌هاى كوچك و بزرگ قرار گرفت این بود كه در گذشته هرگز شاهد چنین هجمى از حضور مردمى نبوده‌اند. جمله ثابت گزارشگران تأكید بر متفاوت بودن محرم امسال بود.

تمایز عزادارى محرم امسال منحصر به داخل كشور ایران نبود. این مراسم در سراسر جهان هم به‌ لحاظ گستره و تعداد شهرها و هم ب ه‌لحاظ حضور بیشتر عزاداران متفاوت از گذشته برگزار شد. محرم امسال حتى در برخى شهرهایى كه برگزارى چنین مراسماتى ممنوع اعلام شده بود نیز در اشكال متختلف برگزار گردید و چهره شهر در ماتم آل الله مشكى پوش شد. در این ‌رابطه مى‌توان به شهر القطیف در شرق عربستان و برخى از شهرهاى كشمیر و پاكستان اشاره كرد.

در سایر كشورها نیز از عراق و لبنان تا هند و پاكستان، كشورهاى آسیاى میانه تا سراسر آفریقا، از قلب اروپا تا جنوب آسیا، از انگلیس و آلمان تا كانادا و آمریكا و بسیارى از نقاط جهان و هر كجا كه مراسمى بر پا شد با حضور چشمگیر عزاداران حسینى مواجه بود. گویى كه هرچه بر ظلمت و تاریكى جهان افزوده مى‌شود، مصباح هدایت حسین(ع) پرفروغ‌تر از قبل نمایان گردیده و انسان‌هاى زیادى را از منجلاب فساد فراگیر كنونى نجات مى‌بخشد.

افزون بر كمیت و میزان جمعیت معزا، تفاوت در محرم امسال از لحاظ كیفى نیز كاملا مشهود بود. یكى از وجوه بارز این تفاوت به حضور پرشور و با شعور جوانان مربوط مى‌شد كه عاشقانه در سوگ مولایشان اشك ماتم مى‌ریختند. وجه دیگر این تفاوت به مشاركت برادران و خواهران اهل سنت در مجالس و دستجات سیدالشهداء باز مى‌گردد. حضور اهل تسنن در مراسمات كشورهاى مختلف به ‌ویژه استان‌هاى سیستان و بلوچستان، كردستان، كرمانشاه، هرمزگان، آذربایجان‌ها، خراسانات، گلستان و دیگر نقاط سنى نشین در حالى با شور و شعور وصف ناپذیرى صورت می‌گرفت كه دشمنان اسلام سعى زیادى داشتند تا از این مراسم به‌عنوان نقطه اختلاف شیعه و سنى استفاده كنند. لكن اراده الهى بر این بود كه مراسم امسال در كشورهایى مثل پاكستان و افغانستان كه معمولاً با حمله متعصبین به خاك و خون كشیده مى‌شد، امسال با آرامش برگزار گردد.

ب) آنچه باید تحلیل شود

آنچه باید تحلیل شود چرایى و علت این عظمت و شكوه فزاینده آن است كه به حقیقت راه اباعبدالله(ع) مربوط می شود. درك حقیقتى مانند عاشورا داراى چنان ابعاد گسترده و ژرفى است كه معرفت به آن نیاز به زمان دارد. بنابراین بعد مكان و گذر زمان نه تنها مانع تلالو آن نمى‌شود بلكه هرچه از آن بگذرد درخشش بیشترى پیدا كرده و جنبه‌هاى دیگرى از آن مكشوف مى‌شود.

ازاین‌رو، مى‌توان گفت مهم‌ترین نكته در بزرگداشت عاشورا روند رو به رشد و گسترش آن است كه افق روشنى را فراروى بشریت مى‌گشاید. چراكه تنها روزنه امیدى كه در عصر جهالت مدرن مى‌تواند زمینه‌ساز ظهور باشد نور حسین(ع) است. نورى كه همه ساله عده زیادى را در پرتو خویش بیدار كرده و متوجه اصالت اسلام و مظلومیت مسلمین می‌كند. این روند در حالى سیر صعودى را با سرعت طى مى‌كند كه استكبار جهانى با همه قواى مالى و تبلیغاتى خود در فضاى حقیقى و مجازى جهت گسترش فساد و فحشا تلاش مى‌كند.

روند افزایش مجالس عزا، برپایى تكایا و حسینه‌ها، راه اندازى دستجات سینه و زنجیرزنى از سوی مردم و با هزینه‌هاى زیادى كه داشته و همراه با پخش گسترده نذورات مختلف صورت‌گرفته، امسال در شرایطى صورت گرفت كه مردم كشورمان به ‌دلیل جنگ اقتصادى و تحریم‌هاى آمریكا با مشكلات معیشتى و تورم ‌بى‌سابقه‌اى مواجه بودند.

ج) آنچه باید گفته شود

از مراسم های با شكوه عاشوراى حسینى و روند روبه رشد آن آنچه كه باید گفته و مورد تأكید قرار گیرد تأثیر این روند بر ضمانت بخشى به آینده كشور، نظام اسلامى، انقلاب اسلامى و اسلام است. چراكه بنیانگذار انقلاب اسلامى بر پایه همین اعتقاد، نهضت خود را بنا نهاد و فرمود: این محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است. این باور امام راحل(ره) كه هرچه داریم از این گریه‌ها و عزادارى‌هاست، سبب مى‌شد تا آینده انقلاب اسلامى را درخشان ارزیابى كند. چراكه وقتى این عزادارى‌ها و گریه‌ها روند صعودى داشته باشد تأثیر مستقیمى بر بقاى انقلاب اسلامى و نظام برآمده از آن دارد.

بقاى جمهورى اسلامى در حالى به‌ واسطه عاشورا تضمین مى‌شود كه انقلاب اسلامى نیز تأثیر زیادى بر سرعت گسترش و بالندگى مجالس و مراسم‌های حسینى داشته و دارد. این ‌رابطه مستقیم یكى از توفیقات نظام اسلامى است كه متأسفانه از سوى برخى تحلیل گران نادیده انگاشته شده و صرفاً بر اساس نقاط ضعف و برخى كاستى‌ها تحلیل می‌كنند. كسانى‌ كه چنین موفقیت‌هاى بزرگى را نادیده مى‌انگارند نه تنها نمى‌توانند ارزیابى درستى از شرایط و وضعیت كشور داشته باشند، بلكه در ریشه یابى مشكلات نیز دچار خطاى محاسباتى شده و خصومت دشمن را نشانه قوت آن به ‌حساب مى‌آورند، در حالى كه آنچه از سوى دشمنان اسلام و انقلاب در تخاصم با ملت ایران صورت مى‌گیرد، نشانه ضعف و استیصال آن‌ها و هراس از نقاط قوت نظام است.

دشمنان انقلاب اسلامى وقتى روند فزاینده اقبال عمومى به عاشورا را در سراسر جهان مشاهده مى‌كنند و دو روز بعد از آن پشتوانه دفاعى این حركت را در مراسم رژه نیروهاى مسلح و در قالب موشك‌هاى بالسیتك مى‌بینند خود را ناگزیر به حمایت از تروریست‌هایى مى‌بینند كه با تلاش مذبوحانه سعى مى‌كنند تا بخشى از اقتدار نظام را تحت الشعاع حمله وحشیانه خود قرار دهند. غافل از آن‌كه عاشورا محصول ایستادگى در برابر همین شیوه‌هاى استیلا و سلطه‌ جویى است. دشمنان ملت ایران هنوز درنیافته‌اند كه آموزه عاشورا شهادت مظلومانه و گذشتن از جان براى خدا و اسلام است و همین رمز و راز ماندگارى اسلام و انقلاب اسلامى است.

اگر قرار بود خون شهداى اسلام در چرخه ظلم جنایتكاران گم شود، امروز نباید اثرى از واقعه كربلا و عاشورا باشد. درخشش امروز عاشورا به این معناست كه خون شهداى ایران سال‌ها بعد به آب حیات ملت‌ها تبدیل خواهد شد و به عمر تبهكاران و حكومت‌هاى خائن آل یهود و آل سعود پایان خواهد داد./9457/ی۷۰۲/س

سجاد محمدی فارسانی

ارسال نظرات