۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۷۸۳۸۵
حجت الاسلام علوی تهرانی:

جایگاه ریاست طعمه برای رانت خواری نیست

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کرسی ریاست طعمه برای رانت خواری نیست، گفت: هدف مسؤولان باید برداشتن بار از دوش مردم باشد اگر کسی نمی‌تواند حقی را ادا و باطلی را نابود کند نباید به کرسی ریاست تکیه بزند.
علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه در مراسمی که به مناسبت عاشورای حسینی در مسجد امیر(ع) برگزار شد، گفت: عمر امانت‌ الهی است.

وی با بیان اینکه انسان به وسیله عمر می‌تواند آخرت خود را آباد کند، ادامه داد: در اعتقاد و باورهای دینی ما دنیا انتهای زندگی بشر نیست بلکه انسان با مرگ از این دنیا به سوی عالم برزخ حرکت کرده و بعد از پایان محشر در جایگاه ابدی خود یعنی بهشت یا جهنم قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه انسان با استفاده از سرمایه عمر می‌تواند برزخ و قیامت نیکویی را برای خود رقم بزند، ابراز کرد: عمر یک سپرده کوتاه مدت با بهره بلند مدت است البته اگر کسی قدر این سپرده را بداند و درست سرمایه‌گذاری کند. کسانی که از سرمایه عمر استفاده نمی‌کنند اهل ایمان نیستند.

وی عمر را وسیله‌ای باری سعادت اخروی انسان بیان کرد و گفت: زمانی عمر مایه سعادت انسان است که از آن برای اطاعت از دستورات الهی بهره ببرد بنابراین انسان باید طاعت الهی را یاد بگیرد. طبق صریح روایات؛ انسان نباید عمر خودش را برای به دست آوردن دنیا هزینه کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی با تاکید براینکه عمر انسان نباید چراگاه شیطان باشد، عنوان کرد: انسان نباید اسیر خواسته‌های شیطان شود. براساس روایات انسان باید در مورد عمر خودش بخیل باشد نه سخاوتمند؛ عمر انسان محدود است و انتهای آن را تنها خداوند می‌داند برای همین انسان باید از لحظه لحظه عمر خود بهره ببرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان با انجام عمل صالح می‌تواند عمری با برکت داشته باشد، گفت: تقوای الهی و صله رحم عمر انسان را افزایش می‌دهد پیامبراکرم(ص) فرمودند: اگر کسی به پدر و مادرش خدمت کند خداوند به او عمری با برکت عطا می‌کند، همچنین می‌فرمایند: صدقه دادن و دائم الوضو بودن عمر انسان را وسعت می‌دهد. زیارت امام حسین(ع) نیز عمر انسان را افزایش داده و با برکت می‌کند.

وی با بیان اینکه پست و مقام امانت الهی هستند، عنوان کرد: مسؤولیت گاهی با آرای عمومی به کسی امانت داده می‌شود و این به خاطر اعتمادی است که مردم به آن فرد می‌کنند؛ بنابراین منصب و مقام وسیله‌ای برای کسب ثروت و قدرت نمایی نیست بلکه تکلیفی است که باید ادا شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: اگر کسی جایگاه ریاست را طعمه بداند دست به رانت خواری می‌زند برای مثال نماینده‌ مجلسی که به وزیر رای اعتماد می‌دهد تا آن وزیر به او اجازه برخی کارها را دهد خیانت در امانت است.

وی افزود: مسؤولان باید هدفشان برداشتن بار از دوش مردم باشد و کسانی که نمی‌توانند حقی را ادا و باطلی را نابود کنند نباید به کرسی مدیریت تکیه بزنند بنابراین مدیریت اتوبوسی خیانت به مردم است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در واگذاری مسؤولیت افزون بر مومن بودن باید توانایی مدیریت را نیز در نظر گرفت. مسؤولان اگر جایگاه مدیریتی خود را تکلیف بدانند به خوبی عمل می‌کنند و با ساده زیستی به مردم خدمت می‌کنند و خود را همدرد مردم می‌دانند نه اینکه برخلاف خواسته مردم عمل کنند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات