۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۵۷۷۴۹۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

«اشرافی گری» نظام را با چالش جدی روبرو می کند

استاد حوزه علمیه قم از اشرافی گری مدیران و کارگزاران به عنوان یک چالش و تهدید جدی برای نظام یاد کرد و همه مسؤولان کشور را به ساده زیستی توصیه کرد.
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در دومین شب از مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) که در گلزار شهدای قم برگزار شد، با اشاره به بحث آزادی و آزادی در کربلا گفت: آزادی با آزادگی مقداری تفاوت دارد و آن این است که آزادی به معنای نبودن مانع است، اما آزادگی بحثی درونی بوده و در مقابل اسیر بودن به کار می رود.

کارشناس دینی رسانه ملی با بیان این که کسانی که پایبند به احکام دینی نیستند باید در اعمال و رفتار خود آزاده باشند، اظهار داشت: نمی خواهیم بگوییم کسانی که احتکار می کنند و یا  فساد اقتصادی دارند مورد عذاب اخروی واقع می شوند، بلکه می خواهیم بگوییم این نوع کارها از آزادگی به دور است و حتی در نگاه های فرا دینی و انسانی نیز مذموم به شمار می رود.

وی با اشاره به این که شعار اسلام «آزادی» است، ابراز داشت: هیچ کس نمی تواند به دنبال آزادی مطلق باشد، زیرا این امر امکان ناپذیر است و همه آزادی ها مقید هستند؛ به عنوان مثال نمی توان گفت می خواهم پرواز کنم، زیرا جاذبه مانع او خواهد شد؛ بر این اساس آزادی به معنای آزادی از قیود ساختگی و «من درآوردی» همانند گذر از قید زیربار ظلم رفتن و مواردی از این قبیل است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که احکام اسلامی همانند قصاص و حدود برای ایجاد آزادی است، ابراز داشت: این احکام برای آن است که کسی نتواند مانع آزادی دیگران شود و به حقوق شان تجاوز کند.

استاد حوزه علمیه قم به مقوله آزادی عقیده اشاره کرد و عنوان داشت: آزادی عقیده بدان معنا نیست که عده ای بگویند «لا اکراه فی الدین» یعنی هر کسی می تواند هرگونه که خواست عمل کند؛ در واقع این آیه شریفه بدان معنا است که آزادی عقیده به معنای انتخاب عقاید به صورت علمی و آگاهانه است، زیرا جمله بعد از آیه مذکور صراحتاً اعلام کرده است که راه رشد و سعادت از بیراهه ها جدا شده و کاملاً مشخص است.

وی به تشریح مقوله آزادی اجتماعی پرداخت و مطرح کرد: ما اجازه نداریم در اجتماع هرگونه که خواستیم رفتار کنیم و به حقوق دیگران اعتنا نداشته باشیم؛ هیچ کجای عالم این گونه نیست که آزادی اجتماعی را تجاوز به حقوق دیگران بدانند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به آزادی اقتصادی تصریح کرد: بر اساس روایات، یکی از نشانه های فرد حُرّ و آزاده این است که کسب و کارش حلال باشد؛ اسلام اجازه نمی دهد که افرادی با احتکار و اختلاس جامعه را متزلزل کنند؛ در تاریخ آمده است که پیامبر اکرم(ص) و همچنین امیرمؤمنان(ع) با اینچنین مواردی که روبه رو می شدند بسیار سرسختانه و قاطعانه با عوامل فساد اقتصادی برخورد می کردند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بخش عمده آشفتگی بازار کشور بی مدیریتی و ضعف مدیریت در بخش های اقتصادی است، گفت: مسؤولان کشور باید از ساده زیستی شخصیت های برجسته ای همانند سلمان فارسی الگوبرداری کنند؛ افتخار شهید رجایی در همین ساده زیستی او بود و همین موضوع سبب شده بود ایشان محبوبیت ویژه ای در جامعه داشته باشند.

وی افزود: شخصیت به ماشین بالا قیمت نیست، زیرا اشرافی گری سبب بدبین شدن مردم نسبت به نظام شده و موجب می شود نظام با چالش های جدی روبه رو شود؛ امروز باید بدانیم که افتخارمان این است که هیچ پولی از بیت المال وارد زندگی شخصی رهبر کشورمان نمی شود و ایشان در اوج ساده زیستی در حال زندگی کردن هستند./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات