۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۵۷۷۲۸۶
گزارشی از وقایع عراق؛

هشدار سفارت آمریکا به اتباع خود در عراق در ایام محرم

سفارت آمریکا در عراق امروز در بیانیه‌ای به کارکنان و اتباع خود هشدار داد که از هرگونه رفت و آمد در این کشور در ایام محرم بویژه عاشورا اجتناب ورزند.
ایران و عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، سفارت آمریکا در عراق به کارکنان کنسولگری خود در بصره و همچنین اتباع آمریکایی هشدار داد که از رفت و آمد در ماه محرم خودداری کنند.

سفارت آمریکا در بغداد در این خصوص بیانیه‌ای را صادر و در آن از «کارکنان کنسولگری آمریکا در بصره و هیات دیپلماتیک آن در عراق خواسته است که از رفت و آمدها در ماه محرم بویژه روز عاشورا به دلیل مسدود شدن خیابان‌ها و جمعیت زیاد اجتناب ورزند.»

در این بیانیه آمده است که «برخی از اعتراضات بصره به خشونت کشیده شد که در پی آن تعدادی از تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.»

سفارت آمریکا تاکید کرد که دور شدن کارکنان سفارت در بصره در هر منطقه‌ای که ممکن است در آن تظاهرات صورت بگیرد، ضرورت دارد.

هشدار سفارت آمریکا به اتباع خود در عراق در ایام محرم

سفارت آمریکا در عراق

تظاهرات ساکنان استان بصره عراق در اعتراض به اوضاع بد خدمات رسانی طی روزهای اخیر تشدید شد و معترضان در واکنش به کشته و زخمی شدن شماری از معترضین، ساختمان استانداری را به آتش کشیدند.

 استان‌های مرکزی و جنوبی عراق طی دو ماه گذشته شاهد تظاهرات اعتراض آمیز بوده‌اند که در جریان آن معترضان خواستار بهبود سطح خدمات عمومی، مبارزه با بیکاری و فساد در اداره‌های دولتی شده‌اند.

ناآرامی‌ها در شهر بصره عراق که از اعتراض به وضعیت نامناسب خدمات در این شهر از سه‌شنبه هفته گذشته تشدید شده بود، در روزهای اخیر به خشونت کشیده شده است. این ناآرامی‌ها طی یک هفته اخیر 11 کشته و ده‌ها زخمی به همراه داشته است.

«ابو مهدی المهندس» نایب رییس الحشد الشعبی بامداد امروز در یک نشست خبری اعلام کرد که «اطلاعات و مستندات کاملی در دست داریم که نشان می دهد سفارت آمریکا و کنسولگری این کشور عامل ناآرامی‌های بصره است.»

المهندس تصریح کرد: به آمریکایی‌ها می‌گوییم که ما هرگز وارد جنگ داخلی نخواهیم شد، اما طرفی که مقصر است باید پاسخگو باشد و طبق اطلاعات به دست آمده، کنسولگری آمریکا مسوول حوادث بصره است.

عضو ارشد الحشد الشعبی افزود: این آمریکا است که بین 6000 تا 8000 هزار نظامی در عراق دارد، بنابراین کودتاهای نظامی با وجود الحشد الشعبی صورت نمی‌گیرد.

سخنگوی «النجباء»: برخی نمایندگان پارلمان عراق با فشارهای فزاینده آمریکا مواجهند

«هاشم الموسوی» سخنگوی جنبش النجباء، عصر دیروز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «المیادین»، تصریح کرد که شخصیت‌ها و رهبران جریان‌هایی در پارلمان عراق با فشارهای فزاینده آمریکا جهت حمایت از شخصی خاص برای پست نخست‌وزیری در کشور، روبه‌رو هستند.

الموسوی این سوال را مطرح کرد که چرا از آشوب‌گران در بصره سخن می‌گوییم پس دستگاه اطلاعاتی کجاست؟

وی گفت: «ما همچنان به سیاست احتیاط ادامه می‌دهیم؛ برای این‌که آمریکایی‌ها و همچنین سعودی‌‌ها طرح‌های بزرگی علیه عراق دارند.»

وی خاطرنشان کرد که «حیدر العبادی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق «تعمدا آمار سربازان آمریکایی در عراق را پنهان می‌کند».

سخنگوی النجباء ادامه داد: آن‌چه در بصره و پارلمان اتفاق می‌افتد فرصت‌ها برای ماندن العبادی در پست نخست‌وزیری را پایان می‌دهد.

«هاشم الموسوی» سخنگوی جنبش النجباء

وی اظهار داشت «فالح الفیاض» از سمتش به عنوان رییس هیات الحشد الشعبی برکنار شد؛ زیرا العبادی شنیده که او نامزد نخست‌وزیری خواهد شد.

سخنگوی جنبش النجباء تأکید کرد: «هیچ نیروی داخلی یا خارجی نمی‌تواند الحشد الشعبی را منحل کند. اگر الحشدالشعبی نبود داعش اینک در کاخ‌های شاهزادگان در( کشورهای عربی حوزه) خلیج‌فارس بود.»

از سوی دیگر، «عدنان الزرفی» از رهبران ائتلاف «النصر» اعلام کرد که موضوع مداخله‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در بحران بصره نیازمند تحقیق و بررسی است.

الزرفی در عین حال گفت: «العبادی سازوکار ملی را اجرا می‌‌کند و با برخی مواضع آمریکایی مخالف است و موضعی منفی درقبال الحشد الشعبی ندارد.»

وی گفت: «انحلال الحشد الشعبی مطرح نیست و درباره دولت اضطراری سخنی گفته نمی‌شود.».

ابراهیم الجعفری: هدف آشوبگران بصره، تخریب روابط ایران و عراق است

«ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد که هدف اصلی آشوبگران در حمله به کنسولگری ایران تخریب روابط دوستانه دو ملت ایران و عراق است.

وزیر خارجه عراق در پیامی به ملت ایران گفت: شما همواره مورد احترام و تقدیر ملت‌های جهان از جمله ملت عراق هستید.

وی افزود: آشوب گران از سوی یک عده ناشناس هدایت می‌شوند تا هم وجهه عراق را تخریب کنند و هم روابط دوستانه ایران و عراق را تخریب کنند و ما به دنبال عاملان آن هستیم.

افراد ناشناس روز جمعه گذشته به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بصره واقع در جنوب عراق حمله کردند.

فیلم‌ها و تصاویری که در رسانه‌ها منتشر شده، نشان می‌دهد که عده‌ای که غالبا نقاب به صورت داشتند، بدون هرگونه مانعی و بدون اینکه نیروی امنیتی مانع نزدیک شدن آنها به کنسولگری ایران شود، به آن حمله‌ور شده و آن را به آتش کشیدند.

حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل در مطلبی در صفحه توییتر خود درباره حمله به کنسولگری ایران در بصره و به آتش کشیدن آن واکنش نشان داد.

وی نوشت: در حادثه به آتش کشیدن سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره، رد پای عوامل خارجی و جنگ افروزان در منطقه پررنگ است. نباید اجازه داد که شیعه انگلیسی و وهابیت سعودی، عراق را به سمت آشوب سوق دهند. روابط تهران و بغداد راهبردی است.

حوادث بصره ائتلاف سائرون و الفتح را به هم نزدیک کرد/ بررسی اسامی برای جانشینی العبادی

روزنامه عراقی المدی در گزارشی درباره تغییر نقشه سیاسی ائتلاف های سیاسی در عراق در سایه تحولات اخیر بصره و درخواست ائتلاف های الفتح و سائرون از حیدر العبادی نخست وزیر و دولت وی به خاطر کوتاهی در رسیدگی به پرونده این استان نوشت: محافل ائتلاف های الفتح و سائرون گروهی از اسامی را بین خودشان برای جانشینی حیدر العبادی در پست نخست وزیری بررسی می کنند تا در نهایت یک نامزد توافقی را برای معرفی به سایر نیروهای پیروز در انتخابات پارلمانی معرفی کنند که این امر همزمان با زمان اعلام ائتلاف بین سائرون و الفتح خواهد بود.

یک منبع پارلمانی آگاه از مذاکرات تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی گفت: تحرکی از سه روز پیش بین ائتلاف های سائرون و الفتح با هدف تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی به راه افتاده است و تلاش ها اکنون برای معرفی نخست وزیر است و به توافقی در ساعات آینده منتهی خواهد شد.

وی افزود: گروهی از اسامی در حال حاضر بین نیروهای شیعه برای انتخاب یکی از آنها به عنوان نامزد توافقی در جریان است.

این منبع درعین حال افزود: ائتلاف النصر به ریاست العبادی نیز موافقت صولی خود را در برابر نیروهای شیعه که در تلاش برای نزدیک کردن دیدگاهها بین سائرون و الفتح برای طرح نامزد توافقی برای جایگزینی حیدر العبادی نخست وزیر کنونی هستند، ابراز داشته است. روند امور همچنان در حال بررسی است و به مراحل نهایی خود نرسیده است.

این منبع تصریح کرد: چند سناریو بین الفتح و سائرون و النصر مطرح است که در ساعات آینده درخصوص تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی و ساختار دولت نهایی خواهد شد. نیروهای شیعه میزان مشکل و تبعات آن را درک کرده و برای مرتب کردن  برگه ای خود به سرعت وارد عمل شده اند.

هدی سجاد نماینده ائتلاف النصر گفت: «تحرکی از چند روز پیش برای نزدیک کردن دیدگاههای فراکسیون های مختلف به منظور حل نهایی مشکل تشکیل دولت به راه افتاده است. مشکل در وجود دخالت های بزرگ در امور عراق است».

وی افزود: امیدواریم که این نزدیکی روابط بین فهرست های مختلف در اسرع وقت به خاطر شرایط دشوار عراق صورت گیرد.

سجاد پیش بینی کرد که به احتمال زیاد «یک دولت توافقی در بردارنده همه طرف های پیروز در انتخابات اخیر پارلمانی تشکیل شود».

در مقابل عدی عواد نماینده ائتلاف الفتح گفت وگوها بین الفتح و سائرون را هنوز پُررنگ ندانست که در سطح تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی برسد و گفت که مذاکرات بین فهرست های مختلف از دو سه روز پیش متوقف شده است.

مقتدا صدر و هادی العامری رییس سازمان بدر

وی افزود: نیروهای پیروز در انتخابات در آغاز تلاش می کنند که بحران استان بصره را حل کنند و سپس به همه مشکلات و تبعات بزرگترین فراکسیون پارلمانی بپردازند. تحرک کمرنگی بین برخی از فهرست های پیروز در انتخابات درجریان است که هنوز به سطح تشکیل بزرگترین فراکسیون نرسیده است.

در همین راستا، حنین القدو از مسؤولان ارشد ائتلاف الفتح گفت که نزدیکی روابط ائتلاف وی با ائتلاف سائرون موضوع تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی را در روزهای آینده نهایی خواهد کرد.

خبرگزاری «کا پرس» به نقل از القدو نوشت: مطابق دیدگاهها بین ائتلاف های سائرون و الفتح درخصوص استعفای حیدر العبادی نخست وزیر و کابینه وزارتی گامی در مسیر نزدیکی بین دو ائتلاف برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی است.

وی افزود: بازگشت ائتلاف و انسجام بین تشکل های شیعه می تواند آینده عراق را ترسیم کند و به شروط تشکل های دیگر برای آنها را پایان دهد. اگر ائتلاف بین سائرون و الفتح صورت گیرد، انتخاب رییس پارلمان و دو نواب وی در جلسه آینده انجام خواهد شد.

این درحالی است که جریان حکمت ملی به ریاست عمار حکیم نیز روز یکشنبه از دعوت های دوجانبه بین ائتلاف های الفتح و سائرون برای تشکیل بزرگترین فراکسیون و دولت آینده به عنوان کلید حل بحران بصره و کشمکش های سیاسی خبر داد و گفت که گشایش در این بحران به کاهش فشار بر تشکل شیعیان برای پاسخ به خواسته های غیرقانونی منجر خواهد شد.

جلسه ائتلاف اصلاح و آبادانی درخصوص اوضاع بصره و جلسه آتی پارلمان

نمایندگان تشکل های زیر مجموعه ائتلاف اصلاح و اعمار (متشکل از سائرون و النصر و ..) اوضاع بصره و آخرین تحولات سیاسی عراق را در نشست خود در مقر تشکل سائرون بررسی کردند.

در بیانیه این نشست آمده است: نمایندگان اوضاع کلی کشور و بویژه وضعیت بصره و راه حل های مطرح برای رسیدگی به آن و پیگیری اجرای فوری آن را بررسی کردند.

این بیانیه افزود: تکمیل گفت وگوها بین طرف های ائتلاف برای تصمیم گیری های لازم به منظور آمادگی برای جلسه آتی پارلمان و مسؤولیت ها و تعهدات بزرگترین فراکسیون در این باره نیز بررسی شد.

براساس این بیانیه، شرکت کنندگان همچنین آخرین تحولات سیاسی را برای آمادگی جهت تشکیل یک دولت ملی قوی برای خدمت رسانی به عراق و ملت آن براساس یک برنامه دولتی متکی به یک فراکسیون پارلمانی منسجم و موثر برای تحقق امیدها و انتظارات مشروع ملت مورد بحث قرار دادند. کار کمیته های برخاسته از ائتلاف اصلاح و آبادانی نیز مورد بحث قرار گرفت.

در همین حال، محمد المیاحی عضو جریان حکمت ملی به شبکه تلویزیونی الفرات گفت: در این نشست موضوع نوشتن برنامه دولتی و اساسنامه داخلی ائتلاف بررسی شد.

وی افزود: موضوع نهایی کردن ریاست پارلمان و گفت وگو با نیروهای کرد و ائتلاف الفتح از دیگر موضوعات مورد بحث بود.

شبکه تلویزیونی الفرات همچنین به نقل از برخی منابع از «مذاکره ائتلاف اصلاح و آبادانی با ائتلاف الفتح و نیروهای کرد برای پیوستن به آن خبر داد».

نماینده عراقی:کنسولگری آمریکا نقشه ویرانی بصره را کشیده است/العبادی مسؤول بخش بزرگی از آن است

 فالح الخزعلی نماینده استان بصره در پارلمان عراق گفت: تظاهرات استان بصره در آغاز خود خواسته های مشروع و واقعی را با خود به همراه داشت و ما همه آنها را تایید می کنیم اما انحراف حاصل شده در آن و نفوذ افراد خرابکار و نفوذی که با آتش زدن مقرهای حزبی و کنسولگری ایران و نهادهای دولتی همراه بود، سوالات زیادی را برای ما مطرح می کند. این اقدام طرحی از پیش تعیین شده برای ویران کردن بصره بود.

وی افزود: هدف قرار دادن مقر الحشد الشعبی و رفتن به بیمارستان محل بستری زخمی های الحشد و آتش زدن تصاویر شهدا بیانگر وجود نقشه ای بزرگتر و خطرناکتر است.

الخزعلی گفت: کنسولگری آمریکا به همراه برخی از سازمان های جامعه مدنی مسؤول کامل حوادث و رویدادهای جاری بصره است که همراه با کوتاهی دولتی است که نخست وزیر درخصوص بخش بزرگی از آن مسؤول است.

نماینده عراقی:کنسولگری آمریکا نقشه ویرانی بصره را کشیده است/العبادی مسئول بخش بزرگی از آن است

فالح الخزعلی نماینده استان بصره در پارلمان عراق

وی تصریح کرد: کسانی که این اقدامات را انجام دادند، توطئه گرانی هستند که نماینده بصره یا اهالی واقعی آن به شمار نمی روند و می خواهند درگیری در درون جامعه ایجاد کرده و همبستگی ملی در درون این استان را از هم بپاشند.

این نماینده عراقی گفت: دلایلی داریم که نشان می دهد کاری سیاسی در بصره انجام شد و در تظاهرات نفوذ کردند و طرف های امنیتی باید مسؤولیت پذیر بوده و کنترل امنیت این استان را حفظ کنند.

شهر بصره در ماههای اخیر شاهد تظاهرات در اعتراض به کمبود خدمات عمومی و در صدر آنها آب شرب و برق بوده است. به گفته مقامات عراقی، گروهی عناصر خرابکار با نفوذ به درون تظاهرات مسالمت آمیز آن را منحرف کرده و به خشونت کشاندند. در جریان این روند نیز مقرهای حزبی و سیاسی و دولتی و کنسولگری ایران از سوی این افراد خرابکار آتش زده شد که با موج محکومیت داخلی در عراق و نیز مقامات ایران روبرو شد.

پیشتر نیز سیاستمداران عراقی درباره نقشه عربستان و آمریکا برای برهم زدن روابط بین عراق و ایران از طریق چنین تحرکاتی سخن گفته بودند.

دیدار «سید عمار حکیم» با فرستاده ویژه سازمان ملل در امور عراق

دفتر اطلاع رسانی جریان حکمت ملی، «یان کوبیش» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق، با حضور در دفتر جریان حکمت ملی با «سید عمار حکیم» رهبر این جریان دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار، دو طرف در خصوص پرونده تشکیل دولت آتی و بزرگترین فراکسیون پارلمان که نخست‌وزیر را معرفی خواهد کرد، به رایزنی پرداختند.

حکیم با اشاره به ضرورت تشکیل یک دولت مقتدر تصریح کرد: دولت آینده باید بتواند عراق را از بحران‌های کنونی رهایی بخشد.

دیدار «سید عمار حکیم» با فرستاده ویژه سازمان ملل در امور عراق

دیدار «سید عمار حکیم» با فرستاده ویژه سازمان ملل در امور عراق

وی با تأکید بر اینکه دولت آتی باید طبق منافع ملی عراق تشکیل شود، ادامه داد: مسؤولان دولت باید منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهند.

حکیم همچنین مجددا تأکید کرد: جریان حکمت ملی در کنار مطالبات حقه مردم ایستاده است و از حقوق آنها برای تظاهرات حمایت می‌کند.

وی در پایان خواستار محافظت از روند مسالمت‌آمیز تظاهرات و عدم تعرض به اموال عمومی و خصوصی و مراکز دیپلماتیک شد.

دیدگاه مشترک الفتح و سائرون درباره عدم نخست وزیری مجدد العبادی

فالح الخزعلی نماینده ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری تاکید کرد که گفتگوها با سائرون برای تشکیل ائتلاف بزرگ پارلمانی و دولت آتی در جریان است.

وی افزود: نزدیکی زیادی میان سائرون و الفتح درباره عدم نخست وزیری مجدد حیدر العبادی نخست وزیر کنونی قرار وجود دارد و هر دو بر شکست دولت کنونی در خدمت به عراق و ملت آن ایمان دارند.

دیدگاه مشترک الفتح و سائرون درباره عدم نخست وزیری مجدد العبادی

جنبش‌های فتح و سائرون عراق

الخزعلی تاکید کرد: گفتگوها میان سائرون و الفتح جریان دارد و باید به سطح عالی برای اعلام فراکسیون بزرگ برای تشکیل دولت آینده و حل مشکلات و رنجهای عراقی ها در بصره و دیگر استانها برسد. 

از سوی دیگر جوان احسان رییس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق گفت: ملحق شدن اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق قبل از ۱۵ سپتامبر جاری که موعد برپایی نشست مجلس است، مشخص خواهد شد./۸۴۷/ب۹۰۳/ع

ارسال نظرات