۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۵
کد خبر: ۵۷۶۶۴۱
در دهمین نشست بصیرتی مداحان خواهر مطرح شد؛

مواظب ابوموسی اشعری‌ها باشیم

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر در آن زمان ابوموسی اشعری‌هایی بود که با وعده و پول خیانت کردند، در این زمان هم برخی افراد با این خصوصیت هم وجود دارد.
محرم

به گزارش خبرگزاری رسا، دهمین نشست بصیرتی قبل از محرم ویژه اساتید، سخنرانان و مداحان در فاطمیه بزرگ تهران با حضور ۸۰۰ بانوی مداح برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام حسین جوشقانی استاد حوزه و دانشگاه محور سخنانش را چرایی ترویج فرهنگ جهاد و شهادت قرار داد و گفت: بیش از ۸۰ کشور در دوران دفاع مقدس از رژیم بعث حمایت کردند. در حالی که ما بدون هیچ گونه تجهیزاتی با توکل به خدا توانستیم در برابر آنان ایستادگی کنیم و پیروز شویم.

وی افزود: امروز اگر بی‌حجابی، بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی را در جامعه شاهد هستیم به دلیل ضعیف شدن باورها است.

حجت‌الاسلام جوشقانی با اشاره به تاریخ صدر اسلام و مساله ولایت در زمان پیامبر اکرم (ص) ابراز داشت: با اینکه تعداد زیادی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر در ماجرای غدیر خم حضور داشتند، اما هنگام پذیرش ولایت امام علی (ع)  تنها یک عده انگشت شمار باقی ماندند یا هنگامی که مسلم بن عقیل وارد کوفه شد ۱۸ هزار نفر اعلام آمادگی کردند اما با ورود لشکر ۵۰۰ نفره عبیدالله بن زیاد این جمعیت باقی نماند و آن هم به خاطر تبعیت نکردن از ولی و دل سپردن به دنیا رخ داد.

وی با اشاره به کاهش تعداد یاران و یاری‌کنندگان در امر خلافت امام علی در زمان زعامت ایشان در کوفه ادامه داد: تطمیع، برتری دادن دنیا بر آخرت و لبیک به امیال نفسانی عامل سست شدن جبهه اسلام در آن زمان بود که این خطر در این شرایط هم هست. اگر در آن زمان ابوموسی اشعری‌هایی بود که با وعده و پول خیانت کردند در این زمان هم برخی افراد با این خصوصیت هم وجود دارد.

این استاد دانشگاه با تطبیق شرایط آن روزگار با زمان فعلی اظهار داشت: مسلمانان هر جا به حرف ولی گوش دادند در عالم درخشیدند. مشکل اصلی عدم تبعیت از ولی است. به ولایتمداری شهدا نگاه کنید. در آن زمانی که انقلاب نوپا بود اما امام گفت حصر آبادان باید شکسته شود شهدا به فرمان امام گوش کردند و در کار خود موفق شدند.

وی گفت: یکی از ارکان انتظار ترویج فرهنگ عاشورا و عینیت‌بخشی به مفاهیم جهاد و شهادت است. زیرا تنها فرهنگی که می تواند در برابر فرهنگ کفر بایستد فرهنگ شهادت است.

در این نشست همچنین علی غلامی، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به زندگانی حضرت زینب (س) و الگوی زمان‌شناسی حضرت و ولایتمداری ایشان خاطرنشان کرد: با توجه به تبلیغات وسیع یزید و دستگاه اموی درباره ماجرای کربلا، اگر حضرت زینب نبود، نقشه آنها می‌گرفت.

وی افزود: فتنه ۸۸ یک بچه فتنه بود. فتنه بزرگی نبود و معلوم بود قضیه از چه قرار است. در صورتی که اگر زمان‌شناس می‌بودید رهبر انقلاب در خطبه نماز جمعه ۲۲ خرداد به این مساله اشاره کردند، اما برخی بعد از عاشورای ۸۸ دیر متوجه قضیه شدند.

غلامی با اشاره به نجاست یک قطره خون در یک تشت آب و عدم نجاست یک قطره خون در دریا ابراز داشت: آن‌هایی که در فتنه ۸۸ گفتند ما یکی آقا هم یکی، این‌ها نجس شدند. اما کسانی که پای گوش ولایت بودند از این خطر در امان ماندند.

وی با تاکید بر اینکه حضرت زینب زمانه‌شناس بود و نقشه دشمن را فهمیده بود و براساس آن حرکت کرد، ادامه داد: یزید در حوزه عقیدتی در ماجرای کربلا به جبرگرایی دامن زد و گفت هر اتفاقی که افتاده از جانب خدا بوده یا در حوزه اجتماعی امام حسین را مخل امنیت مطرح کرد که عقیله بنی‌هاشم با توطئه یزید در این زمینه‌ها مقابله کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یزید در حوزه سیاسی هم بر این طبل کوبید که امام حسین علیه السلام از دین خارج شده است و با بردن کاروان اسرا به کوفه و شام دنبال این بود که فضای رعب و وحشت را ایجاد کند و از بنی‌هاشم انتقام بگیرد و در نهایت حرمت شکنی خاندان اهل بیت را انجام دهد.

وی با بیان اینکه امام علی سه دختر داشت که در مدینه، مصر و دمشق به خاک سپرده شدند، افزود: ویژگی قابل بهره‌برداری حضرت زینب کبری زمانه‌شناسی ایشان است. بنابراین شما مداحان باید بلندگو مردم باشید. مداحان باید لشکر دفاع مردم باشند و دشمنی از فساد باید توسط شما صورت گیرد.

غلامی بیان داشت: شما مداحان باید اصل نظام را تقویت کنید اما مشکلات را پذیرا باشید. دقیق و زمانه‌شناس باشید. اکنون وقت دفاع از اصل نظام و اتحاد ملی است./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

ارسال نظرات