۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۵۷۲۷۶۳
گزارش تحلیلی؛

پایتخت‌هایی که دیگر امن نیستند

نمایش قدرت موشکی نیروهای مقاومت یمن که با بمباران فرودگاه «ابوظبی» در امارات همراه شد، این واقعیت را نشان داد که پایتخت‌های متجاوزان از تیررس موشک های مقاومت در امان نیستند.
موشک های انصارالله یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، منابع یمنی اخیرا از حمله پهپادی یمنی ها به فرودگاه بین المللی ابوظبی خبر دادند. یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن با اشاره به رونمایی از پهپاد صماد۳ ، اعلام کرد: فرودگاه بین المللی ابوظبی با پهپاد صماد ۳ هدف قرار گرفته است. 

مسئولان فرودگاه ابوظبی ضمن اذعان به این حمله اعلام کرده اند که تحولات را با همکاری مقامات مربوطه دنبال می کنند. مقامات فرودگاهی ابوظبی مدعی شدند که در فرودگاه و پروازهای آن اخلالی ایجاد نشده است. این حمله خارج از انتظار سعودیها و متحدان متجاوز آنها یعنی امارات متحده عربی در حالی اتفاق افتاد که متجاوزان گمان می کردند یگان های موشکی یمنی دیگر کارایی سابق را نداشته و نمی توانند همچون گذشته مواضع استراتژیک را هدف قرار دهند.

با این حال، حمله انجام شده ضمن برهم زدن تمامی معادلات میدانی، نشان داد که عمق استراتژیک دشمن سعودی و تمامی متحدان آن ازجمله امارات متحده عربی در تیررس موشک های پیشرفته و بالستیک یمنی ها است.

در همین راستا، سرهنگ عزیز راشد معاون سخنگوی ارتش یمن از توسعه حملات موشکی و هوایی  و شامل شدن اهداف بیشتری در عمق استراتژیک کشورهای متجاوز به یمن خبر داد.وی در واکنش به حمله پهپادی به فرودگاه ابوظبی در امارات گفت: یگان پهپادی انتقام خون شهید صالح الصماد و ملت مظلوم یمن را می گیرد. علت افزایش توان ارتش، اراده موجود نزد یمنی هاست. سرهنگ عزیز راشد بیان کرد: ما ابتدا عمق استراتژیک عربستان را هدف قرار دادیم و امروز به ابوظبی رسیدیم.

وی افزود: پهپادها توان عالی در مخفی شدن از رصد سامانه های دفاعی پیشرفته دارند. یگان پهپادی یمن موفق به وارد کردن ضربات مهلک به دشمن اماراتی شده است. اولین حمله به فرودگاه راهبردی ابوظبی صورت گرفت و در ادامه حملات راهبردی مهمی به دشمن اماراتی وارد خواهد کرد.

راشد با اشاره به رصد قوی دریایی کشتی ها و ناوها از  سوی نیروی دریایی یمن در ساحل غربی، بیان کرد: حملات به امارات پیامی به اماراتی هاست که تصور می کردند که جنگ یمن به آنها نمی رسد و آنها با خیال راحت می توانند دست به تحرکات در شهرهای یمن بزنند بدون اینکه ارتش و کمیته های مردمی یمن به آنها برسد.

واقعیت این است که رهبران سیاسی و نظامی یمن تصمیم گرفته‌اند که از این پس تمامی مناطق نفتی و حساس و مهم در داخل عربستان و امارات را هدف قرار دهند. کارخانه‌های ما و تاسیسات یمن در حال حاضر نابود شده است، بنادر و فرودگاه‌های یمن ویران شده‌اند، بنابراین دشمنان این کشور مطمئن باشند ادامه این وضعیت قابل تحمل نخواهد بود و از این پس هیچ نقطه‌ای از عربستان سعودی و امارات متحده عربی در امان نخواهند بود.

نیروهای یمنی قصد دارند از این پس به مراکز حساس نظامی، سیاسی، اقتصادی و پایگاه‌های نظامی در فرودگاه‌های جده و ریاض حمله کنند. بدون شک ریاض، جده و ابوظبی از بُرد موشک‌ها و پهپادهای یمنی ها در امان نخواهند بود.

بر همین اساس، انتظار می رود که نیروهای یمنی همه مناطقی را که دشمنان به لحاظ اقتصادی و نظامی از آنها برای حمله به یمن استفاده می کنند هدف قرار دهند. همچنین چاه‌های نفت شرکت‌های خارجی که به متجاوزان کمک می‌کنند نیز در امان نخواهند بود و از این پس معادلات جنگ وارد مرحله جدیدی خواهد شد. در گذشته نیروگاه‌های هسته‌ای در امارات هدف قرار گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که یمنی‌ها برای هدف قرار دادن اماکن مهم و حساس و اقتصادی در امارات و عربستان مصمم هستند.

«امین حطیط» کارشناس لبنانی امور راهبردی منطقه درباره حملات موفق یمنی ها به العالم گفت: «هدف قرار دادن فرودگاه ابوظبی به مثابه شوک بزرگ به ائتلاف ضد یمن محسوب می شود. این شکستی برای کشوری است که میلیاردها دلار برای خرید و استقرار سامانه های دفاع هوایی هزینه کرده است اما در برخورد با پهپاد یمنی ها ناکام ماند.

وی افزود: این از بُعد اقتصادی و سیاسی نیز مهم است زیرا اختلال در بحث سرمایه گذاری و اقتصاد ابوظبی ضربه ای سخت به آن است به ویژه که هدف قرار گرفتن فرودگاه به مثابه هدف قرار دادن اقتصاد و سرمایه گذاری امارات است.

حطیط بیان کرد: عربستان نتوانست اراده یمنی ها را بشکند از این رو به جنجال روی آورده و قصد دارد که با متوقف کردن محموله های نفتی خود این پیام را به اروپا و آمریکا بدهد که نفت شما در خطر است و شما باید بیایید و با تمام قدرت یمن را ویران کنید و من را از این شکست در باب المندب خارج کنید. وانگهی اینکه سعودی ها می گویند نفتکش هدف قرار گرفته درست نیست زیرا ناوچه سعودی هدف قرار گرفته است زیرا یمنی ها با وجود محاصره، بخش نفتی را در بانک اهداف خود قرار ندادند. آنچه هدف قرار گرفته است ناوچه است نه نفتکش».

«عبدالوهاب المحبشی» عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن نیز با اشاره که حمله پهپادی به فرودگاه ابوظبی به العالم اعلام کرد: «این دستاوردی منحصر به فرد است که قواعد درگیری را تغییر می دهد. این پیامی به امارات بود که اندازه و وزنش را بداند».

«الن والد» تحلیلگر مسائل عربستان سعودی در یادداشتی برای پایگاه خبری فوربس می‌نویسد: «هدف عربستان سعودی فقط و فقط کشیدن پای قدرت‌های بین‌المللی به جنگ یمن است».

«جیمز دورسی» تحلیلگر مسائل خاورمیانه به خبرگزاری فرانسه گفت: « ریاض بعد از سه سال جنگ بی‌نتیجه تلاش می‌کند تا جنگ یمن را به یک بحران بین‌المللی تبدیل کند. قطع صادرات نفت باعث می‌شود تا جنگ فراموش شده، دوباره در صدر خبرهای جهانی قرار بگیرد و ضمن افزایش تنش‌ها در منطقه، پای قدرت‌های جهانی را برای کمک به سعودی‌ها در جنگ به یمن باز کند».

لذا پر واضح است که عمق استراتژیک دشمن سعودی و متحد اصلی آن یعنی امارات متحده عربی در حال حاضر در تیررس موشک های یمنی ها قرار دارد و این ارتش و کمیته های مردمی یمن هستند که ابتکار عمل را در عرصه میدانی و نظامی به دست گرفته اند. در صورت تداوم حملات تجاوزکارانه متجاوزان، بدون شک طی روزها و هفته های آتی می بایست شاهد هدف قرار گرفته شدن مواضع بیشتر و حساس تری از سعودیها و اماراتی ها باشیم./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: مهر

ارسال نظرات