۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۵۷۲۵۳۶
همراه با مشاور؛

راه غلبه بر هوس‌ها

حجت الاسلام والمسلمین مظاهری سیف نوشت: کشف و شکوفایی استعداد روحی از رهگذر طاعت و تضرع در پیشگاه الهی و غلبه بر ضعف ها و هوس های سقوط آور می گذرد.
حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف رییس موسسه بهداشت معنوی

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، پژوهشگر و کارشناس عرفان های نوظهور در یادداشت کوتاهی نوشت: کشف و شکوفایی استعداد روحی از رهگذر طاعت و تضرع در پیشگاه الهی و غلبه بر ضعف ها و هوس های سقوط آور می گذرد.

شکوفایی اقتدار درونی

این مبارزه و آن شکوفایی با اقتدار درونی امکان پذیر است، قدرت معنوی درون کمک می کند که انسان در مبارزه با هوس ها پیروز شود و از تلاش برای شکوفایی استعداد روحی اش کامیاب برآید.

اقتدار درونی موتور محرکی است که روح را در مسیر شکوفایی استعداد نامحدودش پیش می برد، این راه با «تكيه بر اقتدارات بى‌نهايتى كه خداوند در نهاد انسان قرارداده و از او بكارگيرى آنها را همچون فريضه‌يى تخلف‌ناپذير، طلب كرده است؛» طی می شود.

دست یابی انسان به این قدرت نامحدود زمانی امکان پذیر است که عزم انسان برای درک فقر و نیاز نامحدود به خداوند شکل گرفته باشد و خود را به او واگذارد و بگذارد تا اراده و قدرت الهی در وجودش جریان یابد.

این عزم و واگذاری با عمل به اراده و امر الاهی و از طریق هماهنگی اراده انسان با ارادۀ خداوند به تدریج شکل می گیرد و مستحکم می شود و بی واسطه بر فعال سازی اقتدار بی نهایت درونی تأثیر می گذارد.

نهایت اقتدار یا اقتدار بی‌نهایت

اقتدار بی نهایت «يعنى خود را مرتبط و متصل به اقيانوس لايزال قدرت و حكمت الهى ديدن و به سمت هدف اعلى‌، با اميد و بى‌تشويش شتافتن.»  این توجه هسته بینشی معنویت را پرورش می دهد و به طور مستقیم موجب تقویت هسته انگیزشی معنویت درونی می شود.

مقصد این راه بی انتهاست. و پیش رفتن در این راه با قدرت بی پایان الاهی و لطف بی کرانش امکان پذیر است. وجود انسان و استعدادهایش مسیر این راه هستند و هر گام در این راه مرحله ای از شکوفایی است.

هدف خلقت

«خلقت ما براى تعالى معنوى و تعالى روحى است.»   قدرت پویش به سوی این هدف والا، اقتداری است که از سوی خداوند درون انسان جاری می گردد و نیروی مبارزه با نفس را تأمین می کند.

در صورتی که پرده تاریک هوس ها و نفسانیات کنار رود، حقیقت توحید که با تعبد و بندگی و تسلیم آغاز می شود و با کشف و شکوفایی استعدادهای عظیم و باشکوه درونی در پیوند با خداوند ادامه پیدا می کند./۸۷۶/د۱۰۱/س

ارسال نظرات