۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۷۰۲۱۱
دیدگاه؛

خط راه‌آهن؛ راهبرد وزیر تندرو صهیونیستی برای عادی سازی روابط با اعراب

یکی از اقدامات و تفکرات مشهور کاتص، تلاش برای احیا خط راه آهنی از بندرهای سرزمین‌های اشغالی به عمق سرزمین‌های عربی است.
روابط اعراب با اسرائیل

به گزارش خبرگزاری رسا، اسرائیل کاتص، یکی از وزرای تندرو حزب لیکود و بسیار تاثیر گذار و با نفوذ در کابینه نتانیاهو و روابط پنهانی این رژیم با برخی کشورهای عربی است. وی از سال 2009 وزیر راه و ترابری است؛ اما از سال 2015 و آخرین کابینه تشکیل شده وزارت خانه مهم اطلاعات را هم با حفظ سمت وزارت راه و ترابری بر عهده دارد.[1] کاتص در سال‌های اخیر موضع‌گیری‌های مهمی در روابط اعراب و اسرائیل و سیاست خارجی تل‌آویو داشته است. یکی از اقدامات و تفکرات مشهور کاتص، تلاش برای احیا خط راه آهنی از بندرهای سرزمین‌های اشغالی به عمق سرزمین‌های عربی است.

آرزوی پرواز مستقیم بر روی زمین

در هفته‌ای که گذشت کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی در خبری از توافق حاصله میان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و کاتص وزیر راه و ترابری این رژیم در مورد آغاز ساخت خط راه آهن میان فلسطین اشغالی و عربستان سعودی پرده برداشت.[2] بر اساس آنچه شبکه رسمی رژیم صهیونیستی اعلام نموده است این خط راه آهن به عنوان یک کریدور تجاری ، فلسطین اشغالی را به کشورهای حوزه خلیج فارس و مشخصاً عربستان وصل می‌کند. دانس فایس تحلیلگر امور سیاسی این کانال گزارش داد که این خط راه آهن از شهر جنین در شمالی‌ترین قسمت کرانه باختری و گذرگاه مرزی با اردن عبور خواهد کرد و از آنجا به عربستان خواهد رسید.

این اتصال زمینی، در کنار هدف اصلی خود که عادی سازی روابط با اعراب را دنبال می‌کند هدفی دیگر یعنی ایجاد جبهه‌ای یکپارچه علیه محور مقاومت و ایران را هم دنبال می‌کند. شروع سناریو برای ایجاد جبهه‌ای جدید را می‌توان به وضوح در سفر سال گذشته ترامپ به عربستان و سرزمین‌های اشغالی مشاهده کرد. سفری که به باور بسیاری، آغاز تلاشی جدید برای جبهه‌ای نو علیه تهران بود. آن سفر یک حاشیه‌ی مهم‌تر از متن داشت که نشانه‌ای نمادین، اما مهم برای وضعیت کنونی بود. آن نشانه رخ دادن نخستین پرواز مستقیم از ریاض به تل‌آویو با مهمان ویژه خود یعنی رئیس‌جمهور آمریکا بود. سفری که نتانیاهو را آن‌قدر ذوق زده کرد که در استقبال از ترامپ گفت: «ای رئیس‌جمهور تو با پرواز از ریاض به تل‌آویو آمدی. امیدوارم روزی فرا برسد که نخست‌وزیر اسرائیل هم بتواند مستقیم از تل‌آویو به ریاض برود.[3]»

طبق آنچه تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شده است در طرح کاتص برای اتصال زمینی سرزمین‌های اشغالی به سرزمین‌های عربی، دولت آمریکا هزینه‌های مالی این خط راه آهن را تأمین می‌کند و هدف از ساخت آن تقویت ارتباط میان کشورهای به «اصطلاح میانه رو» در منطقه جهت مقابله با ایران است.

 از نکات جالب طرح کاتص، تلاش برای کاهش وابستگی به تنگه باب المندب در تجارت کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی با کشورهای حاشیه خلیج فارس است. پیروزی‌های انصارالله در یمن و شرایط خاص یمن در سال‌های اخیر تنگه باب المندب را به یک چالش و مسئله برای جبهه ضد ایران و محور مقاومت تبدیل کرده است. بر اساس فیلم ویدئویی تهیه شده در دفتر نتانیاهو و وزارت راه و ترابری اسرائیل، این خط راه آهن در وصل کردن اروپا به کشورهای حوزه خلیج فارس سهم بسزایی خواهد داشت و نیاز به عبور از کانال سوئز و تنگه باب المندب را کاهش خواهد داد.

کنترل حالت انفجاری غزه ، هدف دیگر کاتص از راه آهن سازش

اتصال زمینی سرزمین‌های اشغالی به سرزمین‌های عربی از طریق خط ریلی بر اساس آنچه روزنامه صهیونیستی «اورشلیم پست» در سال گذشته زمانی که اسرائیل کاتص این ایده را به کابینه و نتانیاهو پیشنهاد داده بود؛ یک هدف مهم دیگری را هم دنبال می‌کرد. در گزارش اورشلیم پست آمده است این طرح، پروژه راه آهن میان فلسطین اشغالی و اردن به مانند یک «بندر» برای کشورهای جهان عرب عمل خواهد کرد و به انتقال کالا به این کشورها و یا از آن‌ها به کشورهای دیگر از طریق بندر حیفا کمک خواهد نمود. کاتص در جلسه دولت صهیونیستی خاطرنشان کرده بود که تشکیلات خودگردان می‌تواند نقش مهمی در اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه داشته باشد. بر اساس این طرح صهیونیستی، بندری نیز در سواحل غزه احداث خواهد شد تا ساکنان این منطقه هم فرصت برقراری ارتباط با جهان خارج را داشته باشند و در عین حال، اقدامات امنیتی اتخاذ خواهد شد تا آن‌ها نتوانند از این بندر برای ضربه زدن به امنیت رژیم صهیونیستی استفاده کنند.

کاتص در این طرح خود اعلام کرده است که در کنار بندر غزه، یک ایستگاه آب شیرین کن و نیروگاه برق هم برای حل بحران برق و آب در غزه احداث خواهد شد.[4]

ایده احداث بندر برای نوار غزه، یکی از راهکارهایی است که برخی از صهیونیست‌ها به منظور کنترل وضعیت غزه و رهایی از چالش انفجاری این منطقه، از این طرح حمایت می‌کنند و آن را راهی برای فرار این رژیم از زیر بار مسئولیت‌های حقوقی و انسانی خود در قبال درد و رنج بیش از دو میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه می‌دانند و علاوه بر این، سعی دارند از این مسئله برای تکمیل پروژه جداسازی سیاسی کرانه باختری و نوار غزه استفاده کنند. در کنفرانس دو سال گذشته هرتزلیا، کاتص وزیر تندرو حمل و نقل و اطلاعات دولت نتانیاهو سخنانی برای رهایی از انفجار نوار غزه این طرح را اما با کمی تفاوت و با نظارت یک جزیره مطرح کرده بود. او در این نشست گفت: «ساخت یک جزیره بین‌المللی مصنوعی روبروی بندر غزه که مدیران امنیتی به آن علاقه‌مند هستند، می‌تواند فشار بر ساکنان نوار غزه را کم کند و در عین حال به جدا شدن هر چه بیشتر آن‌ها از اسراییل کمک کند. امیدوارم عالی‌ترین مقامات سیاسی انگیزه و عزم برای انجام این پروژه را داشته باشند.[5]»

معامله قرن؛ اولویت همه طرح‌های آمریکا و تل‌آویو

طرح اتصال راه آهن از حیفا به عربستان و همچنین ایده اتصال خط ریلی به نوار غزه همگی در راستای یک طرح کلان یعنی «معامله قرن» است. معامله قرن که می‌توان از آن تعبیر به سازش بزرگ هم کرد، بارها حتی در دوران پیش از ترامپ هم تکرار شده است. مقصود از این اصطلاح پایان بخشیدن به مسئله فلسطین بر اساس خواست و اراده صهیونیست‌هاست. معامله قرن تاکنون جزئیات آن به صورت رسمی منتشر نشده است و تنها می‌توان گفت وقتی نام معامله قرن می‌آید همه می‌دانند که هدف آن چیست ولی در شیوه عمل و جزئیات آن ذهنیت‌های پراکنده‌ای وجود دارد؛ اما آنچه در معامله قرن اهمیت دارد هدف آن است نه جزئیات آن . زیرا یک گام بسیار مهم در مسیر تحقق آرزوی صهیونیست‌ها و تکمیل سیطره بر فلسطین است.[6] نوار غزه یکی از اصلی‌ترین موانع تحقق معامله قرن است؛ لذا شاید طرح‌های کاتص را هم در همین راستا به منظور رهایی از وضعیت نوار غزه و امتیاز گیری از حماس در مقابل آتش‌بسی بلندمدت دانست.

سید حسن نصرالله در آخرین سخنرانی خود در 8 تیرماه در تحلیلی دقیق تأکید کرد: «آنچه در سوریه می‌گذرد به‌علاوه خروج آمریکا از توافق هسته‌‌ای با ایران و تهدید به اعمال تحریم علیه ایران و نفت این کشور همه و همه در راستای طرح آمریکا یعنی معامله قرن است که هدف آن تسویه مسئله فلسطین است...پرونده‌ای که در منطقه اولویت دارد، معامله قرن است. تحرکات برای این پرونده آغاز شده و در آستانه اعلام رسمی آن توسط آمریکا هستیم.[7]»

لذا تحولات فلسطین و اقدامات صهیونیست‌ها را باید با دقت بیشتری در چارچوب معامله قرن نگریست. تصویب و آغاز عملیات اتصال ریلی سرزمین‌های اشغالی به سرزمین‌های عربی و کشورهای اردن و عربستان سعودی همگی در راستای تحقق سازشی بزرگ و آغاز جبهه بندی جدیدی علیه محور مقاومت و تهران به عنوان تکیه‌گاه اصلی نوار غزه و مقاومت فلسطین است.

________________

پی نوشت:

[1] https://www.knesset.gov.il/mk/eng/mk_eng.asp?mk_individual_id_t=69

[2] https://farsi.palinfo.com/1408

[3] http://tn.ai/1416796

[4] https://farsi.palinfo.com/5607

[5] https://farsi.palinfo.com/6208

[6] برای مطالعه بیشتر از معامله قرن ر.ک:

https://www.farsnews.com/news/13970231001237

[7] https://www.farsnews.com/news/13970408000734

/۹۶۹/د102/ب1

منبع: فارس

ارسال نظرات