۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۵۶۸۴۱۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

پاداش یک ماه روزه داری را با گناه تباه نکنیم

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که مهم‌ترین رسالت مؤمن بعد از ماه مبارک رمضان، حفظ برکات این ماه برای خویش است، گفت: محاسبه دقیق اعمال هدیه رمضان برای مؤمنین امت است.
حجت الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی بعد از ظهر امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) رمضان و عرفه را از فرصت‌های ویژه خداوند برای بخشایش بندگان عنوان کرد و گفت: اگر کسی در ماه رمضان آمرزیده نشود، آمرزیده شدن او در ماه‌های دیگر مشکل است، مگر اینکه در عرفه مورد آمرزش خداوند قرار گیرد.

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی عید فطر را پاداش یک ماه روزه‌داری و اطاعت بندگان از خداوند دانست و افزود: هر فردی نتیجه اعمال خود را می‌بیند و قطعاً پاداش اعمال خود را دریافت می‌کند زیرا خداوند به‌اندازه ذره خردلی از حسب و کتاب اعمال بندگان غافل نیست و عید فطر بنا بر نقل امیرالمؤمنین (ع) جایزه یک ماه روزه‌داری بندگان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با بیان این که کسی که قدر فرصت رمضان را درک نکرده خسارت زده و خسران‌دیده این ماه را ترک خواهد کرد، تصریح کرد: کسی که از فرصت‌های ماه رمضان استفاده کرده از پاداش‌های آن نیز بهره‌مند شده است.

وی با اشاره به شباهت‌های رمضان و قیامت خاطرنشان کرد: بنا بر روایات از ائمه معصوم (ع) مؤمنانی که در روز عید فطر برای نماز خارج می‌شوند انسان باید به یاد خروج از قبر و قرار گرفتن در برابر خداوند باشند و هنگامی‌که برای نماز می‌ایستد باید به یاد ایستادن در برابر خداوند و حساب‌رسی در آخرت بیفتد و همچنین هنگامی‌که بعد نماز از مصلا برمی‌گردد باید به یاد روزی بیفتید که خطاب به انسان گفته می‌شود به‌سوی بهشت یا جهنم بروید.

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی ادامه داد: افرادی که در عید فطر به مسافرت می‌روند نباید عید خود را با گوش کردن به موسیقی مبتذل و لهو و لعب بگذرانند و ثواب یک ماه روزه‌داری و دوری از گناه را تباه کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی قرائت قرآن، انفاق، همدلی و انسجام را از برکات ماه رمضان عنوان کرد و گفت: باید این برکات به‌عنوان دستاوردها و ارزش‌های ماه مبارک رمضان پس‌ازاین ماه عزیز در وجود انسان‌ها ذخیره شود.

وی یکی از اسامی قیامت را یوم‌الحساب دانست و تصریح کرد: انسان باید به‌صورت شبانه‌روزی به حسابرسی اعمال دنیوی و اخروی خود بپردازد و امام صادق (ع) نیز بهترین زمان حسابرسی به اعمال را پیش از زمان خواب می‌داند.

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: پیدا کردن عیب‌ها و گناهان دو نتیجه حسابرسی انسان به اعمال خویش در این دنیا به شمار می‌رود که اهمیت زیادی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: بر اساس آیات قرآن کریم در قیامت، یکی از پرسش‌ها از انسان‌ این است که چرا به‌حساب خود رسیدگی نکرده‌ای، بنابراین انسان باید همه‌روزه دقایقی به اعمال خود رسیدگی کند تا در آخرت دچار مشکل نشود.

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی اجر و پاداش را جدای از قبولی طاعات و عبادت دانست و افزود: امام علی (ع) می‌فرماید مهم‌تر از هر عملی قبولی آن عمل است؛ چراکه اعمالی که انسان انجام می‌دهد دارای سه مرحله صحت، قبولی و کمال است.

وی با اشاره به شرایط قبولی اعمال یادآور شد: باور به خدا و ولایت امیرالمؤمنین (ع)، شرط اقتصادی (لقمه حلال)، شرط اخلاقی، شرط اجتماعی و شرط تقوا، پنج شرط قبولی اعمال به شمار می‌رود که باید به آن توجه ویژه‌ای شود./968/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات