۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۵۶۷۶۸۳
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

بدگمانی زمینه تهمت است

عضو هیات علمی جامعه المصطفی بابیان این‌که آزار مؤمن به هر نحوی مانند تهمت گناه بسیار سنگینی است، گفت: بدگمانی زمینه و اساس تهمت است.
حجت الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز در آیین ترتیل خوانی قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، به بررسی نکات فقهی آیه 58 سوره احزاب پرداخت و اظهار داشت: این آیه مبارکه به بیان احکام مرتبط با آزار و اذیت مؤمن پرداخته است.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی با بیان این‌که آزار مؤمن به هر نحوی مانند تهمت گناه بسیار سنگینی است، گفت: از رسول گرامی اسلام نقل‌شده است که «من روى على مؤمن روایة یرید بها شینه و هدم مروءته لیسقط من اعین الناس اخرجه الله من ولایته الى ولایة الشیطان، فلا یقبله الشیطان؛ اگر کسى سخنى را بر ضد مؤمنی نقل کند و قصدش از آن، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعی‌اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خود خارج می‌کند و تحت سرپرستى شیطان قرار می‌دهد؛ ولى شیطان هم او را نمی‌پذیرد!»

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که فضای مجازی امروز زمینه مستعدی برای تهمت و افترا است، ابراز داشت: خداوند متعال در آیه 112 سوره نساء در مذمت تهمت و افترا چنین فرموده است که «وَمَنْ يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا؛ و هر کس مرتکب خطا یا گناهی شود، سپس آن را به بی‌گناهی نسبت دهد، بی‌تردید بهتان و گناهی آشکار بر دوش گرفته است.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) تهمت به شخصیت‌ها را از بدترین ظلم‌ها توصیف کرد و عنوان داشت: بدگمانی زمینه و اساس تهمت است و مؤمن باید از هرگونه ظن دوری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی به جریان سید مهدی قوام در تهران اشاره کرد و ابراز داشت: نقل‌شده است سید مهدی قوام که از منابر تعیین‌کننده تهران بود برای نجات زنی از فحشا تمام پول منبر ماه محرم خود را به آن زن رسانید درحالی‌که نقل‌شده است به او مردم بدبین شدند؛ این درحالی‌که نقل‌شده است که مردم کمتر پای منبر وی حاضر شدند اما آنچه در تاریخ ماند تقوا و محبت این سید بزرگوار بود.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی با تأکید بر این‌که قضاوت زود هنگام زمینه تهمت است، گفت: تهمت اساس فسق است این در حالی است که شرع مقدس اسلام حدود غیبت را برای فاسق برداشته است.

وی ادامه داد: از پیامبر اکرم (ص) نقل‌شده است که «مَنْ بَهَتَ مومِناً أَوْ مومِنَةً أَوْ قَالَ فِیهِ مَا لَیْسَ فِیهِ أَقَامَهُ اللَّهُ تَعَالَى یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَلَى تَلٍّ مِنْ نَارٍ حَتَّى یَخْرُجَ مِمَّا قَالَهُ فِیهِ؛ هر كس به مرد یا زن مؤمنه‌ای تهمت بزند یا درباره او چیزی بگوید كه او مبرّا از آن است.» بر این اساس گفته‌شده است که «حتّی اگر فرض هم كردی تا یقین حاصل نشود نباید بگویی.»

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه به بیان نشانه‌های فسق از منظر رسول گرامی اسلام (ص) پرداخت و اظهار داشت: آنچه در متن حدیث آمده است که نشانه و علامت فاسق لغو، لهو، دشمنی و بهتان است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که جلباب به معنای لباس بلند و پوشیده است، گفت: قرآن کریم لباس بلند و پوشیده را توصیه کرده است بر این اساس لباس‌های چسبان و بدن‌نما مورد مذمت قرآن کریم است.

وی ادامه داد: معتقدم بدحجابی به معنای بی‌دینی نیست، اما زنان مؤمن توجه داشته باشند که اطاعت قرآن، خدا و رسول بر هر مؤمنی لازم است پس چرا حجاب را سیاسی جلوه می‌دهید این در حالی است که بی‌دین‌ها هم در برابر قانون خود را ملتزم بدانند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات