۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۵۶۶۶۷۳
آیت الله مدرسی:

قرآن ۷۰ لایه دارد

آیت الله مدرسی گفت: باید خروجی ما این باشد که به مقام صدیقین، شهدا یا صالحین برسیم. نباید گفت که رسیدن به این مقامات سخت است چنانچه اگربه خدا هم توکل کنیم، می رسیم.
آیت الله سید محمد تقی مدرسی

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد تقی مدرسی، از مراجع معظم تقلید در جلسه تفسیر و تدبر سوره حدید با بیان اینکه قرآن ۷۰ لایه دارد و هر کس برداشتش از قرآن یک یا چند لایه است، گفت: هیچ کس نمی تواند در شرح و تفسیر آیات قرآن، مراد و منظور خداوند از آن آیه را بیان کند، چون قرآن ۷۰ لایه است، و شما تازه یک یا دو یا سه لایه را خوانده اید و نمی توانیم کامل برداشت کنید و به طور قاطع بگویید فلان آیه منظورش این است. مثل یک کتابی که ۷۰ صفحه دارد و شما فقط دو یا سه صفحه را خوانده اید.

تلاش برای رسیدن به مقام صدیقین و شهدا

این مفسر قرآن در ادامه تفسیر سوره حدید با اشاره به آیه ۱۸ این سوره که خداوند می فرماید: «وَ الَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ وَ الَّذینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحیمِ»، بیان کرد: بر اساس این آیه باید خروجی ما این باشد که به مقام صدیقین، شهدا یا صالحین برسیم. نباید گفت که رسیدن به این مقامات سخت است چنانچه اگر هدفی را برای خود ترسیم کردیم و به خدا هم توکل کنیم، تا آنجایی که ما هم دنبالش باشیم، می رسیم.

منظور از صدیقین در این آیه

وی درباره منظور از کلمه صدیقین در این آیه گفت: صدیق یعنی کسی که راستگو است و در تمام زندگی اش در زبان و عمل راستگو است می باشد و ما نیز باید مثل صدیقین بشویم، درست است که اطراف ما آلودگی های زیادی است ولی ما می توانیم صدیق باشیم و به مقام صدیقین برسیم.

منظور از شهدا در این آیه

آیت الله مدرسی در ادامه به منظور از کلمه شهدا در این آیه پرداخت و بیان کرد: شهدا به معنی شاهد است، در روز قیامت وقتی مجموعه بشر را می آورند یک نفر با آنها به عنوان شاهد می آید.

وی ادامه داد: مثلا در همین محله امامزاده یحیی(ع) یا محله های دیگر مردم درجه های مختلفی در ایمان دارند، اما یکی از همین مردم زندگی اش پاک است و حرف دروغ نمی زند و گناهی هم مرتکب نمی شود و از اولیاء خدا است، اما خدا او را از دیگران مخفی نموده است و ما نمی توانیم او را ببینیم.

این استاد حوزوی افزود: حالا این اولیاء هر منطقه با افراد آن منطقه در روز قیامت در دادگاهی الهی پای میزان حاضر می شوند، و خدا از مردم منطقه می پرسد چه کردید؟ آنها می گویند مثلا فقیر بودیم مجبور شدیم یک مقدار از ترازو یا نان کم کردیم، بعد خدا می گوید اگر شما فقیر بودید این فرد شاهد هم در میان شما زندگی می کرد ولی عمل بد نکرد. و اینجا شاهد پیش خدا مقام و عظمت دارد و منظور از شهدا در این آیه این شاهد است.

آیت الله مدرسی ادامه داد: حالا ترس زیاد هم خوب نیست و باید ترس و امید کنار هم باشد، لذا همین شاهد می تواند شفیع شما هم باشد. این شاهد چون مومن است و نزد خدا مقامی دارد می گوید خدایا این ها را به من ببخش، اینها دیروز در محل مثلا به من یک سلام گرمی کردند یا اینکه به من کمک می کردند.

رسیدن به این مقامات معنوی آسان و شیرین

این مجتهد شیعی با اشاره به اینکه ما باید به مقام های صدیقین، شهدا یا صالحین برسیم، گفت: خروجی این راهی که حرکت می کنیم این است که به این مقام های صدیقین، شهدا یا صالحین برسیم و رسیدن به این مقام ممکن است.

وی ادامه داد: مراقب باشید شیطان شما را وسوسه نکند و نگوید سخت است و نمی شود، درست است سخت است اما این سختی با توکل به خدا آسان و حتی شیرین می شود.

ملائکه مراقب متقین

این استاد حوزوی با اشاره به حفظ افراد با تقوا توسط ملائکه گفت: اگر کسی با تقوا باشد خدا هم ملائکه را می فرستد تا با آنها حرکت کند و تا فرد انتخاب بدی نمود، ملائکه به آنها بگوید. مثلا گاهی می گوید من به دلمن فلان کار برات شد، و این برات همان نور خدا است که خدا به شما داده است.

پیامبر(ص) واسطه فیض/ به زیارت امامزادگان بروید

آیت الله مدرسی با بیان اینکه پیامبر(ص) و مرتبطین به حضرت وسیله فیض هستند، بیان کرد: پیامبر(ص) وسیله فیض است، حتی اگر گناه کردید، بعد از استغفار و توبه پیامبر(ص) را وسیله قرار دهید و اگر دستتان به مدینه نمی رسد به یکی از امامزادگان خودتان را برسانید و آنجا استغفار کنید. حالا چراچنین کنیم؟ چون وقتی پیامبر(ص) را واسطه فیض قرار دادید و آنجا استغفار یا دعا می کنید، پیامبر(ص) هم برای شما استغفار یا دعا می کند.

وی ادامه داد: به صرف عقیده و اعتقاد به پیامبر(ص) به زیارت این امامزادگان بروید، و در این امامزادگان دعا و استغفار کنید، بدانید رفتن به این امامزادگان کار آسانی نیست  هر کس نمی تواند بروید و منافقین این کار را نمی کنند.

وقتی امام حسین(ع) بعد از دعای زوارش آمین می گفت

آیت الله مدرسی در ادامه به خواب صادقی که دیده بودند، و دعای امام حسین(ع) برای زوارش اشاره و بیان کرد: من یک خواب صادق دیدم که برای خودم حجت است هر چند شاید برخی خواب را قبول نداشته باشند؛ در این خواب به جایی رسید در حرم امام حسین(ع) خدمت امام زیارت می خواندم و دیدم در حرم هم کسی نیست و یک دفعه حرم و ضریح و صندوقچه شکافته شد و آقا از قبر بیرون آمدند.

وی ادامه داد: وقتی آقا از قبر بیرون آمدند پشتشان به قلبه و رو به مردم بودند، و مردم هم نشسته اند و دارند دعا می خوانند، و وقتی که کسی دعا می کرد حضرت هم می گفت: اللهم استجب و برایش دعا می کرد و امام آمین می گفتد. خوب حالا وقتی چنین دعایی امام امین آن را بگوید این دعا مردود نمی شود.

علت اتحاد شیعیان

این مجتهد شیعی در پایان به اتحاد شیعیان با وجود برخی اختلافات اشاره وبیان کرد: اگر بین شیعیان اختلافی وجود دارد اما در یک لحظه همه آنها متحد می شوند، چون شیعیان به علمای خود اعتقاد دارند و علمای خود را نماینده آقا امام زمان(عج) می دانند و به این جهت حرف علمای خود را گوش می کنند و این دلیل بر اتحاد آنها است.

گفتنی است، جلسات تفسیر و تدبر سوره حدید توسط آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع معظم تقلید هر بامداد ماه مبارک رمضان در خیابان ۱۵ خرداد شرقی – کوچه امامزاده یحیی و محمد(ع) – کوچه تین نژاد برگزار می شود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: مهر

ارسال نظرات