۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰
کد خبر: ۵۶۵۴۲۷
یادداشت؛

ماموریت بزرگ

مسأله اشغال فلسطین با گذشت ۷۰ سال و توطئه‌های پیچیده برای به حاشیه بردن آن هنوز تازه است و ازجمله موضوعاتی است که علیرغم طرح‌ها و محاسبات گوناگون رژیم صهیونیستی و حامیانش به‌منظور حل‌وفصل این مناقشه مهم، همچنان در صدر توجهات جهانی قرار دارد.
سخن نگاشت | برای شهدای فلسطین از خدا طلب مغفرت می‎کنیم

به گزارش خبرگزاری رسا، مسأله اشغال فلسطین با گذشت 70 سال و توطئه‌های پیچیده برای به حاشیه بردن آن هنوز تازه است و ازجمله موضوعاتی است که علیرغم طرح‌ها و محاسبات گوناگون رژیم صهیونیستی و حامیانش به‌منظور حل‌وفصل این مناقشه مهم، همچنان در صدر توجهات جهانی قرار دارد.

بررسی همه مؤلفه‌های منطقه‌ای، سیاسی و امنیتی نشان می‌دهد که برآوردهای آمریکا و شرکایش در این خصوص، با شکست‌های پی‌درپی و مفتضحانه روبه‌رو شده و نمودار پیروزی‌های ملت غیور فلسطین و کشورهای حامی آرمان قدس، رو به صعود است. ازاین‌رو، تحلیل درست و صائب اوضاع می‌طلبد که وضعیت فعلی هر دو جبهه اعم از خودی و غیرخودی را با ترازوی پیروزی یا شکست راهبردهایشان در موضوع فلسطین و فراتر از آن در حیطه مقاومت، بسنجیم. 

با اندک مداقه و تحقیقی می‌توان دریافت که جبهه خودی در شرایط بسیار مطلوب و امیدبخشی قرار دارد. به لحاظ میدانی شاهد پیشروی نیروهای مقاومت علیه تروریست‌ها در عراق، سوریه، مرزهای شرقی لبنان، یمن و حتی در داخل سرزمین‌های اشغالی هستیم و اقدام خلاف قانون و گستاخانه ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، بر آتش خشم مقدس فلسطینی‌ها دمید و آن را برافروخته‌تر کرد. آنچه این روزها در مجاورت مرزهای فلسطین و فلسطین اشغالی در غزه شاهدیم، نه یک انتفاضه بلکه یک خیزش عمومی نشأت گرفته از اراده‌های پولادین است. تنها تعبیری که برای این قیام گسترده می‌توان یافت، همان است که صاحبان اصلی سرزمین‌های اشغالی از آن، با عبارت «راهپیمایی بازگشت» یاد می‌کنند و اشاره‌ای است به بازگشت هویت، ریشه و احیای عزم و اراده برای بازپس‌گیری حق مسلم آن‌ها. 

افزون بر وضع میدانی جبهه مقاومت و آنچه در داخل فلسطین در حال وقوع است، ظرفیت‌های کم‌سابقه‌ای نیز در عرصه بین‌المللی به نفع قضیه فلسطین در حال رقم خوردن است. مخالفت قاطع 14 عضو شورای امنیت با رسمیت بخشی به قدس شریف به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و رأی مخالف 128 کشور در مقابل تنها 9 رأی در این خصوص، در کنار اعتراض و محکومیت این اقدام از سوی متحدین اروپایی آمریکا، اتفاقات نادری است که سیاست‌های کاخ سفید را با موانع بلندی روبه‌رو کرده است. در سوی دیگر، جبهه مقاومت و حامی آرمان فلسطین، علاوه بر در اختیار داشتن دست برتر در میادین نظامی، دستاوردهای چشمگیری در عرصه سیاسی هم به دست آورده‌اند که قطعاً به تقویت مواضع جهان اسلام در برابر توطئه‌چینی نظام سلطه به نفع صهیونیست‌ها منجر خواهد شد.

انتخابات پارلمانی لبنان یکی از آن دست پیروزی‌های مشعشعی است که اسرائیل و آمریکا را هم عصبانی و هم نگران کرد. حزب‌الله، جنبش امل و هم‌پیمانان مسیحی، دروزی و برادران اهل سنت مقاومت، با اکثریت قاطع، برنده این هماورد سیاسی نفس‌گیر شدند؛ تحولی استراتژیک که در عراق نیز تکرار شد. راهیابی کاندیداهای جریان مقاومت به پارلمان عراق که روز گذشته مسئول کمیساریای عالی برگزاری انتخابات آن را رسماً اعلام کرد، ازجمله نمایندگان لیست «سائرون» منتسب به جریان صدر، لیست «فتح» منتسب به حشدالشعبی، کاندیداهای پیروز «دولت قانون» نوری المالکی ، «النصر» حیدرالعبادی و «جریان ملی الحکمه» عمار حکیم، ورود قاطع رجال مقاومت به پارلمان را به نسبت‌های مختلف نوید می‌دهد.

با شکل‌گیری این جریانات، برخلاف سه دوره قبل، محوری کاملاً قوی و مقتدر در راستای تأمین آرمان قدس در عراق تشکیل‌شده و قدرت مانور آمریکا و آل سعود و جریان لیبرال دموکرات که خواهان مصالحه با صهیونیست‌ها هستند، کاهش خواهد یافت؛ این در حالی است که برخی از جریانات کرد نیز درصدد رایزنی با جریان مقاومت به‌منظور ورود به ائتلاف و تعیین نخست‌وزیر هستند. هدف جدی و شوم آمریکا جلوگیری از راهیابی مردان مقاومت به پارلمان بود و آنچه محقق گردید، کاملاً برخلاف منویات واشنگتن – ریاض بود و حالا با برپایی تظاهرات ضد ایرانی توسط بعثی‌ها و کمونیست‌ها و مقصر نشان دادن جریان صدر در این غائله، به دنبال مخدوش کردن این پیروزی هستند که البته این فرافکنی‌ها راه به‌جایی نخواهد برد.

در آن‌سوی میدان و در زمین‌بازی حریف، ماجرا اما متفاوت است. رئیس‌جمهور آمریکا که مطلوب‌ترین مهره صهیونیست‌ها در طول حداقل 4 دهه گذشته به شمار می‌آید، در حال حاضر در داخل کشورش با سه پرونده سنگین اخلاقی، مالی و امنیتی روبه‌روست و در سیاست خارجی نیز از ابتدای کار، هر روز به دنبال تنش‌آفرینی بوده است. رفتارهای دن کیشوتی ترامپ مانند تعارض با ساختار ناتو، خروج از پیمان اقلیمی پاریس، لغو مجوز ورود اتباع 7 کشور مسلمان به آمریکا، بکار بردن تعابیر زشت برای مهاجرین از قبیل حیوان و ...، جنگ اقتصادی با چین و اروپا بر سر افزایش تعرفه گمرکی، خروج از برجام و بالاخره، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس که مغایر با تمام مقررات بین‌المللی، چه مصوبات شورای امنیت و چه قطعنامه‌های مجمع عمومی است، همه و همه، بیانگر فروپاشی ابهت آمریکا و زوال صهیونیست‌هاست، چراکه اسرائیل به آمریکا تکیه دارد و هر چه آمریکا ناتوانتر شود، اثر مستقیم آن بر موجودیت و امنیت رژیم جعلی اسرائیل، بلافاصله مشاهده خواهد شد. 

ازاین‌رو، سیاست‌های ناکارآمد آمریکا را با نگاهی جامع‌تر، باید در امتداد ضعف‌های درونی و بیرونی واشنگتن بدانیم و مهم‌تر اینکه سیاستمداران کاخ سفید، همگی در عاجز ماندن از حل‌وفصل مسئله فلسطین، از یکدیگر ارث برده‌اند ! به‌عنوان نمونه، تصمیم ترامپ برای رسمیت بخشی به پایتخت خودخوانده صهیونیست‌ها در قدس، برای تقویت نقش و کارکرد رژیم صهیونیستی در منطقه عربی - اسلامی به‌عنوان رأس حربه پروژه استعماری غرب دنبال شد و تلاش گردید تا سیطره غرب بر منطقه و وابستگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خاورمیانه به برنامه‌های غربی ادامه پیدا کند.

اما نتیجه‌ای که عاید شد، این بود که ترامپ با این اقدام، تلاش‌های صوری واشنگتن در جهت دستیابی به سازش موهوم را از بین برد، به نقش نیم‌بند آمریکا در مناسبات بین فلسطین و رژیم صهیونیستی پایان داد و به‌این‌ترتیب، کارکرد مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و دولت‌های مرتجع که از سوی تل‌آویو و واشنگتن، «معتدل» خوانده می‌شدند! به پایان رسید. این تصمیم از سوی دیگر، حامیان روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نیز به دردسر انداخت و مشکلات عدیده‌ای را برای ادامه فعالیت‌های آن‌ها در این عرصه ایجاد کرد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که آنچه ترامپ در محاسباتش لحاظ نکرده بود، موج واکنش افکار عمومی در محکومیت این اقدام و راه‌اندازی انتفاضه بازگشت فلسطینی‌ها بود؛ علاوه بر اینکه جبهه آمریکایی- صهیونیستی از واکنش ساختارهای محور مقاومت نسبت به این اقدام تجاوزطلبانه نیز شوکه شده است. بنابراین، در سایه واکنش‌های مردمی به‌ویژه در روند آغاز انتفاضه جدید در داخل فلسطین اشغالی، محاسبات راهبردی آمریکا بار دیگر اشتباه از آب درآمد و فرصتی که ترامپ به دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود منطقه برای خود بود، به تهدیدی تازه برای واشنگتن – تل‌آویو تبدیل‌شده است.

تحلیل «سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب‌الله لبنان در این خصوص خواندنی است: «محور مقاومت پیروزی خود را در سوریه و عراق به دست آورده و خود را آماده می‌کند تا به مرحله‌ای جدید منتقل شود که محور آن فلسطین و قدس خواهد بود... محور مقاومت در دفاع از خود و خروج پیروزمندانه از جنگ دفاعی، به سمت مأموریتی حرکت خواهد کرد که اساساً برای آن به وجود آمده است و این مأموریت همان فلسطین است.» مأموریتی که چیزی تا اتمام آن نمانده و  به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، «آمریکا و اذناب آمریکا و کوچک‌تر از آمریکا و بزرگ‌تر از آمریکا هم در قبال حقیقت و سنت الهی در مورد فلسطین هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.» (27 اردیبهشت 97)./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: حمایت

ارسال نظرات