۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۵۶۱۹۱۹
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

از سرکوب گسترده طرفداران شیخ زکزاکی تا به خاک و خون کشیدن انقلابیان کشمیری در هند

رییس مجلس وحدت مسلمین پاکستان، خواستار رسیدگی جامعه جھانی به جنایت‌های ارتش هند در کشمیر شد و گفت: کشتار و سرکوب نمی تواند جلوی پیشروی انقلاب مردمی کشمیر را بگیرد.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

سناریوی فتنه مذهبی در لبنان با پوشش رقابت‌های انتخاباتی
حجت الاسلام احمد قبلان امام جمعه برج البراجنه بیروت با اشاره به انتخابات آینده پارلمان لبنان گفت: هر چه به زمان انتخابات نزدیکتر میشویم، سخنان تحریک آمیز با رنگ و بوی طائفهای، مذهبی و منطقهای که از ادبیات سیاسی و ملی کاملا به دور است، افزایش چشمگیری پیدا میکنند.

حجت الاسلام شیخ حسن شریفه دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان خواستار دور کردن انتخابات پارلمان از هر گونه تنش و سخنان تحریک آمیز طائفهای شد و بیان داشت: متاسفانه صدای سخنان تحریک آمیز و تفرقه افکن از برخی روستاهای جنوب لبنان شنیده میشود.

حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان، گفت: پیروزیهای ارتش سوریه و همپیمانانش در غوطه شرقیه به منزله شکست مفتضحانه آمریکا و عربستان در این کشور است.

 شیخ ماهر حمود دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت هر گونه عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و خاطرنشان ساخت: این روزها روابط برخی از دولتهای کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی عادی شده است؛ این خیانتها کمکی به آنها نمیکند بلکه مقاومت میتواند ضامن حقیقی آزادی و حق حاکمیت هر کشوری باشد.

حجت الاسلام حسن عبدالله مسئول فرهنگی جنبش امل لبنان خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی چشم طمع به اراضی لبنان دوخته است بنابراین مردم این کشور باید نسبت به تحرکات این رژیم به ویژه در آستانه انتخابات هوشیار باشند.

شیخ حسین حبلی از علمای لبنان در گفت و گو با رسا با تاکید بر تلاش سلفی‌ها برای تخریب علمای حامی مقاومت و وحدت اسلامی گفت: بسیاری از علما و فرهیختگان معتدل از ترس همین رفتارها و ناملایمات به انزوا رفته و فعالیت‌های تبلیغی را محدود کرده اند.

شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان امروز طی پیامی به حمله قوای سه گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه واکنش نشان داد.

ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان تجاوز به سوریه را تجاوز به کرامت عربی و نقض آشکار حق حاکمیت یک کشور مستقلی که در حال جنگ با تروریسم است، دانست و افزود: تروریست ایجاد شده و مورد حمایت آمریکا و همپیمانانش است.

تاکید حکیم بر لزوم مشارکت مردم در انتخابات عراق
آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق رشادت و جانفشانی ملت فلسطین را ستود و تصریح کرد: اقدامات قهرمانانه ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی امید مردم نسبت به فعالیتهای بی ثمر اتحادیه عرب را جبران می کند.

حضرت آیت الله محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف خواستار تبیین تشیع حقیقی در جهان شد و گفت: تشیع حقیقی، معتدل و به سایر ادیان، قومیتها و مذاهب احترام میگذارد.

سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در سخنانی گفت: همانطور که حمله متجاوزانه آمریکا و غرب به سوریه را محکوم کردم، خدای ناکرده اگر ایران هم مورد تجاوز قرار گیرد، محکوم می کنم.

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق خاطرنشان کرد که عشائر نقش بسیار تاثیرگذاری در دفاع از عراق و مبارزه با جریان تروریستی داعش ایفا کردند. وی افزود: مردم عراق موظف هستند که با انتخابات افراد ذی صلاح، شایسته و کارآمد به وظیفه خود در مشارکت در ساخت یک دولت عمل کنند.

تاکید الازهر بر تعلق قدس شریف به فلسطین و جهان اسلام
شوقی علام مفتی مصر با اشاره به ضرورت تلاش دوچندان برای رهایی قدس از اشغالگری افزود: اسرائیل به چه دلیل برای خود حقی در اشغال فلسطین و قدس شریف قائل است در حالیکه تمام اسناد تاریخی و دینی چنین حقی را نه به این رژیم بلکه به مسلمانان داده است.

احمد طیب شیخ الازهر مصر تاکید کرد که قدس شهری عربی ـ اسلامی است و به شهادت تاریخ پیش از عرب‌ها سرزمینی به نام قدس وجود نداشته است. طیب گفت: تا پیش از ورود اسلام به قدس، همواره جنگ و خونریزی در این منطقه حاکم بود تا آنکه اسلام به این نزاع پایان داد.

شیخ مصطفی راشد استاد شریعت اسلامی و رییس جمعیت وجدان جهانی حقوق بشر مصر فتوای صادر شده از سوی برخی مفتیان مبنی بر تکفیر و مهدورالدم بودن بازیکنان فوتبال در جام جهانی را به شدت محکوم کرد.     

انتقاد علمای پاکستان از نقش آمریکا در بی‌ثباتی خاورمیانه
حجت الاسلام و المسلمین راجه ناصر عباس جعفری رییس مجلس وحدت مسلمین پاکستان، در بیانیه ای خواستار رسیدگی جامعه جھانی به جنایت ھای ارتش ھند در کشمیر شد. وی با بیان این که کشتار و سرکوب نمی تواند جلوی پیشروی انقلاب مردمی کشمیر را بگیرد گفت: خون و شھادت ضمانت پیروزی یک انقلاب است، ملتی که از جان خود در حفظ آرمان ھای خود بگذرد پیروز خواھد شد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی سید نیاز حسین نقوی رییس وفاق المدارس شیعه پاکستان با اشاره به این که کشتار مسلمانان میانمار، سرکوب مسلمانان کشمیر و تجاوز رژیم صھیونیستی به فلسطینیان را امریکا و کشورھای غربی نمی بینند، تاکید کرد: حمله امریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه با ھدف حمایت گروه ھای تروریستی در خاک سوریه و اسرائیل صورت گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد حسین اکبر عضو کمیته امور مذهبی پاکستان خواستار افزایش سھمیه حج تمتع شیعیان نبست به رشد جمعیت آنان در این کشور شد و از دادگاه عالی پاکستان خواست که نسبت به تبعیض و بی انصافی در حق شیعیان پاکستان واکنش نشان دھد.

 حجت الاسلام و المسلمین سید ساجد علی نقوی رھبر شیعیان حمله امریکا و متحدانش را به سوریه نقض آشکار قانونین بین المللی و منشور حقوقی سازمان ملل دانست و تاکید کرد: امریکا به خاطر امنیت اسرائیل به سوریه حمله کرد اما ھیچ کس نمی تواند جلوی نابودی اسرائیل را بگیرد.

مشارکت عربستان و رژیم صهیونیستی در حمله به خاک سوریه
بحرین: نیروهای امنیتی بحرین روز گذشته در اطراف منزل آیت‌الله «عیسی قاسم» رهبر معنوی شیعیان بحرین که تحت بازداشت خانگی است،  سیم خاردار کشیدند. بر اساس گزارش «مرآه البحرین»، تصاویر نشان می‌دهد نیروهای بحرینی برای اطمینان از عدم ورود شخصی به منزل آیت‌الله قاسم، بلوک‌های سیمانی و سیم خاردار در اطراف منزل وی گذاشته‌اند.

روسیه: شیخ راویل عین الدین رییس شورای مفتیان روسیه در دیدار سفیر ایران گفت: هژمونی غرب در منطقه در حال افول است و غربی‌ها بدنبال ایجاد تفرقه میان کشورهای اسلامی و همچنین روسیه و ایران هستند.

نیجریه: پلیس نیجریه با حمله به تظاهرات کنندگان شیعه در پایتخت این کشور از گاز اشک آور و شلیک گلوله برای متفرق کردن آنها استفاده کرد. معترضان شیعه با برگزاری این تظاهرات خواهان آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه که از دسامبر ۲۰۱۵ تاکنون در بازداشت بسر می برد شدند.

سوریه: شیخ احمد بدرالدین حسون مفتی اعظم سوریه در دیداری با یک هیأت انگلیسی خاطرنشان کرد: مردم انگلیس باید واقعیت مشکلات و مصایب مردم سوریه که به واسطه تروریسم و سیاست های حمایتی از آنها به وجود آمده، آگاه شوند.

یمن: محمد علی الحوثی رییس کمیته عالی انقلاب یمن تجاوز غرب به سوریه را به شدت محکوم و تصریح کرد: پاسخ به تجاوزگری، موشک‌باران عربستان است که حامی مالی (تجاوزگری است) و همچنین رژیم صهیونیستی که شرکت کننده در آن است./981/ب951/ک

ارسال نظرات