۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۵۶۱۸۲۱

همایش علمی و پژوهشی پیرامون امام عصر در قم برگزار شد

اولین روز از همایش دو روزه علمی و پژوهشی پیرامون امام عصر(عج) با حضور حجج اسلام صافی، کورانی، صالحی، کفیل و مهدی‌پور در قم برگزار شد.
همایش مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اولین روز از همایش دو روزه علمی و پژوهشی پیرامون امام عصر(عج)با محوریّت ڪتاب ارزشمند منتخب الأثر تألیف آیةالله‌صافی گلپایگانی» و با حضور حجج اسلام صافی، کورانی، صالحی، کفیل و مهدی‌پور در سالن همایش دارالشفاء برگزار شد.

بیش از 2 هزار حدیث در زمینه مهدویت وجود دارد

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین حسن صافی گلپایگانی پژوهشگر عرصه مهدویت در این همایش با اشاره به وجود روایات گسترده درباره مهدویت اظهار داشت: شاید در هیچ موضوعی به اندازه مهدویت، حدیث و روایت وجود نداشته باشد، در کتاب منتخب الأثر بیش از هزار و سیصد حدیث و روایت درباره امام زمان جمع‌آوری شده است و به فرموده برخی علما بیش از دوهزار حدیث دراین باره وارد شده است، که بسیاری از آنها متواتر و معتبر است.

وی ادامه داد: با وجود تعداد زیادی روایت درباره امام زمان، اما بیشتر به دیگر موضوعات اهمیت داده می‌شود که تعداد روایات موجود درباره آنها بسیار کمتر از موضوع مهدویت است.

ایام ظهور در عقل‌ها نمی‌گنجد

همچنین حجت الاسلام علی‌اکبر مهدی‌پور نویسنده عرصه مهدویت در در ادامه این نشست با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) درباره ایام ظهور اظهار داشت: ایام ظهور در عقل‌ها نمی‌گنجد و فقط با دیدن آن ایام می‌توان آن‌را درک کرد.

وی افزود: اینکه اگرچه در زمان غیبت به‌طور کافی از نور خورشید امامت استفاده نمی‌شود، اما امر مهم بقای عالم است که بواسطه وجود حضرت مانند خورشیدی پشت ابر فایده خود را می‌رساند؛ هرچند نور و پرورش آن کمتر است اما به‌واسطه آن عالم باقی می‌ماند.

حجت الاسلام مهدی پور شرایط زمان ظهور را اینگونه توصیف کرد: در زمان ظهور شرایط دنیا عوض می‌شود، چراکه 25 رشته از علم که تاکنون کشف نشده است فقط توسط حضرت کشف خواهد شد؛ در زمان ائمه(ع) هم مردم سخنان امام عصر خود را به جهت معصومیت از اشتباه می‌پذیرفتند، گرچه حکمت آن را درک نمی‌کردند.

نویسنده عرصه مهدویت خاطرنشان کرد: امروزه حکمت بسیاری از آن روایات و سخنان ائمه طاهرین(ع) با کشف علوم جدید برای همگان آشکار شده است.

آغاز انتظار از ابتدای خلقت

در ادامه این جلسه حجت الاسلام کفیل، معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با اشاره به پیشینه انتظار در بحث مهدویت اظهار داشت: انتظار از زمان حضرت آدم آغاز شده است، زمانی که خداوند نور مهدویت را به حضرت آدم نشان داد و موضوع انتظار را برای حضرت بسترسازی کرد که امر بسیار مهمی است.

وی افزود: دلیل مطرح شدن موضوع مهدویت در زمان حضرت آدم این است که خداوند دغدغه ظهور داشته است و برای تمام انبیاء این دغدغه را ایجاد کرده است، به‌گونه‌ای که همه انبیاء منتظر بودند.

پاسخ به یک شبهه

حجت الاسلام سید هادی صالحی در ادامه با اشاره به روایات مختلفی درباره مدت امامت حضرت مهدی(عج) اظهار داشت: درباره مدت امامت حضرت روایات با اقوال مختلفی وجود دارد که همین موضوع باب بسیاری از مناقشات امروز شده است.

این پژوهشگر مهدوی بر ضرورت پاسخ گویی به شبهات مهدویت تأکید و بیان کرد: سؤال می‌کنند که چگونه هزاران سال ظلم و جور در کفه یک ترازو قرار می‌گیرد و در طرف دیگر حکومت چندساله امام زمان قرار می‌گیرد؛ پاسخ اولی که می توان به این شبهه داد این است که روایت موجود خبر واحد هستند و نمی‌تواند ثابت کننده موضوعی باشد؛ مسأله مهدویت هم از سنخ اعتقادی است و خبر واحد در آن بکار نمی‌رود.

وی به آیه 47 سوره ذاریات اشاره و عنوان کرد: پاسخ دومی که به شبهه مذکور می توان داد، احتمالاتی است که می‌توان در این روایات مطرح کرد مانند برکت و امتداد زمان، یعنی همانطور که خداوند مکان را گسترش می‌دهد، زمان را هم گسترش می‌دهد؛ هرچند مخلوق قادر به چنین کاری نیست.

حجت الاسلام صالحی یادآور شد: خدواند که می‌تواند مکان را که امری مادی است گسترش دهد به‌طریق اولی توانایی گسترش زمان که امری قراردادی است را دارد، این مسأله مختص به مذهب شیعه نیست و در مذهب اهل سنت هم رایج است، روایاتی هم وجود دارد که همین احتمال را تایید می‌کند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات