۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۵۵۹
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی:

«اتلاف وقت» از مصادیق مکروهات پیام رسانه است

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با بیان این که حرمت یا کراهت اتلاف وقت همچون مقوله لهو، مورد اختلاف فقها است، گفت: برداشت‌های متفاوت از ادله، منشأ اختلاف فقها در این زمینه به شمار می‌آید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفعتی حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه، امروز در درس خارج فقه‌‌رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، بیان داشت: پس از بررسی مسأله لهو از مکروهات پیام رسانه، امروز مصداق دیگری را بررسی خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: «اتلاف وقت» یکی دیگر از مصادیق مکروهات پیام رسانه به شمار میآید، چرا که بسیاری از برنامههای رسانههای مجاز به دنبال آن هستند تا صرفاً اوقات مخاطبان خود را پُر کنند.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم با بیان این که عبارت اتلاف وقت شامل دو واژه میشود، ابراز داشت: اتلاف به معنای آن است که یک انسان زمانی را برای مسألهای صرف کند، در حالی که هیچ سود، مقصود و نتیجه‌ای از گذران این زمان نبرد و هدفی نداشته باشد.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات شخصی زمان خود را برای انجام اعمال حرام صرف میکند، باید توجه داشت که کار چنین انسانی اتلاف وقت نیست، بلکه به چنین کاری ارتکاب به محرمات اطلاق میشود. 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: شخصی که یک برنامه تلویزیونی را بدون هیچ هدف و انگیزهای دنبال کند، زمان خود را بابت کاری بیهوده صرف کرده است؛ به چنین کاری اتلاف وقت اطلاق میشود.

ادله منع از اتلاف وقت، همه از نوع اخلاقی و اجتماعی است

وی با ابراز تأسف از حضور بدون نتیجه جوانان در فضای مجازی، گفت: متأسفانه گاهی اوقات افراد ساعتها زمان خود را صرف حضور در شبکههای مختلف اجتماعی میکنند، شبکههایی که غالب اوقات هیچ سودی برای اشخاص ندارد.

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که حرمت یا کراهت اتلاف وقت همچون مقوله لهو، مورد اختلاف فقها است، اظهار داشت: برداشتهای متفاوت از ادله، منشأ اختلاف فقها در این زمینه به شمار میآید.  

وی ابراز داشت: ادلهای که برای منع از اتلاف وقت آمده است، همه از نوع منع اخلاقی و اجتماعی است. چنین ادلههایی صرفاً برای آن است که انسان را نسبت به ارزش بالای عمر توجه بدهند تا از زمانی که در اختیار دارد خوب استفاده کند.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر این که عمر بشر مالیت ندارد تا ضمانت آور باشد، تصریح کرد: چنانچه گفته میشود ارزش زمان و وقت بیشتر از طلا است، برای آگاه کردن انسان از جایگاه زمان است، وگرنه هیچ یک از فقها قائل نشدهاند که میتوان برای عمر پولی قائل شد./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات