۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۵۴۹۰۸۰

شرح ترور بیولوژی آیت‌الله ربانی املشی در یک اثر

کتاب «شهید آیت‌الله محمد مهدی ربانی املشی» به صورت تلفیقی از گاه‌شمار و زندگی‌نامه این شهید نوشته شده است.
کتاب «شهید آیت‌الله محمد مهدی ربانی املشی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کانون فرهنگی دینی ثقلین با همکاری انتشارات صحیفه معرفت، کتاب «شهید آیت‌الله محمد مهدی ربانی املشی» را به قلم میثم عبدالهی منتشر کرده است.

این کتاب دربردارنده زندگی و مبارزه آیت‌الله محمد مهدی ربانی املشی است که به صورت تلفیقی از گاه‌شمار و زندگی نامه نوشته شده است.

در این کتاب، سیر زندگی این شهید از سال ۱۳۱۳ شمسی آغاز می شود و با تحصیل در حوزه علمیه قم ادامه می‌یابد. مهم‌ترین بخش کتاب، آغاز مبارزات امام خمینی از سال ۱۳۴۱ ش است که آیت الله ربانی املشی نیز در نقش یکی از شاگردان نزدیک امام مبارزات خود ر ا آغاز می‌کند، او به امر امام برای تبلیغ به مناطق مختلف اعزام می‌شود. با تبعید امام مبارزات آیت الله ربانی شکل جدیدی به خود می‌گیرد.

کتاب با به شهادت رسیدن آیت الله ربانی املشی به دست گروهک منحرف سید مهدی هاشمی به پایان می‌رسد و آخر کتاب عکس‌هایی از این شهید بزرگوار نقش بسته است.

از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای کنگره گرامیداشت آیت الله ربانی املشی در این کتاب چنین نقل شده است:

مرحوم آقای ربانی املشی یک روحانی فاضل پاک‌دامن و مبارز بود. آشنایی ما با ایشان آشنایی دیرینی است؛ در کربلا اول بار آشنا شدیم. در سال ۱۳۳۶ از همان وقت با اینکه ایشان خیلی جوان بودند متانت و سلامت ویژه در ایشان محسوس بود. من هم که قم آمدم معاشرت و مباحثه و درس مشترک با ایشان زیاد داشتیم.

در آنجا هم همین ویژگی‌ها را در مرحوم آقای ربانی مشاهده کردیم. مردی صادق سالم متقی و غیور بود. در امر دین بسیار غیور بود. از اولین لحظات این نهضت ایشان به نهضت پیوست. ارتباطشان با درس امام، ارتباط عاطفی و روحی [بود] که با امام داشتند. ایشان را هم مثل بقیه جوان‌های طلبه درس امام کشاند به این میدان.

بعد از اینکه انقلاب هم پیروز شد ایشان به صورت جدی وارد عرصه انقلاب شد و به همین دلیل مورد تهاجم عده ای قرار گرفت و همین که شما اشاره می‌کنید به شهادت ایشان به خاطر همان چیزهایی است که در آن وقت اتفاق افتاد و گفته شد. خدمت کردند، حقیقتاً زحمت کشیدند و در طول مدت سال‌های متمادی که با ایشان محشور بودیم چه آن وقتی که ما با ایشان در قم بودیم و چه آن وقتی که من مشهد بودم و ایشان در قم بود چه آن وقتی که هر دو در تهران بودیم، جز صفا و صداقت و تقوی و جدیت چیز دیگری از ایشان مشاهده نکردیم.

مرحوم پدرشان هم بسیار مرد نورانی و سالم و خوبی بودند. ایشان را هم من زیارت کرده بودم. البته آقای هاشمی ارتباطشان با این‌ها خیلی بیشتر بود. بارها املش رفته بودند. امیدواریم ان شاء لله خداوند متعال روح ایشان را با اولیایش محشور کند درجات ایشان را عالی کند و شما را موفق کند. کاری هم که دارید می‌کنید کار بسیار بجا و به موقعی است. واقعاً جا داشت که از مرحوم آقای ربانی به طور ویژه یاد بشود. الحمدالله شما این کار را انجام دادید.

خاطره‌ای از آیت الله ربانی امشلی درباره «قیام خونین 19 دی»

 آیت الله ربانی در شهر بابک مشغول فعالیت‌های مبارزاتی خود بود. کارگزاران رژیم پهلوی برای مقابله با بزرگداشت یاد و نام امام، اقدام به درج مقاله‌ای توهین آمیز در تاریخ 17 دی ماه در روزنامه اطلاعات کردند. این عمل با واکنش شدید عناصر و نیروهای مبارز در قم مواجه شد. 

آنان با برگزاری تظاهرانی در روز 19 دی به این مسأله اعتراض کردند و رژیم پهلوی هم به شدت آنها را سرکوب کرد و مردم بی گناه را به خاک و خون کشید. با سرکوب شدن این تظاهرات «قیام خونین 19 دی» رقم خورد. این قیام، گسترش سریع اعتراضات و تظاهرات در سرتاسر کشور را در پی داشت.

در شهر بابک به مناسبت چهلمین روز قیام مردم قم آیت الله ربانی امشلی در مسجد جامع این شهر سخنان شور انگیز و افشاگرانه‌ای را بیان کرد و مغازه‌داران و کسبه این شهر مغازه‌های خود را تعطیل کردند و در مسجد به سخنرانانی این روحانی مبارز گوش فرا دادند.

ترور بیولوژیک آیت الله ربانی امشلی

آنهایی که آیت‌الله ربانی امشلی را مانع اهداف خودشان می‌دانستند از رحلت وی خوشحال شدند و سید مهدی هاشمی بعد از رحلت آیت‌الله ربانی، به کارها خطرناکش شدت بخشید؛ از این‌رو در این کتاب درباره شهادت این شهید بزرگوار چنین آمده است:

سید مهدی هاشمی نفوذش را در بیت آیت الله منتظری افزایش داد؛ ولی با هوشیاری و صبر امام، سید مهدی هاشمی تنها پس از یک سال از رحلت آیت الله ربانی دستگیر شد و چهره واقعی‌اش برای همه معلوم گشت. او به دنبال قتل‌ها و جنایت متعددی که مرتکب شده بود به عنوان مفسد فی‌الارض اعدام شد و گروهش متلاشی شد.

 سید مهدی هاشمی در اعترافاتش گفته بود:‌

«روزی با یکی از دوستان در تهران صحبت کردیم که چگونه یک ضربه به آیت الله ربانی امشلی بزنیم؛ گفت: ما وسایل و امکانات سمی و داروهای مسموم کننده سرطان‌زا در اختیار داریم که می‌توان به صورت نامرئی فرد را مسموم نمود که در اثر این مسمومیت به سرطان کشنده مبتلا خواهد شد و می‌گفت: می‌توانند با آقای ربانی در تماس و ارتباط قرار گیرند و من دقیقاً سؤال نکردم شیوه ارتباطی آنان چگونه است؛ ولی دوستم مدعی بود که رابطه گرفتن برای او آسان است. در مورد شیوه عمل هم می‌گفت:‌ «پس از 15 یا 20 روز پس از استعمال و استشمام مزبور طرف تحت تأثیر قرار خواهد گرفت؛ و مدتی بعد که قم آمده بود، گفت : «عمل انجام گرفته است.»

 انتشارات صحیفه معرفت، کتاب «شهید آیت‌الله محمد مهدی ربانی املشی» را با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه، در قطع پالتویی و ۱۰۳صفحه منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

 

 

ارسال نظرات