۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۵۴۵۹۴۳
عضو مقاومت اسلامی عراق در گفت‌وگو با رسا؛

آمریکا قادر به بازتولید داعش در عراق نیست/ تاثیرگذاری بسیج مردمی در انتخابات آینده عراق

یکی از علمای عراق تصریح کرد که الحشد الشعبی جزئی از دولت و حامی و پشتیبان ساختار سیاسی عراق است و هرگز سلاح خود را زمین نخواهد گذاشت.
عبدالفتاح الموسوی

حجت الاسلام عبدالفتاح الموسوی عضو ارشد جنبش نجبای عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به نابودی داعش در عراق تاکید کرد که مبارزه مردم عراق با داعش و شکست این گروه تکفیری اقدامی شجاعانه و قابل تحسین و تقدیر است که یکی از ثمره‌های آن را می‌توان اتحاد و یکپارچگی ملت دانست.

او بر لزوم فعالیت فرهنگی و مقابله با تهدیدهای مختلف تاکید و تصریح کرد: عناصر مخفی داعش همچنان تهدیدی جدی برای عراق هستند که باید در مقابله با آن‌ها نهایت هوشیاری را به خرج داد که این مهم جز با هم‌افزایی طوایف و مذاهب مختلف ممکن نیست.

این عالم عراقی به انتقاد از حضور نیروهای آمریکایی در خاک کشورش پرداخت و خواستار خروج آنها شد. الموسوی تصریح کرد: ملت عراق پیش از این، نیروهای اشغالگر آمریکایی را از خاک خود بیرون راندند و هرگز به آنها اجازه بازگشت نخواهند داد. اگر یکایک مردم به فهم دقیقی از ماهیت سیاست سلطه جویانه غرب برسند، استعمارگران هرگز قادر نخواهند بود به حیات خود در این کشور ادامه دهند یا بار دیگر داعش را بازتولید کنند.

حجت الاسلام موسوی در پاسخ به پرسشی در خصوص تلاش‌های عربستان سعودی برای نفوذ در عراق، خاطرنشان کرد: سعودی‌ها اهداف خاصی را در عراق دنبال می‌کنند که همه از آن آگاه هستند. البته در مدت اخیر شاهد هستیم که روش آنها مقداری تغییر پیدا کرده است اما به هرترتیب عراق یک کشور آزاد و مستقل است و هیچ کشور دیگری نمی‌تواند سیاست‌های خود را بر این ملت دیکته کند.

وی افزود: این مرجعیت دینی و سیاستمداران عراقی هستند که راهبرد کشور را تبیین می‌کنند و در این راستا عربستان سعودی هیچ سلطه ای نه بر مرجعیت و نه بر جریان‌های مقاومت اسلامی عراق دارد.

این عضو مقاومت اسلامی عراق با اشاره به چالش‌های مختلف کشور در برهه کنونی تصریح کرد: یکی از این چالش‌ها بحران اقلیم کردستان است که به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک شاهد تحولی جدی در آن باشیم. روابط بین اربیل و بغداد همچنان تنش زا است و بهبود آن در مدت کوتاه بعید به نظر می‌رسد.

حجت الاسلام موسوی انتخابات آینده عراق را سرنوشت ساز و بسیار مهم توصیف کرد و گفت: همانگونه که احزاب مختلف عراق در نبرد با داعش نقش آفرینی کردند، مجاهدان بسیج مردمی که در عرصه جنگ با داعش به جهاد پرداختند در انتخابات پیش رو تاثیرگذار خواهند بود.

وی همچنین بر استمرار حیات الحشد الشعبی در فضای سیاسی عراق تاکید کرد. این فعال سیاسی خاطرنشان کرد که الحشد الشعبی جزئی از دولت و حامی و پشتیبان ساختار سیاسی عراق است لذا برخلاف ادعای برخی که خواستار کنار گذاشتن سلاح از سوی بسیج مردمی هستند هرگز شاهد این مساله نخواهیم بود.

این عضو نجبا عراق در پایان اقدامات آمریکا و اسرائیل علیه این جنبش را محکوم به شکست دانست و افزود: جنبش نجبا یکی از گردان‌های وابسته به الحشد الشعبی است که جزیی از دولت عراق محسوب می‌شود. تا زمانی که دولت عراق به پشتیبانی از جنبش نجبا که توانمندی خود را در مبارزه با داعش به اثبات رساند ادامه دهد، تروریستی خواندن آن از سوی آمریکا هیچ تاثیری نخواهد داشت./983/ب914/ک

ارسال نظرات