۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۵۳۹۵۳۵
دبير جامعه روحانيت كاشان:

احترام به كودكان در تربيت آنها مهم است

دبير جامعه روحانيت كاشان احترام به كودكان را در تربيت آنها مهم دانست و گفت: فرزندان خود را با نام نيك صدا كرده و به آنها بي احترامي نكنيد تا احساس‌كنند فردي ارزشمند هستند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، چهارشنبه در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد جامع مسكن مهر كاشان، برگزار شد، در ادامه تربيت فرزند از نگاه اسلام، گفت: در روايات گفته شده تربيت فرزند 20 سال قبل از تولد نوزاد آغاز مي شود، چرا كه روحيات و رفتارهاي زشت و زيباي پدر و مادر در فرزند تأثيرگذار است.

وي افزود: اولين گام براي داشتن فرزند صالح، اين است كه انسان خود و همسرش سالم و صالح باشد و چنانچه زن و شوهري ناصالح باشند نمي توانند انتظار داشتن فرزند صالح داشته باشند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا›› از زمين پاك گياه پاك بعمل مي آيد و از زمين ناپاك گياه ناپاك به عمل خواهد آمد.

دبير جامعه روحانيت كاشان از روزي حلال به عنوان يكي از مؤلفه هاي داشتن فرزند صالح دانست و گفت: با روزي حرام نمي توان انتظار داشتن فرزند صالح داشت از اين رو خداوند مي فرمايد ‹‹ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ›› به دنبال عبادت برويد من به شما روزي خواهم داد.

وي افزود: پدران و مادران نبايد به بهانه كسب درآمد بيشتر وقت خود را در خارج از خانه بگذارنند و به دنبال روزي حرام باشند و بخواهند فرزندان صالحي را نيز تربيت كنند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در روايت آمده است، آموزش قرآن اولين چيزي باشد كه به كودكان آموزش مي دهيد، نه اينكه كودك 4 و يا 5 ساله اي را بخواهيد به اجبار حافظ قرآن شود، بلكه آموزه هاي قرآني، داستانهاي قرآني به آنها آموزش بدهيد و يا در دوره ابتدايي بچه ها را بايد با قرآن و مساجد آشنا كنيد تا خلق و خوي قرآني و مسجد را  به خود بگيرند.

وي افزود: اگر كسي در نوجواني قرآن را تلاوت كند، قرآن با گوشت و خون او آميخته مي‌شود، از اين رو برگزاري جلسات قرآن و جذب نوجوانان و جوانان به جلسات قرآني سبب انس بچه ها با قرآن خواهد شد حتي اگر در جلسات قرآن شيطنت كنند در آينده كودكان را قرآني تربيت مي‌كند.

دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه با اشاره به اينكه پدر و مادر بايد نسبت به تربيت فرزند خود حساس باشد، گفت: پدر ومادر همانگونه كه به لباس و درس و مدرسه  و تحصيل كودكان حساس است بايد به تربيت كودكان نيز حساس باشد از اين رو پدران و مادران بايد راههاي تربيت كودك را آموزش ببينند تا چنانچه رفتار ناشايستي از كودك خود ديد نسبت به آن بي خيال نباشد و حساس باشد.

حجت الاسلام شاه فضل حساسيت بيش از اندازه به تربيت كودكان را نيز جايز ندانست و اظهار داشت: برخي از پدران و مادران نسبت به كوچكترين رفتار كودكان خود حساسيت نشان مي دهند و سبب مي شود تا بسياري از حرفهاي خود را براي پدر و مادر بازگو نكند و پنهاني برخي از كارهاي خود را انجام دهد.

به گفته وي، پدران مادران در تربيت كودكان بايد آنها را از راه دوركنترل كنند، نه اينكه سايه به سايه كودك خود در حركت باشد و تحت كنترل شديد داشته باشد، چرا كه كودكان اگر احساس كنند تحت كنترل قرار دارند تربيت نخواهند شد و در آينده تبديل به فردي ترسو و بي اختيار خواهند شد و دست به كارهاي پنهاني خواهند زد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: پدر و مادر در تربيت فرزندان خود بايد روحيات و رفتارهاي كودكان را تحت نظر داشته باشند و از دور او را تحت نظر داشته باشند و نسبت به برخي از رفتارهاي كودكان خود واكنش جدي نشان ندهند.

حجت الاسلام شاه فضل، احترام به كودكان را در تربيت آنها مهم دانست و افزود: فرزندان خود را با نام نيك صدا كرده و به آنها بي احترامي نكنيد تا احساس‌كنند فردي  ارزشمند هستند، بنابر اين يكي از مسائلي كه سبب فرار كودكان ازخانه مي شود اين است كه احساس مي كنند در خانه به آنها بي احترامي مي شود، از اين رو از خانه فرار مي كنند تا احترام را در خارج از خانه جستجو كنند.

وي استعداد سنجي كودكان را نيز مهم خواند و گفت: برخي از پدران و مادران قصد دارند آرزوهايي را كه به آن نرسيده اند به فرزندان خود تحميل كنند و فشار مضاعف از توان فرزندبه او وارد مي كنند در حاليكه توان و استعداد فرزند خود را نظر نمي گيرند.

دبير جامعه روحانيت كاشان افزود: انتظارات زياد نبايد از فرزندان خود داشت و فرزندان خود را نبايد با فرزندان ديگران مقايسه كرد به ويژه رو در روي فرزندان خود ديگران را به رخ آنها نكشيد، ضمن اينكه بچه هاي را با خواهران و برادرانش نيز نبايد مقايسه كرد.

حجت الاسلام شاه فضل همچنين رعايت عدالت در محبت به فرزندان را مهم خواند و گفت: كودكان نبايد احساس كنند پدر و مادر در ابراز محبت بين او ديگر خواهران و برادرانش تفاوت هايي را قائل مي شوند./1307/پ202/ب1

ارسال نظرات