۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۵۲۵۸۳۹
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت پاسخگویی به شبهات در منبرهای تبلیغی

استاد حوزه علمیه بر پاسخ گویی به شبهات در منبرهای تبلیغی تأکید کرد و گفت: در منبرهای تبلیغی زمانی به شهبات پاسخ داده شود مردم در می یابند که اسلام و مکتب اهل بیت(ع) برای هر چیزی پاسخی مناسب دارد.
نشست علمی واکاوی و مواجهه با شبهات و جریان های فکری و فرهنگی مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالقاسمی، استاد حوزه علمیه قم، عصر پنجشنبه در همایش مبلغان«زینبی» که در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با بیان اینکه تاریخ اثبات کرده است که رمز پیروزی جبهه حق بر باطل در اعتقاد دینی است نه سلاح های پیشرفته نظامی گفت: اگر در یک جامعه اعتقادات و مباحث عقیدتی درست شود دشمن با وجود پیشرفته ترین سلاح ها و حتی سلاح های اتمی نخواهد توانست کوچکترین آسیبی را به ملت وارد کند که نبردهای حزب الله لبنان در منظقه این موضوع را در مقابل اسرائیل تأیید می کند زیرا رمز پیروزی حزب الله بر اسرائیل و هم پیمانانش در اعتقادات قوی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای اعتقادی قوی مسلمانان به ویژه شیعیان در برابر استکبار جهانی که همواره موجب پیروزی نیروهای انقلاب در برابر دشمنان شده است اعتقاد به شهادت و مکتب عاشورا است، افزود: رمز پیروزی شیعه اعتقاد به عاشورا و مهدویت است به همین دلیل دشمن سعی کرده با ایجاد انحراف و شبهه در مهدویت و عاشورا انسان سازی این دو مکتب اعتقادی را تحت الشعاع قرار دهد.

استاد حوزه علمیه قم به شبهات موجود در ارتباط با واقعه عاشورا و مباحث مرتبط با آن اشاره کرد، گفت: بخشی از شبهات مطرح شده مربوط به حیات سیدالشهدا است بعضی نیز برای کم‌رنگ نشان دادن مظلومیت سیدالشهدا(ع) در کربلا مباحثی همچون انکار عطش، انکار شهادت حضرت علی‌اصغر(ع)، انکار حضرت رقیه(س)، انکار گرم بودن کربلا، انکار سایر جزئیات مثل تعرض به سر حضرت و اسارت خانواده ایشان را در بر دارند.

حجت الاسلام ابوالقاسمی دسته دوم شبهات مرتبط با عاشورا را شبهات تاریخی در راستای تغییر اهداف عاشورا عنوان کرد و افزوئ: مباحثی همچون ماجرای ارینب و شخصی نشان دادن دعوا، ادعای اینکه سیدالشهدا(ع) دنبال خلافت و تشکیل حکومت نبوده است، نام شهدای کربلا، ادعای خشونت‌بار بودن عاشورا و جهاد از جمله مسائل این دسته از شبهات است که باید به درستی از سوی مبلغان پاسخ داده شود.

وی تشکیک در تعداد کشته‌های جنگ، عدد اصحاب امام حسین(ع)، حضرت شهربانو و عروسی حضرت قاسم را از جمله شبهات تاریخی برای تشکیک در جزئیات واقعه عاشورا خواند، تصریح کرد: گاهی هدف از القا کردن این شبهات، بسیار مهم‌تر از خود شبهه است از این رو باید ضمن پاسخ دادن به شبهه، هدف از ایجاد آن را هم بررسی کرد؛ زیرا گاهی پاسخ دادن به برخی شبهات، ایجادکننده شبهه برای تمامی ماجرا است.

حجت الاسلام ابوالقاسمی شبهات مرتبط با عملکرد شیعیان در مورد عاشورا را از دسته‌های دیگر شبهات مطرح شده در جامعه عنوان کرد، گفت: اصل اقامه عزا، سجده بر روی تربت، قمه‌زنی، برپایی خیمه عزا، اطعام کردن، گریه و مصیبت، نوحه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی، استفاده از طبل و پرچم، استفاده از سایر آلات موسیقی، پیاده‌روی اربعین ازجمله مباحث این دسته از شبهات است.

وی با بیان اینکه برخی شبهات در راستای تغییر نگاه ما به امامت مطرح بیان شده است، افزود: انکار علم غیب امام در ماجرای آب، اصل آمدن به کربلا، همراه بردن خانواده، ماجرای اخبار حضرت به وضعیت کودکان و انکار کرامت‌ها و معجزات رخ‌داده در این دسته مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وقت گذاشتن برای پاسخگویی به شبهات در جامعه امروز بسیار ضروری است، گفت: اگر در منبرهای تبلیغی زمانی برای پاسخگویی به شهبات اختصاص داده شود مردم در می یابند که اسلام و مکتب اهل بیت(ع) برای هر چیزی پاسخی مناسب و قانع کننده دارد.

حجت الاسلام ابوالقاسمی یادآور شد: در حال حاضر با وجود فضای مجازی و وجود هزاران مقاله و کتاب در این فضا پاسخ دادن به شبهات بسیار ساده است و خوشبخانه مقالات و کتاب های موجود در این زمینه به زبان های مختلف در دسترس کاربران و مبلغان قرار دارد./968/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹
احسنت
0
0