۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۵۲۲۹۴۱
در نشست خبری صورت گرفت؛

رونمایی از سه کتاب غدیری کانون خورشید

حجت‌الاسلام مشکوری گفت: این کتاب‌ها فرآوری و باز‌آفرینی شده کتاب الغدیر علامه امینی برای رده سنی‌های مختلف است.
 رونمایی از سه کتاب غدیری کانون خورشید حجت الاسلام مشکوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسین مشکوری، مدیر کانون خورشید، امروز در نشست خبری که در خبرگزاری فارس قم برگزار شد، به تشریح فعالیت‌های پنج ساله این کانون پرداخت و گفت: این کانون به عنوان اولین مرکز ترویج معارف غدیر و صحیفه سجادیه با رمز عملیات آتش به اختیار از سال 91 فعالیت‌های خویش را با رویکرد رسانه‌ای فعالیت‌های خویش آغاز کرد.

وی فعالیت‌های کانون خورشید را احیا و ترویج سنت و فرهنگ فراموش شده عید غدیر در کشور دانست و ابراز کرد: این کانون در سال 92 احیای سنت نماز جماعت غدیر را در دستور کار خویش قرار داد که خروجی آن، دو نشریه و کتاب با عنوان «قنوت خورشید» بوده و بعد از رسانه‌ای شدن این سنت، این فرهنگ میان مراجع تقلید و علما و نخبگان جامعه ترویج یافته است.

 حجت‌الاسلام مشکوری بیان کرد: ما در سال دوم نیز زیارت غدیریه امام هادی(ع) را در کشور مطرح و رسانه‌ای کرده‌ایم و حاصل آن، نشریه‌ای با عنوان زیارت خورشید بوده است و همچنین در سال سوم درباره احیای سنت اطعام عید غدیر فعالیت داشته‌ایم و با همکاری رادیو معارف این فرهنگ پژواک رسانه‌ای پیدا کرد و اکنون این سنت به فرهنگی مستمر میان مردم تبدیل شده است.

وی برپایی مجالس غدیریه سرایی را از دیگر فعالیت‌های کانون خورشید در سال چهارم بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب هر ساله با شاعران آیینی دیدار و بر سرودن اشعار آیینی تأکید دارند، از این رو، سال گذشته این کانون موضوع غدیریه سرایی را میان شاعران آیینی مطرح کرد که با استقبال مناسبی از طرف آنها روبه رو شد و امسال نیز شاعران آیینی یک گردهمایی در این زمینه برپا کرده‌اند.

مدیر کانون خورشید با بیان اینکه امسال آخرین سال فعالیت‌های این کانون در عرصه رسانه‌ای عید غدیر است، ابراز کرد: ما در عید غدیر امسال درباره آداب و رسم عید غدیر فعالیت‌هایی را آغاز و در نشریه «رسم خورشید» 40 رسم و آداب و سنت عید غدیری را بیان کرده‌ایم.

وی در ادامه سخنانش به فعالیت‌های رسانه ای کانون خورشید درباره غدیر اشاره کرد و گفت: تمام آثار رسانه ای این کانون خورشید در سایت ابلاغ بارگذاری شده است و در سال 95 این سایت رتبه نخست جشنواره رسانه‌های علوی را کسب کرد.

همچنین حجت الاسلام مشکوری به فعالیت‌های پژوهشی این مؤسسه اشاره و بیان کرد: پژوهشگران این کانون سه سال بر روی کتاب الغدیر علامه امینی فعالیت‌های پژوهش انجام داده‌اند که خروجی آن سایت اکمال بوده که در آن 11 هزار فیش رسانه‌ای در این سایت بارگذاری شده است و در سال گذشته این سایت در جشنواره رسانه‌های دیجیتال توانست رتبه برتر را کسب کند.

مدیر کانون خورشید ابراز کرد: ما در بخش آموزشی نیز دوره‌های آموزشی غدیرشناسی را برای دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و همچنین طلاب در مدرسه فیضیه برگزار کرده‌ایم.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «غدیر مهجور است و فرهنگ غدیر باید تمام اقطار عالم را پر کند»، گفت: از این‌رو، در فضای مجازی معارف غدیری را ترویج کرده‌ایم، اما ما با مشورت‌هایی که با نهادهای فرهنگی درباره این رهنمود رهبر انقلاب داشته‌ایم، بدین نتیجه رسیدیم که برای ترویج فرهنگ غدیر باید کتاب‌هایی را به عنوان سند و متن قوی تولید کنیم، بنابراین، فعالیت‌ها و تولیدهای خویش را در قالب کتاب با رویکرد هنری ادامه داده‌ایم.

حجت‌الاسلام مشکوری در ادامه این نشست، به معرفی کتاب‌های جدید کانون خورشید پرداخت و گفت: کتاب‌های «لحظه‌های دلپذیر؛ قصه های غدیر»، «دویدن تا مردی که جلوتر است» و «ایده‌هایی با شال سبز»، سه اثر تولیدی جدید کانون خورشید است و این کتاب‌ها فرآوری و باز آفرینی کتاب الغدیر علامه امینی برای رده سنی‌های مختلف است.

وی درباره کتاب «لحظه‌های دلپذیر؛ قصه های غدیر» گفت: ما برای رده سنی کودک و نوجوان هشت داستان علامه امینی را انتخاب و این داستان‌ها را به نویسنده کودک و نوجوان ارائه دادیم و از او درخواست کردیم که داستان‌های غدیر را با قلم روان و ساده بازنویسی کند.

مدیر کانون خورشید ادامه داد: از این رو، کانون خورشید، کتاب «لحظه‌های دلپذیر؛ قصه های غدیر» را برای رده سنی کودک و نوجوان به قلم  حجت‌الاسلام مرتضی دانشمند منتشر کرد و نگارنده این کتاب را به سبک گلستان سعدی در دو بخش نثر و نظم تنظیم کرده است.

وی درباره کتاب «دویدن تا مردی که جلوتر است» ابراز کرد: استاد سادات اخوی با استناد به آیات و روایات کتاب الغدیر، این رمان را نگارش کرده و این کتاب بسیار جذاب بوده و از دو بخش رمان امروزی و قصه حادثه غدیر تشکیل شده است.

ارائه 300 ایده درباره فرهنگ عید غدیر در یک اثر

حجت‌الاسلام مشکوری با اشاره به سومین کتاب تولیدی کانون خورشید «ایده هایی با شال سبز»، گفت: در این کتاب 300 ایده درباره ترویج عید غدیر در 12 بخش تنظیم شده که نویسنده در هر ایده، زمان، مکان اجرا و مخاطب را بیان کرده است و همچنین محتواهای این برگرفته از روایات و سیره اهل بیت(ع) می‌باشد.

وی با بیان اینکه فرهنگ غدیر در کشور مهجور و مغفول مانده است، گفت: باید فرهنگ عید غدیر را میان مردم ترویج شود و احیای این فرهنگ متکی بر برپایی ایده‌های این کتاب در کشور است.

مدیر کانون خورشید با بیان اینکه کانون خورشید در این پنج سال رویکرد رسانه‌ای خود را در زمینه عید غدیر به سرانجام رساند، بیان کرد: این مجموعه بانی‌محور بوده و وابسته مالی و معنوی به هیچ نهادی نداشته است و این مؤسسه از 5 سال گذشته، فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر آتش به اختیار بودن نهادهای فرهنگی را عملیاتی کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح برنامه‌های پنج ساله دوم کانون خورشید پرداخت و گفت: ما در کانون خورشید در پنج سال دوم رویکرد آموزشی را دنبال خواهیم کرد تا با همکاری نهادهای فرهنگی دیگر از طریق آموزش و انتقال مفاهیم رسانه‌ای غدیر، فرهنگ و سنت‌های عید غدیر را ترویج کنیم.

غدیر و عاشورا دو بال ترویج فرهنگ شیعه است

وی غدیر و عاشورا را دو بال برای ترویج فرهنگ شیعه در جهان دانست و گفت: اگر فرهنگ غدیر همچون عاشورا در کشور احیا شود، این رکن اعتقادی نیز به بالی برای ترویج مذهب تشیع در جهان تبدیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام مشکوری ابراز کرد: فرهنگ عاشورای حسینی در ایران و عراق و کشورهای شیعی، آرام آرام به همایش میلیون اربعین تبدیل شد و امیدواریم بال دیگر یعنی فرهنگ عید غدیر نیز ترویج و رسانه ای شود و این دو بال، فرهنگ شیعه را در جهان به اوج خویش برسانند.

گفتنی است، در پایان این مراسم  حجت‌الاسلام مشکوری از کتاب‌های «لحظه‌های دلپذیر؛ قصه های غدیر»، «دویدن تا مردی که جلوتر است» و «ایده‌هایی با شال سبز» رونمایی کرد./۹۹۸/ پ ۲۰۱/ش

 

 

 

 

ارسال نظرات