۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۵۲۱۵۶۳
در جدیدترین ماهنامه پيام زن می خوانیم:

زلزله با لاک جیغ/ گفت‌وگوهایی با مهمان‌های لاک جیغی

در سیصد و سومین ماهنامه فرهنگی اجتماعی پیام زن گفت‌وگوهایی تکان دهنده از مهمان‌های لاک جیغی آمده است.
ماهنامه پیام زن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم، سیصد و سومین ماهنامه  فرهنگی اجتماعی زن، خانواده و سبک زندگی پیام زن را ر به سردبیری محمد حسنی منتشر کرده است.

در این شماره از ماهنامه پیام زن این مطالب را مطالعه می‌کنیم:

تقويم ماه: تير، ماه ميوه هاي رنگارنگ، لوح خبر، خبر در خبر: اولين بانوي مورخ ايران، ستاره هاي خردسال اينستاگرام كودك كار محسوب مي شوند، خبرهاي تصويري، گزارش:آتنا همه جا هست؛ آموزش خودمراقبتي به كودكان، بايد از خانواده آغاز شود، شهربانو: همين روزها چهل سال پيش، سفرنامه: سفر به سرزمين سرخ پوستها،  ماه عسل فرخنده؛ روايت لحظه به لحظه يك مسافرت زنانه، داستان: ناگهان صداي يك اسير فراری،  زلزله با لاك جيغ: يك سال و هشت ماه خانه نشين بودم، می‌خواستم از ايران بروم، از مهماني مختلط تا چادر يواشكي، با چادر پيش دوستانم نيا،  خداحافظ زندگي ماهواره‌اي

همچنین در بخش دیگر این ماهنامه این عنون ها پیش روی ما قرار گرفته است: 

موفقیت: «خنده»، چاشني مهارت در زندگي، زير سقف رنج و اميد، معناي زندگي: برادرها باباي دوم‌اند، مهر بكاريد عشق درو كنيد، زندگي به شرط اخلاق، وقتي تيرباران شدم، درگيري شب بيست و يكم، منطقه آرامش و زيبايي، بايد شروع كرد: از يك دانه آلوچه گرفته تا يك شاخه گل، مشاوره:  جدايي در ميانسالي، عفونت ادراري در زنان و استخر، رابطه با جمهوري هاي استقلال يافته!، تكثير زندگي با مادرهاي سرزمينم و رهاترين روزهاي رها، اندرونی: خانه اي نقلي براي فرهنگ هنر و ادبیات،  اپيزودهاي مادرانه، در جست و جوي نسيم تابستان، سفر به سلامت، آشپزی، آن شرلي براي پيام زن مي نويسد، مهماني رفتن مخدرات، کاریکلماتور، نيازمنديم ها،خاطرات سردبير.  

زهرا قدیانی در گفت‌‌وگوی با هاشم بافقی، تهیه کننده و کارگردان، به باز خوانی تجربه موفق «از لاک جیغ تا خدا» پرداخته است که در بخشی از این مصاحبه چنین می‌خوانیم:

اول که لاک جیغ ساخته شد، یک برنامه ناشناخته بود و کسی هم جرأت نمی‌کرد برای شرکت در آن بیاید. اولین سوژه‌هایم همان  بچه های بسیج خودمان  بودند، که می‌شناختم‌شان.  چهار ـ پنج قسمت ساختیم و باقی‌شان نیامدند. همین طور سینه به سینه به دنبال سوژه می‌گشتم.  ده مورد پیدا می‌کردیم و از نه‌تایشان بله می گرفتیم که یکی‌شان می‌آمد.

ساختن بیست قسمت اول، حدود شش‌ماه طول کشید؛ این بیست قسمت پخش شد، مخاطبان کمی به ما اعتماد کردند، حالا ما نمونه کاری داشتیم که از شبکه دو پخش شده بود. قبلا خیلی‌ها فکر می‌کردند که از ماهواره‌ایم. می‌خواهیم کار سیاسی بکنیم. بألاخره  مسئله آبرویشان بود و بعد از آن، دیگر مخاطب خودش را معرفی می‌کرد؛ الان  لیستی 3200 تایی داریم که باید بررسی کنیم و برویم برای ضبط.

راز جذابیت دارماتیک لاکی جیغ:

ذات  لاک جیغ  تا خدا جذاب است و لازم نیست ما کار خاصی بکنبم. در دنیای  ادبیات نمایش، میگویند که  بهترین روند مجموعه نمایشی، چه در سینما، چه در تئاتر و چه در تلویزیون ـ این است، شخصیتی داشته باشیم که روند مثبت به منفی یا منفی به مثبت را طی کند و مخاطب با او احساس هم‌ذات پنداری کند و در لاک جیغ هم  ما سوژه‌ای داریم که داستان تغییرش را تعریف کند.

 من در برنامه‌ای  قبلی ثابت کردم که چقدر فرم را بلدم و می‌توانم با فرم بازی کنم؛ اما در لاک جیغ، با تمام اصرارهایی که از طرف شبکه برای اضافه کردن فرم‌های دیگر می‌شود، دوست دارم  سادگی کار بماند؛ جون وقتی کارگردان و عوامل دیده نشوند، سوژه بهتر دیده می‌شود.

سوژه از هند و ایرلند

امروز ما از سیزده  کشور سوژه لاک جیغ داریم،  یک دختر ایرانی که دانشجوی دانشگاه هند بود، لاک جیغ را اتفاقی دانلود می‌کند، می‌بیند و متحول می‌شود.  دوست  هندی او نیز که حتی فارسی هم متوجه نمی‌شده، می‌پرسد که چه می‌بینی؟ او برنامه را معرفی می‌کند و دوست هندی‌اش هم متحول می‌گردد. دنبال  بودجه هستیم که برویم از هند و این دو سوژه را باهم  ضبط کنیم.

سال اول پخش لاک جیغ بعضی از سایت‌ها  مثل کافه  سینما، برنامه را مسخره می‌کردند. یک بار دختری به من ایمیل  زده بود که من متولد ایرلند هستم؛ از پدر و مادر ایرانی، برای اینکه فارسی یادم نرود،  سایت‌های ایرانی را می‌خواندم. 

در سایتی دیدم که برنامه شما را مسخره کرده بودند و  برنامه را دانلود کردم که ببینم و بخندم و همین طور رفتم جلو  و الان فکر میکنم که باید روزی بیایید ایرلند و داستان مرا هم ضبط کنید؛ من هم متحول شده‌ام.

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سیصد و سومین شماره ماهنامه پیام زن را در 96 صفحه به قیمت  5000 تومان با ورقه تمام  گلاسه منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

 

ارسال نظرات