۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۵۱۷۹۷۸
حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی مطرح کرد؛

تماشاگری «نهادهای فرهنگی» در جنگ نوین دشمن

عضو مجمع عالی تفسیر با اشاره به حربه فرهنگی دشمن در فروپاشی امپراتوری اسلامی آندلس نسبت به تکرار این حربه در ایران هشدار داد و گفت: نهادهای فرهنگی و حتی حوزه‌های علمیه امروز تماشاگر هستند.
میرکتولی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مرتضی میرکتولی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که مفهوم مقاومت از مفاهیم مهم و ارزشی در نگاه ادیان توحیدی است، اظهار داشت: عنصر ایمان به عنوان یک عنصر توحیدی بدون مقاومت نمی‌تواند انسان را به مقصد برساند.

عضو مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیه 30 سوره فصلت مقاومت را هزینه ایمان دانست و گفت: ما اگر با زبان و قلب و جوارح دیگر خود ایمان را نشان دهیم کافی نیست و باید در میدان ایمان مقاوم، پایدار و نستوه بود و استقامت مهم‌ترین فاکتور ایمان از نگاه قرآن کریم است.

هزینه ایمان مقاومت است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرکتولی با بیان این که در دهه اول انقلاب امام خمینی(ره) به برخی از بزرگان تعبیر مجاهد نستوه را می‌دادند، افزود: مجاهد نستوه کسی است که از هزینه دادن پای ایمانش به ستوه نمی‌آید؛ بنابر این بدون مقاومت نمی‌توان به یک تمدن بزرگ دست‌یافت و همیشه کسانی تمدن‌های بزرگ را کسانی پایه‌گذاری کردند که پای شعارها و آرمان‌های خود ایستادند و هزینه دادند و حتی جان خود را فدا کردند.

وی با بیان این که ما باید یک نگاه کلان و فراملی به نهادینه کردن ایمان داشته باشیم، گفت: امروزه سبک جنگ‌ها و شیوه مبارزه دشمن با ما عوض شده است و دشمن اگر چه بمب اتم دارد؛ ولی نمی‌تواند از آن استفاده کند، امروز اهرم و ابزار بزرگ جنگ عبارت از سست کردن پایه‌های ایمان و عقیده است و جنگ سخت تبدیل به جنگ نرم شده است.

عضو مجمع عالی تفسیر با بیان این که وقتی پایه‌های فرهنگی و عقیدتی یک ملت سست شد آن‌ها آماده پذیرش هر فرهنگ القایی خواهند بود؛ افزود: دشمنان ما آگاهانه به سمت جنگ نرم آمده‌اند و برخلاف چیزی که ما فکر می‌کنیم از کودکان ما این جنگ را شروع کرده‌اند و مسؤولان از آن غفلت کرده‌اند.

دشمن جنگ فرهنگی را از کودکان شروع کرده است

وی با بیان این که سبک زندگی ما بچه‌ها را به بازی‌های رایانه‌ای مشغول کرده است، گفت: در بازی‌های رایانه‌ای کسی که به بچه‌های ما خوراک فرهنگی و شخصیت می‌دهد دشمنان ما هستند؛ در میان جوانان هم ما نتوانستیم روی مد و شکل لباس‌های اسلامی خوب کار کنیم در حالی که برخی از کشورها نوع و شکل لباس و حتی آرایش مو را برای ما تعیین می‌کنند؛ حتی نوع غذاهای ما را هم آن‌ها برای ما طراحی می‌کنند و ما باید بتوانیم در برابر این هجمه سنگین دشمن مقاومت کنیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرکتولی با بیان این که ما بعد از گذشت چند دهه از انقلاب همواره در شرایط کنونی زندگی می‌کنیم و برای شرایط کنونی تصمیم می‌گیریم، افزود: ما در سبک زندگی هیچ‌وقت نگاهمان به آینده نیست و حتی از ضعف‌های گذشته هم عبرت نمی‌گیریم این گونه اتفاقات متأسفانه نشانه عقب‌نشینی فرهنگی است در حالی که شعارمان این است که می‌خواهیم انقلابمان را به دنیا صادر کنیم.

وی با بیان این که ما باید در برابر سیل ویرانگر فرهنگ غرب از قبل، سدهایی را بسازیم، خاطرنشان کرد: باید این سیل را از مبدأ دچار تشتت کنیم تا یکجا جمع نشود و به قول سعدی «سرچشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پر شد نشاید گذشتن به پیل».

عضو مجمع عالی تفسیر با بیان این که نهادهای فرهنگی ما باید مقاومت فرهنگی را جدی بگیرند، افزود: نهادهای فرهنگی و حتی حوزه‌های علمیه امروز تماشاگر هستند و متأسفانه در پستوهای خانه خود هم عقب‌نشینی می‌کنیم در حالی که دشمن درون خانه‌های ما هم آمده است.

طرح دشمن برای فروپاشی آندلس در حال تکرار است

وی تصریح کرد: باید از فروپاشی تمدن اسلامی در آندلس عبرت بگیریم که چطور شد که یک تمدن عظیم اسلامی در طول 800 سال در قلب اروپا توانست کشورهای زیادی را فتح کند؛ ولی ناگهان در عرض چند دهه فروریخت و مسلمانان نه‌تنها حکومت را از دست دادند بلکه یا کشته شدند و یا از اروپا مهاجرت کردند و امروز ردپایی از آن‌ها نمی‌بینیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرکتولی اظهار داشت: دلیل فروپاشی آندلس این بود که مسلمانان رفته‌رفته به سبک زندگی مسیحی روی آوردند و به عیاشی و خوش‌گذرانی پرداختند و وقتی جوانان مسلمان به وسیله دختران اروپایی ایمان خود را فراموش کردند با یک تلنگر کوچک امپراتوری مسلمان اسپانیا فروریخت.

وی خاطرنشان کرد: این یک درس بزرگ است که دشمن وقتی با قدرت نظامی نتوانست آندلس را شکست دهد از قالب فرهنگ وارد شدند و شراب‌خواری رواج پیدا کرد و حتی کشیش بزرگ شهر تمام انگورها را خرید و شراب درست کرد و مجانی در اختیار جوانان مسلمان قرار داد.

عضو مجمع عالی تفسیر با بیان این که در مورد ایران هم همین قصه تکرار می‌شود، گفت: دشمن جز تمدن عقل‌گرای پولادین اسلامی کسی را در برابر خود نمی‌بیند و نقطه مقابل این تمدن تفکر لیبرال غربی است و آن‌ها برای فروپاشی نظام فرهنگی ما برنامه‌ریزی می‌کنند و از کودک شروع می‌کنند و شاهد این هستیم که بعد از یک دهه هنجارهای اجتماعی ما تبدیل به ناهنجار می‌شود و آسیب‌های اجتماعی بالا می‌رود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرکتولی با بیان این که کار دشمن برنامه‌ریزی شده و حسابی است، افزود: امروز نهادهای فرهنگی ما و حوزه و دانشگاه ما باید فکری کنند و با تقویت ایمان مردم در برابر این هجمه دشمن ایستادگی کنیم و این جاست که مفهوم مقاومت ضرورت پیدا می‌کند./843/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات