۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۵۱۳۸۵۹

ساخت مستند زندگی شیخ نمر در گروه تبلیغی دریچه

مسؤول گروه تبلیغی دریچه از ساخت مستندی درباره زندگی شیخ نمر خبر داد و گفت: این اثر در مرحله تولید است و به زودی مراحل ساخت آن به پایان می رسد.
شیخ نمر

حسین احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به هدف شکل گیری گروه تبلیغی دریچه عنوان کرد: در سال 1392 جمعی از طلاب دغدغه مند در زمینه تولیدات رسانه ای دینی با هدف پر کردن خلأ موجود در عرصه رسانه دینی و جامه عمل پوشاندن به کلام رهبر انقلاب که فرموده بودند: «اگر ما بتوانیم یک کار رسانه‌ای درست انجام دهیم، می توانیم این صحنه‌ باطل را لااقل تا حدودی تغییر دهیم» گرد هم آمدند و پس از گذشت دو سال و تولید چند اثر و همکاری با گروه های جهادی تبلیغی، درسال1394 این گروه با نام دریچه در دفتر تبلیغات اسلامی به ثبت رسید و تاکنون توانسته تجربه های موفقی در زمینه تولید برنامه های دینی داشته باشد.

وی افزود: این گروه هم اکنون متشکل از 5 عضو اصلی است که هر یک مسؤولیت بخشی از فرآیند تولید برنامه را بر عهده دارند و ممکن است به فراخور برنامه های تولیدی، افرادی به صورت پروژه ای به این گروه اضافه شوند.

مسؤول گروه تبلیغی دریچه تصریح کرد: از جمله اعضای گروه مرتضی طاهری جانشین سرپرست گروه، اصلان رحیمی مسؤول پژوهش برنامه ای و فیلمنامه، محمد نادریان طراح و گرافیست و مجتبی انتظاری مسؤول اجرایی گروه است که همگی از طلاب سطوح عالی حوزه و فارغ التحصیل از دانشگاه صدا و سیما هستند که جا دارد همین جا از زحمات و همکاری صمیمانه آنها در طول برنامه های تولیدی تشکر کنم.

ساخت آثار دینی حاصل تلاش شبانه روزی طلاب فیلمساز

احمدی با اشاره به برخی از آثار تولیدی این گروه تبلیغی خاطرنشان کرد: گروه دریچه تاکنون سابقه تولید بیش از 15 اثر در قالب های مختلف فیلم کوتاه، مستند، انیمیشن، رپرتاژ و... را دارد که یکی از این آثار مستند «در همین نزدیکی» است که درباره فعالیت های گروه جهادی حیات در روستاهای اطراف شهر مقدس قم و مشکل کم آبی و از بین رفتن زمین های کشاورزی در این مناطق ساخته شده است و همچنین تیزر «باران رحمت» پیرامون اثرات مثبت روحی و جسمی روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان که در سال 1393 تولید شده است.

وی اضافه کرد: این گروه افتخار تولید 4 اثر درباره پیاده روی اربعین را دارد؛ «گام های حقیقت» در 26 دقیقه تولید شده و پیرامون نقش و حضور روحانیت در پیاده روی اربعین می باشد، مستند کوتاه «قول»؛ اثرات معنوی زیارت امام حسین (ع) و قول و قرار زائرن با اباعبدالله الحسین(ع) را به تصویر کشیده است و دو مستند «روایتگران خورشید» و در «امتداد زینب» که در سال 1395 به سفارش بعثه مقام معظم رهبری و با هدف بازنمایی فعالیت های مبلغان و بانوان مبلغه بعثه در پیاده روی اربعین تهیه و تولید گردیده است.

این طلبه مستندساز ادامه داد: از دیگر تولیدات این گروه می توان به مستند «در حاشیه» اشاره کرد که با موضوع گزارشی پیرامون تأثیرات حضور مبلغان نوین در جشنواره فیلم فجر 94 به سفارش دفتر تبیغات اسلامی تولید شد و فیلم کوتاه «سلفی» با موضوع شهدای دانشجوی مدافع حرم که جزء فیلم های برگزیده در جشنواره فیلم مدافعان حرم شد.

زندگی نامه علمای مجاهد جهان اسلام؛ دستمایه ساخت مستند

احمدی ابراز کرد: آخرین تولید این گروه مستند «ابراهیم» بوده که به تشریح زندگی نامه عالم مجاهد شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه پرداخته است، این مستند در 42 دقیقه تولید گردیده و در جشنواره فیلم هنرهای آسمانی در بخش مستند، جایزه دریافت کرده است.

مسؤول گروه تبلیغی دریچه افزود: هم اکنون این گروه در حال تولید مستندی درباره زندگی نامه شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان است و همچنین فیلم کوتاهی با نام«سبقت» که به اهمیت نماز اول وقت در بستر زمانی قبل از انقلاب اسلامی می پردازد و در مرحله پیش تولید می باشد از دیگر آثار در دست ساخت این گروه تبلیغی است.

وی در ارتباط با میزان حمایت های دفتر تبلیغات اسلامی از فعالیت های گروه تبلیغی دریچه اظهار کرد: اداره تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی مأوای خوبی برای فیلمسازان طلبه جوان است و در سال های اخیر تولیدات خوبی با حمایت این اداره صورت گرفته اما به نظر بنده انتقاداتی نیز به عملکرد این اداره وارد است که امید است با رفع آن زمینه تولید آثار دینی بیش از پیش برای مبلغان رسانه ای فراهم آید.

حمایتی که وجود ندارد!

احمدی تصریح کرد: اولین موضوع این است که در فرآیند تصویب یک برنامه اولین قدم نوشتن یک طرح نامه خوب و استاندارد است اکنون با گذشت چندین سال از فعالیت اداره تبلیغ نوین، این اداره فاقد طرح نامه استاندارد فیلم سازی است و اثر این کمبود را می توان در عدم میان فیلم ساز و کارفرما در مقاطع مختلف فرایند تولید برنامه مشاهده کرد که نهایتا دود آن در چشم تولید کننده می رود، افزون بر این دفتر تبلیغات باید به اقتضای قانون، هنگام عقد قرارداد یک نسخه از قرارداد را در اختیار مجری طرح بگذارد که متاسفانه اکنون شاهد قرارداد یک طرفه و نادیده گرفتن حق مجری طرح هستیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که وجود دارد این است که مبالغی که جهت حمایت از تولیدات در این اداره تصویب می شود به اذعان بسیاری از دوستان، غیر کارشناسی است و نگاه مسؤولان در این اداره نگاه یکسان انگارانه است و مشاهده می شود مبالغی که به طرح های مختلف (با فرم های مختلف و مدت زمان مختلف) اختصاص می یابد یکسان است بدون اینکه به مدت زمان برنامه یا نوع و قالب برنامه توجه شود.

مسؤول گروه تبلیغی دریچه تأکید کرد: دفتر تبلیغات باید یک بار برای همیشه نقش خود در تولیدات گروه های تبلیغی را مشخص کند که آیا حامی طرح هاست یا تهیه کننده؛ این اصلا حرفه ای نیست که زمان عقد قرارداد اذعان می کند فقط نقش حامی برای تولیدات رسانه ای را دارد و از پرداخت کامل هزینه تولید شانه خالی می کند اما بعد از تولید اثر، این حق را برای خود قائل هستند که در تمام لحظات اثر نظر بدهند و توقعاتی در تیتراژ و مشخصات اثر داشته باشند.

وی اضافه کرد: در مجموع جای یک نشست صمیمیانه میان تولید کنندگان و مسؤولان دفتر تبلیغات برای انتقال مطالبات بعد از گذشت چند سال از فعالیت های گروه های تبلیغی خالی است.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: البته این انتقادات و کاستی ها نباید سبب شود تا کار خوبی که انجام شده نادیده گرفته شود و اگر حمایت های دفتر تبلیغات از فیلمسازان جوان طلبه نبود، اکنون شاهد این تعداد تولیدات مبلغان رسانه ای که در بسیاری از جشنواره ها صاحب مقام و جایزه شده اند نبودیم و جا دارد در پایان صمیمانه از زحمات مسؤولان دفتر تبلیغات اسلامی حجت الاسلام روستا آزاد، دکتر جعفری، آقایان استیری و صدری تشکر داشته باشم./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات