۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۱۱۵۷۵
آيت الله نمازي:

سيستم تغذيه در كشور براساس آداب و سنت اسلامي نيست

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: در قانون اساسي پيشگيري را مقدم بر درمان دانسته اما توجهي به پيشگيري از بيماري نمي شود، چرا كه سيستم تغذيه در كشور اشتباه است و بر اساس آداب و سنت اسلامي نيست.
آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي، ظهر امروز در ديدار مدير و كاركنان تأمين اجتماعي كاشان، گفت: خدمات تأمين اجتماعي براي بيماران سبب اميدواري آنها و پزشكان و بيمارستانهاي طرف قرارداد مي‌شود كه اين كار داراي پاداش و ثواب بسياري است.

وي با اشاره به اينكه يكي از خدمات و كارهايي كه محبوب در نزد خداي سبحان است، حل گره هاي درماني است، افزود: طبيب اصلي و شافي خدا است و در اين بين طبيب و داروخانه و تامين اجتماعي واسطه هايي هستند كه گره ها و مشكلات درماني بيماران را باز مي كنند و اين كار، محبوب عندالله است.

آيت الله نمازي يادآور شد: كشور ايران در معالجه، ويزيت، تجوز نسخه و فرهنگ مصرف دارو از سوی بيماران به دلايل مختلف با مشكلات زيادي رو به رو است.

وي، ازدحام بيماران و همراهان بيماران در مطب كوچك پزشكان و ايجاد آلودگي ها سبب افزايش بيماري دانست و عنوان كرد: مديريت زمان از سوی پزشكان بايد به گونه اي برنامه ريزي شود كه هر بيمار در زمان مشخصي وارد مطب پزشك شود و بدون كوچكترين انتظار نوبت از سوی پزشك معالج ويزيت ‌شود.

نماينده ولي فقيه در كاشان اظهار داشت: ازدحام بيماران و همراهان آنها در مطب پزشكان، سبب مشكل روحي و رواني و تشديد بيماري، بيماران مي شود و پزشك معالج نيز براي اينكه زمان مناسب براي ويزيت همه بيماران داشته باشد، كار ويزيت را با عجله انجام داده و كيفيت لازم ندارد.

آيت الله نمازي، همچنين يكي از مشكلات درماني را، تجويز داروي زياد براي بيماران دانست و افزود: متأسفانه تفكر تجويز داروي زياد در جامعه امروز، نشانه كيفيت درمان و برتري پزشك نسبت به پزشك ديگري است كه داروي كمتري تجويز مي‌كند و اين تفكر سبب شده است تا كشور ايران رتبه نخست مصرف دارو را در جهان به خود اختصاص دهد.

وي داروي زياد را براي بيماران زيان آور خواند و گفت: اگر طبيب بيماري را تشخيص داده باشد و تجويز دارو مطابق با تشخيص صحيح پزشك باشد و بيمار نيز براساس دستور پزشك دارو را مصرف كرده باشد احتمالا بهبود خواهد يافت و اين در حالي است كه اين دارو حتي اگر براساس شناخت از بيماري انسان هم تجويز شده باشد باز هم آثار منفي مصرف دارو را خواهد داشت و هرچند ممكن است سبب بهبودي بيماري شود اما سبب بروز بيماري ديگر خواهد شد.

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: اميرمومنان(ع) مي فرمايد، با بيماري خود كنار آمده و بلافاصله با آن درگير نشويد و تا جايي كه بيماري برانسان مسلط نشده و از پا در نياورده به دكتر مراجعه نكنيد، بنابراين تا زمانيكه بيماري با شما همراه است شما نيز با بيماري همراه باشيد، اما چنانچه بيماري شما را به بستر انداخت آن زمان اوج بيماري و زماني است كه بيماري خودش را نشان داده است و زمان مراجعه به دكتر فرارسيده و دكتر به راحتي تشخيص مي‌دهد.

به گفته وي، تا زماني كه بيماري به اوج خود نرسيده باشد پزشك تشخيص درستي از آن ندارد و بالاجبار دستور به آزمايش و عكس مي‌دهد و درانتها نسخه اي را كه تجويز مي كند نسخه چند پهلويي است كه براساس احتمالات چندين نوع داور تجويز مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه در سند تحول سلامت كارهاي زيادي باقي مانده است كه بايد انجام دهيم، خاطرنشان كرد: آگاهي افكار عمومي نسبت به مسائل طب و طبابت در پيشگيري از بيماري موثر است و همانگونه كه در قانون اساسي نيز پيشگيري را مقدم بر درمان دانسته اما توجهي به پيشگيري از بيماري نمي شود چرا كه سيستم تغذيه در كشور اشتباه است و بر اساس آداب و سنت اسلامي نيست.

به گفته وي، يكي از راه هاي پيشگيري از بيماري امساك در غذا است و اين در حالي است كه درصد بالايي از مردم ايران به پرخوري مبتلا هستند.

آيت الله نمازي با تأكيد بر اينكه تعدد و تنوع غذايي در مصرف غذا را سبب درگيري معده براي چگونگي هضم آن و دستگاه گوارش را سرگردان مي‌كند، گفت: منشأ تمام بيماريها دستگاه گوارش است.

به گفته وي، اطلاعات پزشكي و تغذيه جامعه اندك است و براي رفع اين مشكل در عرصه طبابت نياز به يك انقلاب و آموزش همگاني در رابطه با آداب مصرف غذا است كه در كاهش هزينه هاي درماني موثر است.

در ادامه عليرضا افشار مدير درمان تامين اجتماعي منطقه كاشان، جمعيت بيمه‌اي تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي در منطقه کاشان، شامل شهرستانهاي كاشان، آران و بيدگل و نطنز را بيش از 347 هزار نفر اعلام كرد و گفت: 68 درصد جمعيت اين سه شهرستان از خدمات درماني سازمان تامين اجتماعي بهره‌مند هستند.      

وي با اشاره به اينكه از هر 10 نفر 7 نفر در شهرستان كاشان تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي هستند، يادآور شد: مديريت درمان مستقيم درشهرستان کاشان ماهيانه بيش از 65 هزار بيمه شده و مديريت درمان غير مستقيم در دفتر اسناد پزشکي ماهيانه به 311 هزار نفر خدمات ارائه مي‌كند.

به‌گفته ‌وي، مديريت درمان کاشان، به 4 ميليون و 500 هزار مراجعه كننده از سه شهرستان كاشان، آران و بيدگل و نطنز در سال 95 پاسخگو بوده است.

مدير درمان تامين اجتماعي منطقه كاشان با اشاره به اينكه، اين مديريت بالغ بر 202 و نيم  ميليارد تومان براي بيمه شدگان تامين اجتماعي منطقه كاشان در سال گذشته هزينه كرده است، گفت: 164 ميليارد تومان از اين مبلغ در بخش درمان غيرمستقيم و بقيه در بخش درمان مستقيم صرف بيمه شدگان شده است.

افشار ادامه داد: در بخش درمان غيرمستقيم نيز بيش از 13 ميليارد تومان و در بخش مستقيم نيز ماهانه بيش از 3 ميليارد تومان براي بيمه شدگان منطقه کاشان در سال 95 هزينه شده است.

وي افزود: مديريت درمان تامين اجتماعي منطقه كاشان در حال حاضر نيز در سطح منطقه کاشان با 380 نفر نيروي انساني شاغل به بيش از 347 هزار نفر بيمه شده تامين اجتماعي، خدمات درماني ارائه مي‌کند.

افشار همچنين با اشاره اينكه کاشان تنها شهرستاني است که به صورت مستقل و همرديف با 32 اداره كل در مراكز استان‌ها فعاليت استاني دارد گفت: 90 پزشك عمومي، 93 پزشك متخصص، 18 دندانپزشك، 66 داروخانه، 9 آزمايشگاه، 11 راديولوژي، 22 فيزيوتراپي، 6 بيمارستان دانشگاهي، يك بيمارستان خصوصي، يك دي كلينيك، 9 درمانگاه دولتي و دو شبکه بهداشت طرف قرارداد سازمان تامين اجتماعي در منطقه کاشان است.

وي افزود: فعاليت درماني تامين اجتماعي کاشان به طور رسمي بعد از تصويب قانون الزام در مجلس شوراي اسلامي در سال 69 آغاز شد که ابتداي کار با خريد خدمت توسط نيروهاي وزارت بهداشت در کارهاي درماني و از سال 71 نيز بصورت مستقل با استخدام نيرو در درمان مستقيم کار خود را آغاز کرد./202/1307/ب1

ارسال نظرات