۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۴۹۶۵۰۶
نگاهی به تبلیغات انتخاباتی در استان‌ها؛

کوچِ ستادها به فضای مجازی؛ کاندیداها به پاستور «کانال» می‌زنند

هرچقدر فضای تبلیغات محیطی در انتخابات گرم نشده،ستادها حضور جدی در فضای مجازی دارند، با کوچ تبلیغات انتخاباتی به شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان کاندیداها به پاستور «کانال» می‌زنند.
انتخابات

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، راننده تاکسی سرِ حرفِ انتخابات را با مسافرها باز می‌کند. یکی از مسافرها رأی اولی است اما از صحبت‌هایش پیداست که مردد است و با دقت مضاعف‌تری حرف‌های مسافران را دنبال می‌کند.

بعد از گلایه‌ها از وضعیت اقتصادی، مادری چادرش را محکم می‌کند و می‌گوید فرزندان من که بیکارند و اهل درس چه باید بگویند و بخواهند؟ وقتی هرسال دریغ از پارسال است! و مردِ صندلی جلویی ماشین به تأیید سرش را تکان می‌کند و حرف‌هایش را پی می‌گیرد که باید در حرف‌های کاندیداها دنبال چاره گشت و درست انتخاب کرد.

این روایتی از این روزهای شهرهای مختلف کشور است، اگر به‌ تبلیغات انتخاباتی در جای‌جای کشور نظری بیندازیم این تنوع شعارهاست که توجه مردم را جلب می‌کند، شعارهایی که گاه محور اقتصادی دارد و گاه سیاسی و اجتماعی.

۲۹ اردیبهشت‌ماه دروازه‌های پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با دست مردم به روی افراد منتخب به امید رفع مشکلات، تغییر وضعیت و فردایی بهتر گشوده خواهد شد و اینجاست که حس حضور در بستر وحدت، همدلی و هم‌زبانی جای می‌گیرد.

چه روزهای پرالتهاب و پرنشاطی است این انتخابات و شور و شوق تبلیغات، در گذری از حال و هوای این روزهای استان‌های مختلف کشور صدای تبلیغات به‌وضوح به گوش می‌رسد، تبلیغاتی که گاهی از جنس وعده‌ووعید است و گاهی رنگ شعار به خود می‌گیرد.

فضای مجازی مشتریان ستادها را ربود

هفته‌های گذشته در استان‌های مختلف کشور هفته‌های پرتنشی بود. بازگشایی ستادهای انتخاباتی یکی پس از دیگری به تیتر اخبار تبدیل‌شده و فعالیت‌ها برای انتخابات در استان‌ها با سفرهای تبلیغاتی کاندیداها و حامیان شاخص آن‌ها آغاز شد.

اما گذر زمان و برخی تحولات در حال و هوای فعالیت‌های سیاسی نیز بی‌اثر نبوده است. زمانی اگر محل اصلی تجمع‌ها، سخنرانی‌ها و تبادلات فکری صرفاً ستادهای انتخاباتی محسوب می‌شد، امروز شاهد استفاده قابل‌توجه از شبکه‌های مجازی برای تبلیغ هستیم.

زمانی اگر محل اصلی تجمع‌ها، سخنرانی‌ها و تبادلات فکری صرفاً ستادهای انتخاباتی محسوب می‌شد، امروز شاهد استفاده قابل‌توجه از شبکه‌های مجازی برای تبلیغ هستیم
استفاده‌ای که به تعبیر برخی گاهی شکل سوءاستفاده به خود گرفته و گاهی می‌تواند با انتشار خبر و واقعه‌ای کل عملکرد یک ستاد انتخاباتی را تحت تأثیر قرار دهد.

فضای تبلیغاتی انتخابات پیش روی ریاست جمهوری حال و هوای متمایزی دارد. باوجوداینکه شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری دفاتری برای خود در هر استان تدارک دیده‌اند اما به عقیده اغلب شهروندان، ستادهای تبلیغاتی محل اصلی دریافت اخبار انتخاباتی نیست.

ماراتن تبلیغات نامزدهای انتخابات

بیش از دو هفته از آغاز ماراتن تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم می‌گذرد، روزهایی که از همان ثانیه‌های آغازین آن می‌شد رقابت تنگاتنگ نامزدهای انتخاباتی را حس کرد.

در آخرین اظهارنظر، معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور گفته است که آمار واجدین شرایط رأی بر اساس سرشماری سال ۹۵، حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیشتر از انتخابات سال ۹۴ است و آمار دقیق‌تر واجدین رأی در آینده اعلام می‌شود.

علی‌اصغر احمدی بابیان اینکه تعداد شعب اخذ رأی در کشور با نظر هیئت‌های اجرایی اعلام می‌شود افزود: بر اساس نرم گذشته، پیش‌بینی می‌شود ۵۳ تا ۵۵ هزار شعبه اخذ رأی برای انتخابات ریاست جمهوری و ۶۵ هزار شعبه اخذ رأی برای انتخابات شوراهای شهر و روستا در نظر گرفته شود.

وی گفت: علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی نیز در سه استان و ۴ حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد.

واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات اردیبهشت‌ماه در حالی بیشتر از دو هفته تبلیغات انتخابات را پشت سر می‌گذارند که یا کاندیدای موردنظر خود را انتخاب کرده و یا همچنان در بین سخنرانی‌ها و تبلیغات نامزدهای انتخاباتی به دنبال پیدا کردن فرد اصلح هستند.

حمایت جریان‌ها و احزاب سیاسی از کاندیداها موضوع دیگری است که جایگاه ویژه‌ای را در فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها به خود اختصاص داده است.

شوراهای سیاست‌گذاری برخی از احزاب تاکنون حمایت خود را از برخی کاندیداها اعلام کرده است، در تعدادی از استان‌ها لیست‌ها و ائتلاف‌های شورای شهر هم نهایی شده و در برخی دیگر همچنان دستخوش تغییر و حذف و اضافه بوده و یا با مشکل بسته‌شده‌اند.

در گزارش پیش رو نگاهی به شیوه تبلیغات و مطالبات مردم استان های غربی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها خواهیم داشت. همچنین سر خط برخی اخبار انتخاباتی امروز را مرور خواهیم کرد.

آذربایجان شرقی، یارگیری در کانال‌ها و گروه‌های مجازی

تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از روزهای گذشته به‌صورت رسمی و قانونی آغازشده است و در آذربایجان شرقی نیز شاهد فعالیت‌ ستادهای تبلیغاتی هستیم و برنامه‌های مختلف تبلیغاتی کاندیداها و حامیان آن‌ها در حال افزایش است.

با نزدیک شدن به‌روز انتخابات تب‌وتاب انتخاباتی در تبریز و شهرهای مختلف آذربایجان شرقی بالاگرفته و ستادهای مختلف کاندیداهای ریاست جمهوری در تبریز آغاز به کارکرده‌اند.

روسای مختلف ستادهای استانی کاندیداهای ریاست جمهوری نیز مشخص‌شده‌اند و همه کاندیداها در تبریز ستادهای خود را فعال کرده‌اند. البته مسئولان ستادهای استانی نیز برنامه‌های مختلفی در شهرها و نقاط مختلف برگزار می‌کنند.

تبلیغات محیطی در تبریز چندان به چشم نمی‌خورد ولی برعکس تبلیغات در فضای مجازی داغ است
تبلیغات محیطی در تبریز چندان به چشم نمی‌خورد ولی برعکس تبلیغات در فضای مجازی داغ است. هواداران کاندیداهای ریاست جمهوری به‌جای استفاده از تبلیغات محیطی تلاش می‌کنند از ظرفیت و پتانسیل فضای مجازی استفاده کنند.

راه‌اندازی کانال‌ها و گروه‌ها به نام حامیان شهرستانی شش کاندیدا یکی از این روش‌ها است که باعث شده تا در فضای مجازی بحث‌های انتخاباتی داغ شود.

شور و حال انتخاباتی اندک‌اندک در شهرهای مختلف استان نیز نمایان می‌شود و بازار داغ گفت‌وگوها بعد از مناظرات ریاست جمهوری بالا می‌گیرد. با نزدیک‌تر شدن به ۲۹ اردیبهشت‌ماه فعالیت‌های ستادهای کاندیداهای ریاست جمهوری شکل و رنگ قانونی گرفته و هرروز در جای‌جای شهرهای آذربایجان شرقی ستادهای انتخاباتی شش نامزد افتتاح می‌شود.

همه کاندیداها در شهرها و روستاها طرفداران خاص خودشان رادارند و همین مناظرات پخش‌شده از صداوسیما باعث شده تا مردم به شرکت در انتخابات و همچنین بحث‌های سیاسی راغب‌تر شوند.

همچنین گفتگوی خبرنگار مهر با برخی از کاندیداهای شورای شهر حاکی از این است که تبلیغات در فضای مجازی به‌صرفه و ارزان و مفید است چراکه نقش شبکه‌های اجتماعی در جامعه کنونی به‌گونه‌ای است که قاعده بازی رسانه‌ای را تغییر داده و زمینه رسانه‌ای شدن مطالبات شهروندان را فراهم آورده است.

اکثر طرفداران نماینده‌ها به‌صورت تحمیلی و یا اختیاری در حال یارگیری مجازی هستند و دراین‌بین شرکت‌های تبلیغاتی نیز بیکار ننشسته و شب و روز در حال آماده‌سازی اقلام تبلیغات هستند به‌طوری‌که قیمت بعضی از اقلام مانند بنر خام نیز افزایش محسوسی یافته است.

دراین‌بین نقش احزاب و تشکل‌های سیاسی در این انتخابات نیز چشمگیر است و از مدت‌ها پیش احزاب سیاسی جلسات مختلفی را تشکیل داده‌اند و کاندیداها و ائتلاف‌های موردحمایت خود را اعلام کرده‌اند که به نظر می‌رسد با شروع قانونی تبلیغات کاندیداهای شورای شهر شاهد رونمایی از این ائتلاف‌ها نیز باشیم.

تبلیغات انتخاباتی در اردبیل

در استان اردبیل درواقع پیش‌درآمد تحرک ستادهای تبلیغاتی در شبکه‌های مجازی تازگی ندارد و برخی گروه‌های تلگرامی ماه‌ها است که با طرح نظرات و تبادل‌نظر اتاق‌های جلسه مجازی را تشکیل داده‌اند.

رامین معصومی شهروند اردبیلی گفت: شما برای دریافت اخبار فعالیت نامزدهای انتخاباتی نیازی به مراجعه به ستادها ندارید زیرا به‌سادگی در فضای مجازی می‌توان آخرین اخبار را، حتی در حین تماشای تلویزیون یا صرف نهار دریافت کرد.

وی افزود: در دوره قبلی ریاست جمهوری بنده بیشتر به ستاد نامزد مطبوع سر می‌زدم اما با فعال شدن شبکه‌های اجتماعی اغلب اخبار را از شبکه‌ها دنبال می‌کنم.

تمامی تأثیرات خوب و بد فضای مجازی در شکل‌گیری، تکامل و تغییر عقاید شهروندان برای حضور در انتخابات در وضعیتی جاری و ساری است که هنوز مقوله استفاده از فضای مجازی به تعبیر عده‌ای تهدید و به تعبیر عده‌ای دیگر فرصت تلقی می‌شود.

فضای مجازی به دلیل ایجاد فرصت دستیابی نامحدود به اطلاعات به‌واقع در برخی مواقع تهدید و در برخی مواقع فرصت بوده اما با نگاهی به تأثیر آن در فضای سیاسی انتخاباتی نمی‌توان تمامی سهم آن را تهدید دانست.

به عقیده کارشناسان دلیل تحرکات تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی فرصت اندک تبلیغ در فضای فیزیکی ستادهای تبلیغاتی و محدودیت‌های دسترسی به خیل عظیم مردم است؛ به‌طوری‌که فضای مجازی گریزگاهی برای ضعف‌های قانونی مدت‌زمان تبلیغ‌شده است.

این خصوص رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان اردبیل با تأکید به اینکه زمان تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی محدود است، متذکر شد: ضروری است در قوانین این حوزه بازنگری شود.

رضا کریمی تأکید کرد: باوجوداینکه به محدودیت زمان تبلیغ اعتقادداریم اما تمامی نامزدهای انتخاباتی ملزم به رعایت قانون هستند و می‌بایست در چارچوب قانون تبلیغ کنند.

وی با بیان اینکه هیئت‌های نظارت و اجرایی بر روند انتخابات نظارت دارند اضافه کرد: در خود استان اردبیل نظارت‌های مطلوبی صورت می‌گیرد.

به گفته کریمی انتظار از نامزدهای انتخاباتی رعایت مقررات زمان و مکان تبلیغ است و هرگونه اقدام قانونی بی‌شک از سوی هیئت‌های نظارت موردقبول نخواهد بود.

 آذربایجان غربی؛ توجه به فضای مجازی بیش از تبلیغات فیزیکی

در آذربایجان غربی نیز همانند سایر استان‌های کشور نه‌تنها از هفته‌ها بلکه از ماه‌های قبل هیاهو و تبلیغات غیرقانونی ستادهای انتخاباتی نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری دوازدهمین دوره آغازشده بود.

با نگاه اجمالی به فضای شهرهای استان خبری از تبلیغات محیطی و شور و شوق حضور در ستادهای انتخاباتی به چشم نمی‌خورد و اغلب فعالیت در ستادهای نامزدهای ریاست جمهوری به برگزاری نشست‌ها و جلساتی با حضور اندک هواداران ختم می‌شود.

هم‌اکنون فضای تبلیغات و رقابت بین نامزدهای ریاست جمهوری در آذربایجان غربی با بیش از سه میلیون جمعیت و ۱۷ شهرستان شکل و شمایل متمایزی نسبت به دوره‌های گذشته دارد.

 مردم به‌خصوص جوانان به جای حضور در ستادها و اطلاع از کم و کیف برنامه نامزدها با استفاده از فضای مجازی به‌صورت لحظه‌ای در جریان تازه‌ترین اخبار انتخاباتی قرار می‌گیرند.

در حال حاضر ستادهای چهار نامزد از شش نامزد ریاست جمهوری در آذربایجان غربی شکل‌گرفته ولی فعالیت ستادهای انتخاباتی روحانی، قالیباف و رئیسی خودنمایی بیشتری دارد.

یکی از نکات قابل‌توجه تبلیغات ریاست جمهوری این دوره در آذربایجان غربی پوشیدن لباس‌های محلی از سوی برخی روسای ستادهای شش نامزد و دادن وعده‌ها و شعارهای محلی ازجمله عملی کردن تدریس زبان مادری، توجه اساسی به بحران دریاچه ارومیه و... است.

انتخاب رئیس ستاد اهل سنت و ایجاد کمیته اقوام و نیز حضور در مناطق کردنشین سخنرانی در راستای حمایت از اقوام و قومیت‌ها در آذربایجان غربی این دوره خودنمایی می‌کند.

ایلام، محرومیت‌زدایی شعار اصلی نامزدهای ریاست جمهوری

ایلام یکی از استان‌های مرزی و بااهمیت کشور به دلیل موقعیت استراتژیک، یکدست شیعه و البته محروم کشور است که نامزدها معمولاً طی سال‌های گذشته در اولین سفرهای خود این استان را انتخاب می‌کنند.

ستادهای سید ابراهیم رئیسی، حسن روحانی و قالیباف در استان بیشتر از سایر کاندیداها فعال است
امسال برای انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری بازهم این استان در صدر اخبار و سفر نامزدها قرار گرفت،  امسال ستادهای سید ابراهیم رئیسی، حسن روحانی و قالیباف در استان بیشتر از سایر کاندیداها فعال است.

دراین‌بین محمدباقر قالیباف، سید ابراهیم رئیسی و مصطفی میرسلیم برای تبلیغات انتخاباتی خود به این استان سفرکرده‌اند که مهم‌ترین شعار و وعده نامزدهای انتخاباتی «رفع محرومیت» بوده است.

همه کاندیداهایی که به این سفر استان کرده‌اند یک حرف مشترک دارند، اینکه چرا استان ایلام با ظرفیت‌های مرز مهران، وجود ذخایر نفت و گاز، گردشگری و..... از این‌همه محرومیت و بیکاری رنج می‌برد.

چنین به نظر می‌رسد که بین شش نامزد انتخاباتی، سه نامزد یعنی رئیسی، قالیباف و روحانی بیش‌ترین رأی در استان ایلام داشته باشند ولی رقابت این سه نفر بسیار به هم نزدیک است و شاید مناظره‌ها و برخی برنامه‌های خاص برای استان ازجمله برنامه‌های محرومیت‌زدایی بتواند در بالا رفتن رأی هر یک تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

به‌هرحال در استان محروم و کم‌جمعیت ایلام، نامزدی برنده خواهد بود که برنامه‌ای خاص برای توسعه استان داشته باشد چراکه این استان فرصت‌های بسیار زیادی را برای توسعه ازدست‌داده است.

این استان با دار بودن مرز مهران مهم‌ترین مرز زمینی کشور برای تردد زوار به‌خصوص در ایام اربعین است، همچنین دارای رتبه سوم ذخایر ارزشمند نفت و گاز در کشور و... است که قطعاً برنامه‌های نامزدها برای تحقق آرزوهای مردم استان نقش مهمی در رأی مردم دارد.

کردستان، کم‌رنگ شدن تبلیغات محیطی نسبت به دوره گذشته

رنگ و بوی انتخاباتی در استان کردستان هم‌زمان با سایر نقاط کشور بیشتر می‌شود و شش نامزد حاضر و طرفداران آن‌ها سعی می‌کنند به هر شکل ممکن از ظرفیت‌های در اختیار برای تبلیغ فرد موردنظر خود بهره‌برداری کنند.

هرچند که در این دوره تبلیغات محیطی در کردستان تا حدود زیادی کم‌رنگ شده است و به‌غیراز دو نامزد، چهار نفر دیگر حتی ستاد تبلیغاتی به معنی واقعی کلمه ندارند ولی در این میان فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بهترین فرصت در راستای شاخ‌وشانه کشیدن رقبا به شمار می‌رود.

فعالیت تمام‌عیار طرفداران شش نامزد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در استان کردستان به شمار می‌رود و به همین دلیل معمولاً به‌صورت شبانه‌روزی بحث‌وجدل‌ها در فضای مجازی دنبال می‌شود و هرکسی دوست دارد ضمن معرفی نامزد موردحمایت خود، دیگری را نیز به ناتوانی متهم کند و رأی مردم بیشتری را به سمت و سوی نامزد موردعلاقه‌اش جذب کند.

تلاش برای توجه دادن مردم استان کردستان و سایر استان‌های مرزی کشور به شعارهایی در خصوص افزایش دخالت دادن آن‌ها در مدیریت‌های کشوری در اولویت قرار داشته است
تلاش برای توجه دادن مردم استان کردستان و سایر استان‌های مرزی کشور به شعارهایی در خصوص افزایش دخالت دادن آن‌ها در مدیریت‌های کشوری، توجه به زبان‌های بومی و محلی و همچنین تلاش برای برجسته کردن اقدامات و برنامه‌ها در راستای حفظ فرهنگ بومی و محلی همواره در اولویت قرار داشته و در این دوره از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به این مسائل توجهی ویژه صورت می‌گیرد.

پوشیدن لباس محلی کردی از سوی طرفداران نامزدها در نشست‌ها و برنامه‌های مختلف تبلیغاتی یکی از اولویت‌ها بوده و در این دوره نیز این مهم با گستره بیشتری به چشم می‌خورد و چه در مراسم افتتاح ستادهای روحانی و رئیسی و هم در سفر تبلیغاتی ابراهیم رئیسی به استان کردستان این مهم پای ثابت اقدامات تبلیغی آن‌ها بود.

هر چه زمان می‌گذرد تب‌وتاب انتخاباتی نیز در استان کردستان افزایش می‌یابد، افراد و گروه‌های سیاسی طرفدار نامزدها تلاش می‌کنند که از هر فرصت و روزنه‌ای برای تبلیغ خود بهره‌برداری کرده و رأی بیشتری را جمع کنند و به همین دلیل هم احتمال رونمایی از شیوه‌های جدید تبلیغاتی در استان و سایر نقاط کشور وجود دارد.

یک کارشناس حوزه جامعه‌شناسی و رسانه با اشاره به واقعیت‌های تبلیغاتی این دوره از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در استان کردستان، بیان کرد: واقعیت این است که در این دوره فضای مجازی مجالی برای فعالیت‌های دیگر تبلیغاتی نگذاشته است و شاید به همین دلیل باشد که به‌صورت ساعتی و حتی دقیقه‌ای کانال و گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی در حمایت و یا انتقاد از شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری تشکیل می‌شود.

اسعد علی بیگی ادامه داد: با توجه به تمرکز ویژه کاندیداهای این دوره به‌ویژه روحانی- جهانگیری و قالیباف- رئیسی که نماینده دو جریان اصلی کشور هستند، بر حوزه فضای مجازی تا حدود زیادی از فعالیت‌های تبلیغاتی در فضای واقعی جامعه کاسته شده است و شاید بتوان گفت در کل این وضعیت به نفع جامعه است و هم در حوزه کاهش هزینه‌ها و هم اینکه زیبایی شهرها و روستاها مؤثر باشد.

زنجان، کاندیداها از فضای مجازی به پاستور کانال می زنند

استان و شهر زنجان نیز همواره در تعاملات سیاسی نقشی تأثیرگذار داشته و احزاب و جناح‌های مختلف سیاسی با توجه به این اصل در روند رقابت‌های مختلف انتخاباتی جایگاه ویژه‌ای را برای این استان و به‌خصوص شهر زنجان در نظر داشته و دارند.

آنچه این روزها در روند برگزاری تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دور دوازدهم می‌توان به عینه در شهرهای استان زنجان دید خیزش آرام و درعین‌حال جریان سازی تبلیغات انتخاباتی است، موج‌هایی که همیشه هم مثبت و تأثیرگذار نبوده است.

از میان شش کاندیدای ریاست جمهوری تنها حجت الاسلام رئیسی به استان زنجان سفر کرد،  سفری که با استقبال گسترده حامیانش روبه رو شد

از میان شش کاندیدای ریاست جمهوری تنها حجت‌الاسلام رئیسی به استان زنجان سفر کرد،  سفری که با استقبال گسترده حامیانش روبه‌رو شد. رئیسی که پیش‌تر برای برنامه هشت محرم در جمع عزاداران حسینی در مسجد  حسینیه اعظم سخنرانی کرده بود، این بار در مسجد شهدای این شهر سخنرانی کرد.

ستاد میرسیلم دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را اعضای حزب موتلفه ایران اسلامی اداره می‌کنند که اعتقادی به تبلیغات رایج ندارند و تنها با نصب پلاکارد در چند نقطه شهر اقدام به تبلیغات برای کاندیدای موردنظر خودکرده‌اند و حتی در فضای مجازی نیز  فعالیت چندانی ندارند.

ستادهای انتخاباتی ستادهای حجت‌الاسلام رئیسی، حجت‌الاسلام روحانی و قالیباف در سطح شهرها و مناطق مختلف استان فعال‌شده و جهانگیری و هاشمی طبا ستاد ندارند و دفاتر حزب موتلفه محل نشست‌ها و آشنایی مردم با میرسیلم است.

تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی پررنگ‌تر از ستادهای سطح استان است و کانال‌ها و گروه‌های مختلف با شعارهای متنوع در فضای مجازی ایجادشده و طرفداران یا مخالفان کاندیداها در کانال‌ها و گروه‌ها حضور فعال دارند.

جلسات مناظره، بحث و پرسش و پاسخ توسط حامیان کاندیداها در ستادهای کاندیداها و دانشگاه‌های سطح استان برگزار می‌شود و همانند همیشه جوانان و دانشجویان محور اصلی این برنامه‌ها هستند و با شور و حرارت خاص تنور انتخابات را داغ  می‌کنند.

سمیه میناخانی کارشناس ارشد ارتباطات در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: رفتن به‌سوی تبلیغات در فضای مجازی معایب و محاسنی را توأمان دارد. اگر تا پیش‌ازاین با تبلیغات کاغذی، مرجع ارسال‌کننده پیام مشخص بود، در فضای مجازی، تشخیص شایعه از واقعیت سخت بوده و مخاطب در بمباران اطلاعاتی، اطمینان به‌درستی اطلاعات نمی‌تواند داشته باشد.

کارشناس ارشد ارتباطات گفت: از سوی دیگر این فضا، زمینه تعامل دوسویه را فراهم کرده است. دیگر عصر ارتباط یک‌طرفه گذشته و مخاطبان در برابر ادعاهای مطرح‌شده از سوی کاندیداها قادر به ابراز عکس‌العمل بوده و صرفاً مصرف‌کننده پیام نیستند بلکه با برقراری ارتباطی دوسویه در این فضا، امکان رد این ادعا و یا تأیید آن را از طریق منابع متعدد در فضای مجازی وجود دارد.

کرمانشاه، تنور انتخابات داغ نشد

تبلیغات روزهای پیش از انتخابات ۹۶ در استان کرمانشاه تفاوت و تمایز زیادی با انتخابات قبلی دارد و به نظر می‌رسد تنور انتخابات در خیابان‌های شهر هنوز داغ نشده است. اما آیا واقعاً هنوز تنور انتخابات داغ نیست؟ یا این هیاهوی کم دلیل دیگری دارد؟

یک کارشناس حوزه رسانه و تبلیغات در این رابطه گفت: واقعیت این است که فضای مجازی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای متعلق به رسانه مدرن تا حدود زیادی جو حقیقی و یا به عبارت بهتر خیابان‌های شهر را از فضای انتخابات دور کرده است.

محسن جلیلی اظهار داشت: بااینکه کانال‌ها و کمپین‌های مجازی بسیار متعدد و پرشور مشغول تبلیغات برای کاندیداهای موردنظر خود هستند اما فضای بیرونی کم‌تحرک و کم‌فروغ است.

علاوه بر اینکه در شعار برخی از کاندیداها مبارزه با فاصله طبقاتی در امور اقتصادی و اجتماعی مکرر دیده می‌شود، این فاصله در تبلیغات کاندیداها هم نمود زیادی دارد. برخی از کاندیداها مثل حجت‌الاسلام حسن روحانی ظاهراً برای هزینه میدانی در تبلیغات خود برنامه‌ریزی بیشتری دارند و اقلام تبلیغاتی آن‌ها مثل بنر، پوستر، بادکنک و مکان‌های مختلف برای ستادها پرحجم و گسترده به چشم می‌آید.

از سوی دیگر برخی از کاندیداها مانند سید ابراهیم رئیسی درعین‌حالی که جنب‌وجوش انتخاباتی خاصی در میان هوادارانش دیده می‌شود چندان در پی هزینه زیاد برای تبلیغات میدانی نیست.

ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف نیز بر اساس اعلام خود این کاندیدا که ستاد ندارد و هرچه هست به خود مردم ارتباط دارد، چندان وارد حوزه نصب بنر و پوستر نشده است.

با اینکه ۲۹ اردیبهشت‌ماه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز برگزار می‌شود اما این انتخابات کاملاً در سایه موضوع ریاست جمهوری قرار دارد و البته تبدیل به یک راه میانبر برای تشکیل ستادهای فرعی کاندیداهای ریاست جمهوری شده است.

بسیاری از نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی کاملاً واقف هستند که بخت چندانی برای ورود به شورا ندارند اما آن‌ها هم نقش نامزدهای پوششی را برای رئیس‌جمهور مطلوب خود بازی می‌کنند به شکلی که ستاد تبلیغاتی خود را عملاً تبدیل به مرکزی برای کاندیداهای ریاست جمهوری کرده‌اند.

ستاد انتخاباتی حسن روحانی در کرمانشاه با توجه به گرایش مردم به ستادهای مجازی اقدام به استخدام گروه‌های چوپی (رقص محلی) کرده تا با این ابزار حال و هوای ستادهایش را تغییر دهد.

یکی از مسائلی که در شعارهای انتخاباتی نامزدهای رقیب خودنمایی می‌کند مشکل بیکاری جوانان کرمانشاه است و رتبه یک بیکاری این استان در کشور سبب شده تا در بدو ورود کاندیداها و یا نمایندگان آن‌ها در ستادها و همایش‌ها و سخنرانی‌ها، مطالبه اول مردم اشتغال و رفع بیکاری باشد.

مرکزی، تنور داغ ستادهای اینترنتی

روش‌های تبلیغی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری با تغییراتی نسبت به دوره‌های قبلی روبرو است که ازجمله آن می‌توان به سیطره تبلیغات مجازی درروند فعالیت‌های انتخاباتی اشاره کرد. این تحولات از طرفی ظرفیت‌های خوبی را برای اطلاع‌رسانی فراهم کرده و از سوی دیگر ممکن است کارکرد لازم یا صحیح را نداشته باشد.

با توجه به اینکه برای همه افراد امکان حضور در ستادها و مراسم سخنرانی نامزدهای ریاست جمهوری یا نمایندگان آن‌ها وجود ندارد، شبکه‌های مجازی طی این دوره از انتخابات به علت دارا بودن کاربران پرشمار در جامعه ما، نقش تأثیرگذاری را در معرفی داوطلبان به مردم ایفا کرده‌اند و این مسئله یکی از مهم‌ترین عوامل تمایز شکل و روش تبلیغات در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نسبت به چهار سال قبل و دوره‌های پیش از آن است.

آنچه از ستادهای تبلیغاتی کاندیداها در نقاط مختلف استان به چشم می‌خورد این است که نسبت به گذشته ستادها از ازدحام چندانی برخوردار نیستند و شاید یکی از عوامل این مسئله را بتوان وجود تبلیغات فضای مجازی و استفاده بخش عمده‌ای از مردم از این منابع عنوان کرد.

درحالی‌که بیش از دو هفته از تشکیل رسمی ستادهای انتخاباتی شش کاندیدای ریاست جمهوری در استان و انتخاب روسای ستادها نمی‌گذرد و ستادهای شهرستانی نیز طی روزهای اخیر فعال‌شده، ماه‌ها است که گروه‌های فضای مجازی بستر مباحثه در مورد کاندیداهای احتمالی هستند و تنور گرمشان با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات و مشخص شدن کاندیداهای نهایی، هرروز در حال داغ‌تر شدن است.

شکرالله حسن بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی نیز در رابطه با تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری به خبرنگار مهر گفت: کمیسیون پیشگیری از تخلفات انتخاباتی به مسئولیت دادگستری در استان تشکیل شده و فعالیت‌ تبلیغی ستادهای شهرستانی داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را رصد می‌کند.

وی افزود: مصادیق مجاز و غیرمجاز تبلیغات انتخاباتی در قانون به‌طور شفاف ذکر شده است و ستادهای انتخاباتی ملزم به رعایت این قوانین هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی خاطرنشان کرد: برای تبلیغات در فضای مجازی نیز مانند فضای حقیقی دستورالعمل‌هایی صادرشده است که باید رعایت شود و تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی نیز رصد خواهد شد تا پا را فراتر از قانون نگذارد.

سید باقر تقوی عراقی، رئیس دفتر نظارت بر انتخابات استان مرکزی نیز دراین‌باره به خبرنگار مهر گفت: ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در استان مرکزی بایستی قواعد قانونی و همچنین اصول اخلاقی و اسلامی ازجمله صداقت را در تبلیغات انتخاباتی مدنظر قرار دهند.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۴ جلسه ستاد انتخاباتی در استان مرکزی برگزارشده و در تمامی این جلسات نسبت به رعایت عدل و صداقت تأکید داشته‌ایم زیرا به‌عنوان یک جامعه مسلمان بر این باوریم که عالم محضر خداوند متعال بوده و باید بدانیم خداوند به آنچه انجام می‌دهیم واقف و آگاه است.
   

 

دولت یازدهم موجب تثبیت آب و احیای دریاچه ارومیه شد

*حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی در سالن ۶ هزارنفری الغدیر ارومیه افزود: چهار سال پیش، قول احیای دریاچه ارومیه را در بین مردم این شهر دادم و طبق این قول، اولین موضوع طرح‌شده در هیات دولت نیز دریاچه ارومیه بود.

وی اضافه کرد: پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مردم آذربایجان غربی و شهر ارومیه از خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه بسیار ناراحت بودند ولی امروز همه مردم از تثبیت وضعیت این دریاچه شادمان هستند

به گفته وی احیای دریاچه ارومیه، نشان‌دهنده عمل دولت به وعده‌های خود است و ما هر وعده‌ای بدهیم به آن عمل می‌کنیم.

 

یکی از داوطلبان جبهه مردمی به نفع دیگری کنار می‌رود

*سید محمد حسینی در همایش مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) منطقه ابوذر ارومیه با تأکید بر لزوم معرفی داوطلب واحد، اظهار کرد: پس از برگزاری مناظره‌ها، نظرسنجی برای انتخاب یک نامزد نهایی انجام و یکی از نامزدها(حجت‌الاسلام رئیسی یا قالیباف) به‌عنوان نامزد این جبهه معرفی می‌شود

*وزیر اسبق ارشاد افزود: بعد از این‌که مناظرات انجام شود، برای انتخاب یک نامزد نهایی، نظرسنجی‌های مختلفی انجام می‌شود و هرکدام از آقایان رئیسی و قالیباف که رأی بیشتری بیاورند نامزد این جبهه معرفی می‌شوند.

*عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به این‌که دولت روحانی به برخی از وعده‌های خود نتوانسته است عمل کند، بیان کرد: بیکاری، حقوق نجومی و فساد اداری سبب کاهش اعتماد مردم شده است.
    

*رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی در استان اردبیل در خصوص روند تبلیغات تصریح کرد: ما علاقه‌مند به‌صرف هزینه‌های گزاف ازجمله چاپ پوستر و بنر و ریخت‌وپاش برای تبلیغ نیستیم.

*کاظم دبیر به‌ضرورت استفاده از ظرفیت شبکه‌های مجازی اشاره کرد و گفت: تلاش ما تبلیغ حداکثری با بهره‌گیری از امکانات موجود است و درعین‌حال صرفه‌جویی در هزینه‌ها را مدنظر داریم.

*رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان اردبیل هم با تأکید به اینکه زمان تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی محدود است، متذکر شد: ضروری است در قوانین این حوزه بازنگری شود.

*رضا کریمی تأکید کرد: باوجوداینکه به محدودیت زمان تبلیغ اعتقادداریم اما تمامی نامزدهای انتخاباتی ملزم به رعایت قانون هستند و می‌بایست در چارچوب قانون تبلیغ کنند.

*وی با بیان اینکه هیئت‌های نظارت و اجرایی بر روند انتخابات نظارت دارند اضافه کرد: در خود استان اردبیل نظارت‌های مطلوبی صورت می‌گیرد.

*به گفته کریمی انتظار از نامزدهای انتخاباتی رعایت مقررات زمان و مکان تبلیغ است و هرگونه اقدام قانونی بی‌شک از سوی هیئت‌های نظارت موردقبول نخواهد بود.

*فرماندار اردبیل با اشاره به پیش‌بینی ۲۴۰ شعبه اخذ رأی در شهرستان اردبیل از افزایش ۱۰ درصدی شعب اخذ رأی خبر داد.
    

سفر ۳ نامزد به ایلام

*محمدباقر قالیباف اول اردیبهشت‌ماه به استان ایلام سفر کرد و در جمع مردم استان در مسجد جامع این استان اظهار داشت: مظلومیت و محرومیت استان ایلام که ازجمله استان‌های مدافع کشور در دوران دفاع مقدس بوده به خاطر نبود امکانات نیست بلکه به خاطر سوء مدیریت و ساختارهای غلط اداری است.

*شهردار تهران تصریح کرد: در روزهایی که این استان در مقابل تهاجم دشمن سرسختانه ایستادگی کرده و جان و مال خود را وقف نظام و انقلاب کردند امروز نیازمند توجه ویژه است.

*کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم تصریح کرد: ایلام از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی برخوردار است ولی مظلومیت این استان همچنان مشهود است

*قالیباف گفت: استان ایلام دارای استعدادهای خوبی در حوزه ترانزیت کالا، صادرات، منابع طبیعی و به‌ویژه نفت و گاز است که از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده‌نشده است.

این‌همه محرومیت زیبنده ایلام نیست

*حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز در سفر خود به استان ایلام در جمع مردم استان اظهار داشت: ایلام از ابتدای پیروزی انقلاب، پرچم نهضت را به دست گرفت. مردان و زنان غیور ایلام در دوران دفاع مقدس اجازه ندادند که یک وجب از خاک کشورمان در اختیار دشمن قرار بگیرد.

*وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های نفتی و گازی استان ایلام گفت: استان ایلام به‌واسطه دارا بودن ۳۳۰ هزار بشکه نفت و ۸میلیون مترمکعب گاز، یکی از مناطق نفت‌خیز کشور محسوب می‌شود. مگر طبق قانون نباید ۲ درصد صرف همان منطقه شود؟  آیا این مسئله عملی شده است؟ آیا تعداد بیکاران در ایلام در شأن ایستادگی و غیرت مردم این استان است؟

رفع محرومیت، تولید و  اشتغال  اساسی‌ترین نیاز ایلام

*مصطفی میرسلیم این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در سفر به استان ایلام اظهار داشت: در بازدید از شهرک صنعتی ایلام دیدیم که چقدر سرسبز و زیبا شده و به‌به گفتیم اما متوجه شدیم که این واحدهای تولیدی هستند که سرمایشان خوابیده و تعطیل‌شده و زیر درشان علف سبز شده است.

*میرسلیم  رفع محرومیت، تولید و  اشتغال  را اساسی‌ترین نیاز  کشور به‌ویژه استان ایلام دانست و وجود صنایع پتروشیمی و گاز را فرصتی برشمرد که باید از حداکثر توان جوانان نیروهای بومی در بهره‌گیری از آن‌ها استفاده  کرد.

*مدیرکل صداوسیمای ایلام گفت: صداوسیمای مرکز ایلام برنامه‌های ویژه‌ای برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تدارک دیده است.

*دبیر اجرایی هیئت عالی نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان ایلام از تأیید صلاحیت ۳۷ نفر دیگر از داوطلبان انتخابات شوراها در این استان خبر داد.
    

* با صدور حکمی محرم وزیری به‌عنوان رئیس ستاد ابراهیم رئیسی در کردستان «ستاد مردمی من انقلابی‌ام» منصوب شد.

محرم وزیری از اعضای هیات علمی دانشگاه و فعال سیاسی اصولگرا به‌عنوان رئیس ستاد تبلیغاتی ابراهیم رئیسی در کردستان با عنوان ستاد مردمی من انقلابی‌ام منصوب شد.

*جمعی از فرهنگیان استان کردستان در نشست با محمدعلی نجفی وزیرآموزش و پرورش دولت اصلاحات از اینکه هیچ کسی جوابگوی مطالبات معلمان اخراجی این استان نیست انتقاد کردند.

*رییس ستاد انتخاباتی روحانی درکردستان گفت: آموزش و پرورش استان بعد از درگیری های داخلی اوایل انقلاب آسیب های زیادی دید و افرادی نا آشنا به وضعیت منطقه آن را منحل کردند. خدماتی هم که در طول این سال ها به قشر فرهنگی ما ارائه شده هیچ گاه پاسخگوی رنج و زحمت و کمبودهای آنها نبوده است و ماندگاری این افراد در صحنه به واسطه انگیزه و عشق و علاقه آنها بوده است.


*فاطمه هاشمی رفسنجانی در جمع دانشجویان دانشگاه کردستان گفت: بی تفاوتی نسبت به آینده کشور مضر است و همه باید حضوری پرشور در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه داشته باشند.

*انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان اقدام به برگزاری جلسه پرسش و پاسخی با موضوع انتخابات ۹۶ با دعوت و حضور فاطمه هاشمی رفسنجانی فرزند مرحوم آیت‌الله رفسنجانی کردند.

*جلسه‌ای که در دعوت‌نامه آن عنوان پرسش و پاسخ درج‌شده بود ولی تنها پرسش‌ها مطرح شد و سخنران ویژه این برنامه از پاسخ به سؤالات خودداری کرد و فقط شنونده آن‌ها بود.

*فاطمه هاشمی رفسنجانی هم در سفر به کرمانشاه گفت: نباید در مناظره ها به آقای روحانی انتقاد شود چرا که انتقاد به او مساوی با انتقاد به جمهوری اسلامی است و خارجی ها سوء استفاده می کنند.

*روحانی مردیست که از ابتدای انقلاب تاکنون همراه با مردم و در خدمت نظام بوده است.

*پدرم میگفت کار آقای روحانی خیلی سخت تر از کار ما در ابتدای انقلاب است. چراکه همه با ما همراه بودند اما امروزه آقای روحانی را تخریب می کنند.

*انتقاد به آقای روحانی مساوی با انتقاد به جمهوری اسلامی است و نباید در مناظرات این گونه انتقاد شود چراکه به سرعت در رسانه های خارجی بازتاب پیدا می‌کنند و این خوب نیست.

*فاطمه هاشمی رفسنجانی همچنین از انتقادها به روحانی در مناظرات ابراز نا خرسندی کرد و گفت: این انتقادات به آقای روحانی نیست و در واقع مساوی با انتقاد به راس نظام است یک زمانی راس نظام امام بود و امروز راس نظام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است.


*حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور هم در سفر انتخاباتی خود به کرمانشاه از اعلام واردات پوشاک خارجی توسط دختر آموزش و پرورش در تلویزیون ابراز نا خرسندی کرد.

*وی با ابراز نا خرسندی از بیان موضوع واردات لباس توسط دختر وزیر آموزش و پروش در مناظره ها برای مردم گفت: به گفته آقای دکتر روحانی که فرمودند، اگر ما در مدرسه امروز خوب آموزش دهیم، در تلویزیون نمی‌آییم آبروی بنده خدایی را بریزیم، مگر آبروی یک مومن براساس آموزه‌های اسلامی مثل خون یک مومن نیست؟ مگر امام صادق (ع) نفرمودند که آبروی مومن از حریم کعبه هم عزیز تر است؟ مگر ریختن خون مومن عین جنایت نیست؟ آیا ریختن آبروی مومن غیر از جنایت است؟ آنهم مومنی که فرصت ندارد از خودش دفاع کند. کسی که  مظلوم واقع می‌شود، آیا این حلال است؟ می خواهیم چیکار کنیم؟
 

دولت توانایی نقدکردن چِک برجام را ندارد

*حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم اراک اظهار کرد: مردم را باید باور داشت؛ باید خدا باور و مردم باور و جوان باور باشیم. بسیاری از گره ها به دست جوانان برومند ما حل می شود. این باور امام(ره)، شهید بهشتی و بقیه بزرگان و امروز هم باور مقام معظم رهبری است. تا ملت را باور نکنیم، چشممان به گره گشایی خارجی ها خواهد بود.

*نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مساله آلودگی هوا در اراک گفت: ایا این موضوع قابل حل نیست. آمار برخی امراض در این منطقه بر کسی پوشیده نیست؟ آیا این آلودگی همچنان باید به جلسات و صورت جلسه و حل نشدن بگذرد؟ آیا راهکاری برای برون رفت از این مساله وجود ندارد؟
*وی درباره لزوم توجه به مساله حجاب گفت: آنچه در شرع و قانون داریم، می گوید که حجاب شرعی باید وجود داشته باشد اما نه در قانون و نه در عرف نداریم که حجاب حتما چادر باشد. هر شهر و اقلیمی، پوشش خاص خود را دارد. برخی چادری هستند، برخی مانتویی و برخی هم لباس محلی.

*وی در بخش پایانی اظهارات خود با اشاره به برجام گفت: برجام اشکالات عمده ای داشت اما چون به سند تبدیل شده ما حتما به آن متعهد خواهیم بود. طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نیست و ما باید چک برجام را نقد کنیم. این دولت به دلیل روحیه و نگاه خود، توانایی نقد کردن چک برجام را ندارد و ما حتما با کمک مردم این چک را نقد خواهیم کرد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات