۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۴۷۹۱۵۸

درک مبانی انقلاب؛ رسالت خطیر حوزه انقلابی

حوزه انقلابی همانگونه که در شکل گیری انقلاب نقش داشت، امروز نیز در حفظ و بقای انقلاب نقش آفرین بوده و در این راستا موظف است مبانی انقلاب را درک و به صورت عملی اقدام کند.
حوزه انقلابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، از حوزه های علمیه می توان به عنوان دانشگاه فراگيري تعاليم قرآن و مکتب اهل بیت(ع) یاد کرد.

حوزه های علمیه مدرسه خودسازی بوده و کارکردهاي آموزشي، تربيتي، تهذیبی و مديريتي در این مراکز علمی همواره مورد توجه قرار دارد، حوزه با توجه به رسالت خطیری که در هدایت جامعه و ترویج ارزشها دارد، همواره نقش مؤثری در تربیت طلبه تراز انقلاب برای نقش آفرینی در جامعه ایفا می کند.

بر اساس گزارشات موجود نخستين حوزه علميه ويژه شيعيان در سده چهارم قمري در کشور عراق و شهر نجف اشرف، در کنار بارگاه مقدس حضرت اميرالمؤمنين(ع) از سوی شيخ طوسي(ره) برپا شد، حوزه در شکل گیری انقلاب نقش بسزایی داشت به گونه ای که از حوزه به عنوان مادر انقلاب یاد می شود و به برکت انقلاب حوزه ها در سراسر کشور گسترش یافتند.

حوزه انقلابی پشتوانه نظام و انقلاب است

انقلاب ما از حوزه های علمیه و به رهبری روحانیت شکل گرفت، امروز نیز حوزه انقلابی پشتوانه نظام و این انقلاب است و حفظ بقای انقلاب در گرو انقلابی ماندن حوزه و تقویت فعالیت این نهاد است.

حرکت در مسیر اهداف و آرمانهای انقلاب و حفظ مبانی فکری انقلاب رسالت خطیر حوزه انقلابی است، حاکمیت اسلام و جامعیت دین اسلام و عدم جدایی دین از سیاست را می توان از مبانی مهم انقلاب عنوان کرد.

وقتی سخن از حوزه انقلابی به میان می آید ذهنها به سمت حوزه ای مردمی می رود، حوزه ای که خادم مردم بوده و در زمینه فعالیت خویش به صورت تخصصی، با آگاهی و بصیرت لازم در مباحث سیاسی و اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ورود پیدا کند.

آگاهی بخشی از اهداف حوزه است

حوزه انقلابی حوزه ای است که برخاسته از مردم و متعلق به مردم است، حوزه های علمیه پناهگاه مردم بوده و نقش مؤثری در هدایت، آگاهی بخشی و بصریت افزایی بین مردم دارد و همواره با حضور به موقع خویش مردم را از دسیسه های دشمن و هجمه های فرهنگی مصون می دارد.

با توجه به تلاش دشمن در طول عمر انقلاب برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و ناکام ماندن در زمینه های گوناگون اقتصادی، تحریمها و دوران جنگ، امروز دشمن فرهنگ، ایمان و باور مردم را هدف قرار داده و در تلاش است با ایجاد فاصله بین حوزه و انقلاب ضربه ای تازه وارد کند.

حفظ حوزه انقلابی برای خنثی کردن توطئه های دشمن و حفظ این انقلاب امری ضروری است و هوشیاری در برابر هجمه های دشمن رسالت خطیری است و مسؤولیت حوزه را سنگین تر می کند.

حوزه برای انقلابی ماندن باید به فرمایشات رهبر معظم انقلاب توجه و عمل کند و مبانی فکری انقلاب را درک و به دور از شعار عملی سازد تا جلوی دسیسه های دشمن گرفته شود.

تربیت طلبه تراز انقلابی، رسالت دیگر حوزه انقلابی 

حوزه انقلابی در پی تربیت طلبه تراز انقلابی است، طلبه تراز انقلابی باید به تحصیل و تهذیب در کنار هم توجه داشته باشد و در کنار آن با درک مبانی انقلاب برای آن فعالیت داشته و همواره گوش به فرمان ولایت و رهبری باشد.

با توجه به نقش و جایگاه روحانیت در بحث مدیریت و اداره کشور، استخراج مبانی مدیریتی از اسلام و توجه به دستورات دین در خدمت به مردم، تلاش برای توسعه و حفظ اقتدار کشور از دیگر شاخصه هایی است که می توان برای طلبه تراز انقلابی عنوان کرد.

طلبه تراز انقلابی برای نقش آفرینی در انقلاب و حفظ مبانی این انقلاب باید با فراگیری مبانی فقه و اصول که از پایه های علمی لازم برای طلاب است، در سایه جدیت در تحصیل و انجام فعالیتهای پژوهشی توان علمی خویش را تقویت کند.

روحیه استکبار ستیزی، حرکت در مسیر ولایت، تکلیف محور بودن، امانتدار بودن، شهامت و شجاعت، پاسخگویی به شبهات و مقابله با فرقه های انحرافی، زمان شناس بودن، تبلیغ به موقع و اثرگذار، تبیین اهداف انقلاب، آینده نگری و تلاش در جهت تحول در حوزه از دیگر رسالتهای یک طلبه انقلابی است.

با توجه به اینکه دشمن در تلاش بوده بین دین و سیاست جدایی ایجاد کند، جدایی دین از سیاست آسیبی جدی برای حوزه است و باید نسبت به این مهم هوشیار بود و طلبه انقلابی نباید فقط به مسائل دینی بپردازد و از مسائل روز غافل و نسبت به آنها بی تفاوت باشد.

با پیروزی انقلاب، باورها و ارزشهای اسلامی احیا شد و روحانیت در این زمینه نقش آفرین بودند و امروز نیز حفظ این ارزشها و تقویت باورهای دینی که مورد هدف دشمن قرار گرفته رسالت مهم حوزه و روحانیت است و حوزه انقلابی با انجام رسالتهای خویش باید سد راه هجمه ها و دسیسه های دشمن باشد.

حوزه انقلابی با دشمن شناس بودن و تبیین دستورات دین و تعالیم اهل بیت(ع) باید بتواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد و مسائل و مشکلات جامعه را برطرف سازد.

مقابله با ظلم و استبداد مهم ترین ویژگی یک حوزه و جامعه انقلابی است و رسالت حوزه در حفظ جامه انقلابی رسالتی مهم و خطیر است، حوزه با هدایت جامعه به سوی ارزشها و اهداف عالی قرآن کریم و ایجاد نشاط در جامعه در تداوم انقلاب مؤثر و نقش آفرین باشد. 

نقش اساتید در تربیت طلبه انقلابی

با توجه به نقش اساتید در تربیت دینی، علمی و اخلاقی یک طلبه، نمی توان از نقش این قشر در تربیت طلبه انقلاب غافل شد چراکه اساتید بهترین الگو و راهنما برای هر طلبه هستند و برای حفظ یک حوزه انقلابی اساتید باید تلاش بیشتری داشته باشند.

حفظ و تقویت روحیه انقلابی اساتید لازمه حفظ حوزه انقلابی است، اساتید حوزه در کنار تدریس و تربیت طلاب باید با بهره مندی از آیات قرآن به مبانی اصلی انقلاب توجه و آنها را برای طلاب بازگو کنند.

نتیجه:

حوزه انقلابی پشتوانه نظام و انقلاب است و باید در جهت ارتقا و پیشرفت این انقلاب گام بردارد، بنا بر این تقویت بنیه علمی طلاب، تلاش در جهت بصیرت افزایی و آگاهی این قشر و تربیت نیروهای جوان، متعهد و توانمند برای پذیرفتن و انجام مسؤولیت ها در زمینه های گوناگون و خدمت به این انقلاب در یک حوزه انقلابی همواره باید در نظر گرفته شود.

در سایه تربیت نیروی انسانی و انقلابی در حوزه های علمیه می توان گام های مؤثری در جهت خدمت به نظام و انقلاب برداشت، تحقق این مهم افزون بر تعلیم و تهذیب نفس نیازمند آگاهی بخشی سیاسی و اجتماعی به طلاب و تشویق این قشر به تقویت و به روز کردن علم خویش است.

حوزه انقلابی باید برای انقلاب تولید فکر کند، نسبت به مسائل و مشکلات روز جامعه آگاه بوده و در صحنه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حضوری فعال و چشمگیر داشته باشد، به گفته امام راحل دین نباید از سیاست جدا باشد و وظیفه حوزه انقلابی است که با تحقق این مهم همواره در خدمت به نظام و مردم اقدام کند./703/9459/ب1

فاطمه ملکی
ارسال نظرات