۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۴۶۵۸۵۴

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

نقش مهم و بنیادی خانواده درتبیین و ترویج فرهنگ وقف، وقف راهگشای بسیاری ازمشکلات جامعه و موقوفات قرآنی زمینه‌ساز ترویج کلام وحی، بخشی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری دهه وقف،حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، وقف را سرمایه ای دانست که  همه مردم می توانند از منافع آن بهره مند شودو خاطرنشان کرد: توصیه می شود مردم موقوفات منفعتی داشته باشند چرا که این وقف به حفظ موقوفه و بهره مندی دیگران از آن کمک می کند.

رییس سازمان اوقاف کشور و امور خیریه در همین زمینه افزود: امروز مساجدی را در کشور داریم که  موقوفاتی در اختیار ندارند تا بتوانند هزینه های خود را تأمین کنند.

حجت الاسلام محمدی تأکید کرد: نباید وقف در اذهان عمومی اشتباه دیکته شود، چرا که وقف تنها به موضوع عزاداری ها و مساجد و گورستان اختصاص ندارد بلکه در موضوعات دیگری هم وجود دارد و باید شاهد موقوفات جدیدی در این عرصه ها باشیم.

وی ابراز کرد: بیش از 1000مرکز درمانی موقوفه در کشورداریم  که 30 بیمارستان آن در تهران وجود دارد و کسی نیز از  وقف بودن آنها خبر ندارد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: وقف می تواند در موضوعاتی مانند کمک به دانش آموزان و دانشجویان نیازمند، کمک به ازدواج جوانان، یاری کردن دانشمندان در تولید علم و فناوری و ... ورود پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع وقف جمعی، این نوع وقف را یکی از وقفهای اثر بخش در کشور دانست و خاطرنشان کرد: در این وقف هر کسی می تواند با مقدار پولی که دارد  همگام با افراد دیگر اموالشان را وقف کنند، از این مقدار مال، وسایل و ابزارهای کارخانجات خریداری می شود و از منافع آن در امور خیر بهره گیری خواهد شد.

حجت الاسلام محمدی به وقف در علم و فناوری نیز اشاره و بیان کرد: این نوع وقف مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، در این وقف به جوانانی که برای تولید علم و فناوری گام بر می دارند کمک می شود و آن ها حمایت می شوند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه داشتن هوای پاک و محیط زیست سالم را یکی دیگر از مصادیق وقف دانست و تصریح کرد: اگر موقوفه ای باشد که به رانندگان کم بضاعت کمک کند تا بتوانند خودروهایشان را تعمیر یا تعویض کنند ما دیگر هوای آلوده در کشور نخواهیم داشت و این نیز خدمتی مطلوب به مردم است.

وی نقش زنان را در افزایش موقوفات  کشور مهم توصیف کرد و گفت: زنگ وقف باید در خانواده ها به صدا در آید، زنان می توانند در خانواده ها برای ایجاد موقوفات جدید تبلیغ کنند و به طور قطع نقش آنها سازنده و مهم خواهد بود.

 

وقف راهگشای بسیاری ازمشکلات جامعه

نشست تخصصی نقش خانواده در توسعه و ترویج فرهنگ وقف امروز  سه شنبه شانزدهم آذرماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

براین اساس، در ابتدای این نشست که با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و  رییس سازمان اوقاف و امور خیریه،حجت الاسلام والمسلمین شرفخانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف، اساتیدحوزه و دانشگاه، صاحب نظران و طلاب حوزه های علمیه خواهر در سازمان اوقاف برگزار شد، معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف با گرامیداشت روز دانشجو، یاد و خاطره واقفین خیر اندیش را گرامی داشت و اظهار کرد: انسانهایی که قدرت بخشندگی دارند از جانب خدای متعال قدردانی می شوند، به طور قطع وقف و اجرای آن یکی از  مواهبی است که از سوی خدای متعال به برخی ها ارزانی می شود.

وی ماندگاری را یکی دیگر از آثار وقف خواند و گفت: ماندگاری یکی از خیرات وقف در عرصه های مختلف است، بسیاری از افرادی بودند که سالهای دور اموال خود را وقف کرده و امروز در تاریخ به نیکی از آن ها یاد می شود.

وی با اشاره به آثار وقف و ماندگاری آن در جامعه، به تبیین برخی از این آثار پرداخت و بیان کرد: شاید از ابتدای تولدمان در یک بیمارستان وقفی به دنیا آمده باشیم و در مدارس وقفی تحصیل کرده باشیم، لذا همه ما نسبت به وقف مدیون هستیم.

 مشاور امور بانوان سازمان اوقاف ادامه داد: اگر مسئولین و اندیشمندان کشور برنامه ای مدون را برای توسعه وقف داشته باشند مشکلات جامعه حل و فصل می شود.

در بخش دیگری از این همایش، دکترعظیم زاده، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نقش خانواده را در تولید موقوفات جدید مهم ارزیابی کرد و گفت: خانواده تنها نهادی است که می‌تواند در تمام عرصه‌ها ورود پیدا کند و خود را نشان دهد.

وی افزود: نهاد وقف و خانواده ارتباط تنگانگی دارند و با یکدیگر در تعامل هستند، از این رو می توان نقش این نهاد را در تبلیغ وقف در جامعه مهم ارزیابی کرد.

 

موقوفات قرآنی زمینه‌ساز ترویج کلام وحی

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی حسینی در همایش یاوران وقف که در مجتمع فرهنگی امامزاده سید اسماعیل(ع) برگزار شد اظهار کرد:سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای فعالیت‌های قرآنی فعالیت‌های مطلوبی داشته است.

وی افزود: با این حال تنها 2.5 درصد از موقوفات کشور به مباحث قرآنی اختصاص یافته‌اند که بخش قابل توجهی از آنها هم دارای شرایط خاص بوده و سبب توسعه فرهنگ قرآنی نمی‌شوند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه دولت در لایحه جدید خود بودجه قرآنی کشور را 50 درصد کاهش داده است گفت: به این ترتیب و در وضعیت حاضر موقوفات قرآنی یکی از راهکارهای اساسی و زیرساخت‌های مورد نیاز برای ترویج آموزه‌های کلام وحی خواهند بود.

وی ادامه داد: وقف قرآنی نیازمند ایجاد انگیزه در میان واقفان است به همین دلیل باید نیازهای قرآنی را به درستی شناسایی و نسبت به معرفی آنها در جامعه تلاش کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه وقف قرآنی سبب نشر و گسترش فرهنگ قرآن کریم خواهد شد گفت: به عبارت دیگر باید وقف را به عنوان مصداق کلمه «طیبه»در جامعه مورد توجه قرار دهیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: وقف صدقه‌ای جاریه است که تا هزاران سال باقی می‌ماند، موقوفاتی در کشورهای اسلامی وجود دارند که بیش از 1300 سال از زمان وقف آنها می‌گذرد ولی هنوز پابرجا هستند و این، نشانه اهمیت وقف و ماندگاری آن است.

وی با تاکید بر اینکه سنت حسنه وقف باید با اهتمام علما و قشر فرهیخته جامعه بیش از گذشته گسترش یابد گفت:هیچ الزامی نیست که واقفان تولیت موقوفات را در اختیار اوقاف قرار دهند بلکه می‌توانند متولیاتی برای آن تعیین کنند.

حسینی بیان کرد: ترویج آموزه‌های قرآنی می‌تواند جامعه را از ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی در امان نگه دارد بنابراین وقف قرآنی هم باید در اولویت واقفان قرار گیرد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه رسیدن به اهداف بلند در حوزه فرهنگ را نیازمند استفاده همه جانبه از ظرفیت‌های موجود دانست و افزود: گسترش برنامه‌های قرآن یاز جمله مسابقات قرآن کریم در دستور کار اوقاف قرار دارد و امیدواریم مردم هم نسبت به این فعالیت‌ها نگاهی ویژه داشته باشند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در کشورهای اروپایی نیز وقف وجود دارد اما اسلام به صورت تخصصی در این حوزه ورود پیدا کرده است و نقش سازنده ای را در این راستا ایفا کرده است.

عظیم زاده خاطرنشان کرد: وقف پس اندازی است که  عین مال می ماند و دیگران هم می توانند از آن منتفع شوند.

 

لزوم تولید محتوا در فضای مجازی برای وقف

لاله افتخاری، استاد حوزه و دانشگاه و نماینده سابق مجلس گفت: وقف شکر عملی مخلوق از خالق است، در حقیقت شکرانه نعمات الهی در وقف ظهور و بروز می کند.

وی افزود: باید در راستای گسترش فرهنگ وقف و تعمیق و تجلی آثار آن در جامعه تلاش کرد چرا که وقف به گونه ای است که ارتباط بین نسل های گذشته و آینده را رقم می زند.

افتخاری ورود در عرصه فضای مجازی و تولیدمحتوای دینی و اسلامی را یکی دیگر از عرصه های فعالیت وقف دانست و عنوان کرد: باید مشارکتی در عرصه تولید محتوای درست در فضای مجازی صورت گیرد، وقف برای تولید محتوای سالم یکی از بهترین حرکات های مناسب و در خور توجه است.

 

ائمه اطهار بهترین الگو برای ترویج وقف هستند

حجت الاسلام وطن خواه، استاد حوزه و دانشگاه نیز در ادامه این همایش به بررسی مصادیق و برکات وقف در خانواده پرداخت و اظهار کرد: تمام ائمه اطهار(ع) سنت حسنه وقف را اجرا می کردند و اگر این الگوها در جامعه نهادینه شوند به طور قطع ترویج وقف در جامعه به درستی اتفاق خواهد افتاد.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: باید گفتمان وقف را در میان خانواده ها به راه انداخت  تا وقف بتواند به درستی در میان جامعه تبیین و ترویج شود.

نشست هم اندیشی بررسی نظام مدیریت وقف در عرصه بین‌الملل برگزار شد

نخستین نشست بررسی نظام مدیریت وقف و امور خیریه در عرصه بین‌الملل عصر دیروز در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

برپایه این گزارش،محمد روح الامینی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان اوقاف و امور خیریه در نخستین نشست بررسی نظام مدیریت وقف و امور خیریه در عرصه بین‌الملل اظهار کرد:این نشست با هدف ارائه مطالعات تطبیقی انجام شده در نظام مدیریت وقف و امور خیریه در 25 کشور منتخب جهان و دستاوردهای این کشورها در این عرصه، برگزار می شود.

روح الامینی ادامه داد: در مطالعات صورت گرفته در خصوص مدیریت وقف و امور خیریه در عرصه بین‌الملل تلاش کرده‌ایم تا تجارب کشورهای جهان در این زمینه بررسی شده و بکوشیم ساز و کار مناسبی را برای جلب کمک‌های وقفی و امور خیریه طراحی کنیم.

وی بیان کرد: مطالعات تطبیقی مناسبی طی یک سال اخیر از دستگاه‌های متولی وقف در ایران و جهان صورت گرفته و امروز نتایج آن نهایی شده است.

 

بهره مندی از تجارب سایر کشور

 همچنین در بخش دیگری از این نشست، مسعود رحمتی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: مطالعات تطبیقی وقف و امور خیریه از سوی سازمان اوقاف از 25 کشور جهان صورت گرفته و در این زمینه تلاش داریم تا از تجارب آنها برای ورود به عرصه بین‌الملل در حوزه وقف و امور خیریه کمک بگیریم.

رحمتی ادامه داد: برای این کار نیاز به سند،‌الگو و مطالعات تطبیقی حوزه وقف و امور خیریه در عرصه بین‌الملل داریم که این مهم به خوبی در سازمان اوقاف شناسایی شده است.

 

تدوین تعریفی جامع از وقف و امور خیریه

در این نشست غلامعلی رحیمی ،مدیرکل دفتر نوسازی و تحول سازمان اوقاف گفت: از سال 1394 و براساس اهداف و برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه مطالعات لازم برای بررسی نظام مدیریت وقف در عرصه بین‌الملل آغاز شد که بر این اساس تمامی اقدامات برای پاسخ گویی به سوالات براساس 14 معیار بوده است.

وی افزود: قریب به 8 هزار نفر ساعت و 40 نفر ماه در زمینه این مطالعات تطبیقی و پژوهشی برای بررسی نظام مدیریت وقف در عرصه بین‌الملل تلاش کردند. ضمن اینکه بیش از 2200 مقاله در این زمینه شناسایی شده که بیش از 400 مقاله در حوزه کشورهای اسلامی و بیش از 200 مقاله در کشورهای غیراسلامی بررسی شده است.

مدیرکل دفتر نوسازی و تحول سازمان اوقاف تصریح کرد: 30 نهاد،‌موسسه و مرکز در ایران در این خصوص مطالعاتی را در گذشته انجام داده‌اند که برای کیفی بودن این مطالعه تطبیقی با آنها ارتباطاتی گرفته شده تا خروجی مطالعات آنها دریافت شود.

وی ادامه داد: تمرکز سازمان اوقاف و امور خیریه براساس خلاء‌های موجود در پژوهش‌ها و مقالات بررسی شده در ایران کشورهای اسلامی و غیراسلامی انجام شده است؛ ضمن اینکه تلاش شده تا فرایند مورد نظر سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این مسیر مورد توجه قرار گیرد تا بر روی محورهایی که تاکنون مطالعاتی در آنها صورت نگرفته تمرکز بیشتری شود.

رحیمی گفت: در اولین  اقدام تعریف جامعی از معنای وقف و امور خیریه صورت گرفت تا الگوی مناسبی برای  ادامه کار باشد.

وی ابراز کرد: این مطالعه تطبیقی صورت گرفته در سازمان اوقاف و امور خیریه مبنایی بر مدیریت‌های این حوزه در عرصه داخلی و بین‌المللی خواهد بود.

 

فناوری های نوین ابزار کارآمدی برای مدیریت موقوفات است

حجت الاسلام و المسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف در چهارمین همایش وقف و متولیان در جمع متولیان موقوفات کشور با بیان اینکه دنیای امروز به لحاظ فن آوری های نوین به طور شگفت انگیزی در حال پیشرفت است تصریح کرد: بهره گیری از فناوری های نوین در عرصه های مختلف به ویژه مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه یک ضرورت حتمی و قطعی است و انتظار این است که مدیران و متولیان موقوفات در عرصه های مختلف از فناوری های نوین استفاده کننده تا بر سرعت کار افزوده شود.
 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه برای پیشرفت کشور و حمایت از دانشمندان و مخترعان، جوان باید وقف های جدید ایجاد شود تاکید کرد: دشمنان از فناوری های نوین در جهت دشمنی با ملت و دولت ایران استفاده می کنند ما هم باید برای مقابله با آنها و افزودن بر سرعت پیشرفتمان از این فناوری ها استفاده کنیم.


رئیس سازمان اوقاف با اشاره به اینکه امروز دیگر در عرصه امور اداری با پنجاه سال پیش تفاوت های زیادی را مشاهده می کنیم تاکیدکرد: به روز بودن دستگاه وقف با رعایت مقررات شرعی و حقوقی یک ضرورت است.

وی تصریح کرد: بهره برداری از فناورهای نوین در زمینه های مختلف برای مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه یک ضرورت است و اگر از این فناوری ها استفاده نکنیم از حرکت روز دنیا عقب می مانیم.
 

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف در ادامه به نقش متولیان در مدیریت کارآمد موقوفات اشاره کرد و افزود: متولی موقوفه باید مومن، دلسوز و متدین باشد در غیر این صورت ممکن است اقدامات آنها موجب مخدوش شدن چهره وقف و عملکرد سایر متولیان شود.
 

وی تاکید کرد: باید از متولیانی که موقوفه را به خوبی اداره می کنند، غبطه وقف را رعایت می کنند و مردم را راضی نگه می دارند قدردانی کرد. رئیس سازمان اوقاف امر به معروف و نهی از منکر را یک روش موثر دانست و افزود: باید از کسانی که مدیریت خوب و دلسوزانه نسبت به موقوفات دارند و امانت موقوفات را به شایستگی مدیریت می کنند قدردانی کرد.
 

رئس سازمان اوقاف با بیان اینکه امام راحل عدالت را شرط متولی بودن نمی دانستند اما کفایت را شرط لازم می دانستند گفت: اگر یک متولی ضعیف عمل کند و توان و شایستگی لازم را برای اداره امانت موقوفه نداشته باشد خود به خود کفایت و صلاحیت اداره موقوفه را از دست می دهد و ادامه مدیریتش خیانت به موقوفه و موقوف علیهم است.
 

رئیس سازمان اوقاف انتقال تجارب موفق در عرصه مدیریت موقوفات را مورد تاکید قرار داد و افزود: انتقال این تجربیات به یکدیگر موجب افزایش برکات وقف، رضایت بیشتر مردم و پاداش اخروی است و رشد مجموعه موقوفات کشور را در پی خواهد داشت.
 

حجت الاسلام محمدی همچنین بیان کاستی ها و ضعف ها را مورد توجه قرار داد و افزود: برای رشد موقوفات باید خیرخواه هم باشیم تا این مجموعه ها که خیر و برکات و منافع آن به همه مردم می رسد هر روز بیشتر شود و این سرمایه ارزشمند با همدلی و مدیریت موثر به سطح مطلوبی از کارآمدی برسد./1325/303/ب3
 

ارسال نظرات