۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۴۴۷۳۸۵

پیشنهادات امام جمعه پردیسان به مدیر حوزه

ححت الاسلام والمسلمین قوامی متخصص شدن طلاب در علوم انسانی را ضروری دانست و گفت: علوم انسانی تمدن ساز است و اسلامی سازی علوم انسانی بدون اجتهاد امکان ندارد.
حجت الاسلام قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام قوامی امام جمعه پردیسان در خطبه های عبادی سیاسی نمازجمعه پردیسان که در مسجد حضرت زینب(س) برگزارشد با اشاره به روایتی از امام جواد(ع) و آیات 36 تا 38 سوره محمد(ص) در زمینه بخل بیان داشت: بخل در مقابل جود به معنای امتناع از خیر و ادای حقوق دیگران است چه حق خدا که خمس و زکات است چه حق مستحقین که صدقه است.

 

وی ادامه داد: بخل یک بیماری درونی است و بر طبق نهج البلاغه بخیل فردی تنها و همیشه در اضطرار و واهمه است؛ جود سپاه عقل و بخل سپاه جهل است؛ همان گونه که خداوند در این آیات بیان می کند هر آنچه را که در این دنیا جمع آوری می کنید لهو و لعب هستند و شما را از کارهای اصولی باز می دارد.

 

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی خاطرنشان کرد: خداوند در مقابل هدایت هایی که انجام می دهد مزدی دریافت نمی کند و اگر می گوید انفاق کنید این کار موجب امنیت می شود زیرا فقر امنیت اجتماعی را کاهش و سرقت و جرایم دیگر را افزایش می دهد.

 

وی با اشاره به آیه 38 سوره محمد(ص) بیان داشت: خداوند در این آیه بیان می کند «شما نيازمنديد و اگر روى برتابيد [خدا] جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود»؛ افرادی از پیامبر اکرم(ص) در زمینه قوم جایگزین در این آیه سؤال کردند که وی جواب داد آنها ایرانیان هستند.

 

امام جمعه پردیسان ادامه داد: ایرانیها این پیش بینی پیامبراکرم(ص) را تحقق بخشیدند زیرا در انقلاب و دوران دفاع مقدس و خانواده های فراوانی جوانان خود را به صحنه انقلاب و به جبهه می فرستادند و پس ازمدتی جنازه های آنها را دریافت می کردند.

 

وی با بیان این که علم بدون تقوا مضر است، اظهار داشت: امام جواد می فرماید ما ائمه مقدس هستیم و فرشته ای با ما صحبت می کند اما ما او رانمی بینیم که این علم لدنی است نه آموختنی و مکتبی؛ مأمون و بزرگان 4 مذهب تسنن به عالم بودن امام جواد(ع) اعتراف کرده اند و این علم امام است که موجب گردید سن کم او مانع امامتش نگردد.

 

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی در 14 شهریور گفت: ابوریحان که معاصر سلطان مسعود غزنوی است کتابی با عنوان قانون مسعودی تدوین می کند و شیوه مردم داری را به سطان مسعود آموزش می دهد.

 

وی اضافه کرد: سلطان مسعود نیز در مقابل کار ابوریحان چند شتر طلا به او هدیه می دهد اما ابوریحان آن را باز می گرداند و می گوید من این کتاب را به دلیل فضیلت علم تدوین کرده ام نه به جهت پول؛ علما باید این مطلب را به خوبی بیاموزند و بدانند که فروش علم از فروش مواد مخدر بدتر است.

 

امام جمعه پردیسان با بیان این که در سال 2016 ایران رتبه سیزدهم علمی جهان را کسب کرده است، ابراز کرد: مراقب باشید بحث های سیاسی آمارهای واقعی را مخدوش نکند زیرا این آمارها مربوط به هیچ دولتی نیست بلکه به جمهوری اسلامی تعلق دارند وبه نام ولایت فقیه هستند.

 

وی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با کارمندان وزارت دفاع بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار بیان کردند تا می توانید قدرت دفاعی را گسترش دهید تا این که هیچ کشوری خیال تهاجم به ایران را نداشته باشد؛ باید توجه داشت پشتوانه این قدرت دفاعی علم است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قوامی اضافه کرد: رشد علمی به معنای افزایش قدرت است؛ دلیل ایجاد نا امنی در منطقه و ایجاد داعش جلوگیری از رشد ایران است زیرا می دانند اگر ما را به حال خود را رها سازند دیگر جایی برای سخنان آنها باقی نخواهد ماند.

 

وی فضای مجازی را تهدید و فرصت دانست و خاطرنشان کرد: سالانه 14 میلیارد دقیقه زمان ایرانیها در فضای مجازی می گذرد که فقط 2 درصد آن مربوط به مسائل علمی است ؛ ما نگران هستیم که این نسل به دلیل گرفتاری در تار عنکبوت فضای مجازی، رشد علمی نداشته باشند بنابراین نیاز است شورای عالی  فضای مجازی و وزارت فرهنگ و ارشاد در ایجاد شبکه ملی سرعت داشته باشند.

 

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در پایان با بیان پیشنهاداتی به مدیر جدید حوزه علمیه اظهارداشت: آیت الله اعرافی که با مدیریت خود در جامعه المصطفی سابقه درخشانی از خود به جای گذاشته نیاز است نظام اخلاقی را در اولویت قرار دهد؛ هنگامی که طلاب مشاهده کنند سران حوزه در ساده زیستی همانند علمای سلف نیستند به مسابقه در دنیا ادامه می دهند؛ البته باید توجه داشت اکثر مدیران ساده زیستی خود را ادمه داده اند.

 

وی اضافه کرد: نظام آموزشی نیز باید به گونه ای باشد که هر طلبه به یک مجتهد تبدیل شود و شرکت طلاب جوان در انتخابات مجلس خبرگان نشان داد در جوانی نیز می توان مجتهد شد زیرا اجتهاد دانش نیست بلکه روش است و علم، فقه است؛ متخصص بودن هر طلبه در علوم انسانی ضروری است زیرا هدف این انقلاب بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب ایجاد تمدن نوین اسلامی است و ایجاد تمدن نوین اسلامی بدون علوم انسانی اسلامی امکان ندارد و برای ایجاد علوم انسانی اسلامی به اجتهاد نیاز است./1324/پ201/ج1

ارسال نظرات