۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۴۴۷۳۷۰
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

مقابله امام جواد با 5 جریان فکری ضد امامت

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی گفت: بنی عباس، واقفیه کسانی که به دنبال قداست زدایی از اهل بیت بودند، منکرین امامت حضرت رضا(ع) و منکرین امامت حضرت جواد(ع) پنج جریان مخالف مکتب اهل بیت بودند که حضرت در مقابله با تمام این گروه ها موفق بود.
عزیزالله رزاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محفل عزاداری شهادت حضرت امام جواد(ع) امروز با حضور جمع کثیری از اساتید حوزه، طلاب، و علاقه مندان به مکتب اهل بیت(ع) در بیت رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عزیزالله رزاقی در این مراسم با اشاره به آیه «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» اظهار داشت: ما در این آیه مأمور به همراهی با صادقان شده ایم که بنابر روایاتی از امام باقر(ع) و امام رضا(ع) مقصود از صادقان امامان معصوم(ع) هستند، بنابراین ما موظفیم در اندیشه، رفتار و سبک زندگی خودمان اهل بیت(ع) را چراغ راه خود قرار دهیم.

حقوق ائمه بر گردن شیعیان

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام صادق(ع) در روایتی چند حق مهم را برگردن شیعیان قرار می دهند که دو مورد از مهترین آنها شناخت شخص و جایگاه امام و همچنین ولایت پذیری است، و همین جلسات می تواند زمینه مناسبی را برای افزایش معرفت به امام و توسعه درک نسبت به جایگاه امام را فراهم کند.

وی با بیان این که انسان به راحتی نمی تواند مقام و شخصیت امام را درک کند، تصریح کرد: در روایات ما امام را همچون قرآن برشمرده است و همانطور که شناخت قرآن برای ما دشوار است معرفت به امام نیز کار آسوده ای نیست؛ نزول قرآن به معنای فرستاده شدن قرآن نیست بلکه به معنای تنزل قرآن از مقان اصلی خودش است تا برای انسان ها قابل درک باشد چراکه قرآن مجید در لوح محفوظی قرار دارد که کسی نمی تواند به آن دست پیدا کند و دقیقا مقام امام هم همینطور است، خداوند شخصیت فوق تصور آنها را برای ما به گونه ای تنزل داده است که بتوانیم با آنها در ارتباط باشیم و زمینه را برای سعادت خود فراهم کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با تصریح بر این که در روایات ولایت ائمه را همچون ولایت خدا بر انسان ها برشمرده است، ادامه داد: وقتی انسان به عبارات زیارت جامعه کبیره نظر می کند متوجه مقام بالای امام می شود، بنابراین ما هرگز نمی توانیم از نظر معرفتی به افق ارزشی آنها دست پیدا کنیم؛ ما امروز مفتخریم که در سایه ولایت ائمه معصومین زندگی می کنیم و در دوران غیبت امام عصر(عج) زیر پرچم ولایت فقیه هستیم.

برهه حساس زندگانی امام جواد(ع)

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برهه حساس زندگانی امام جواد(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: حضرت در دوران خود با پنج دسته از دشمنان روبه رو بود که مهمترین آنها معاندین و منکرین امامت اهل بیت(ع) یعنی بنی امیه و بنی عباس بودند که از جمله دشمنان قدیمی مکتب اهل بیت(ع) شمرده می شدند؛ دومین مشکلی که حضرت با آن روبه رو بود کسانی بودند که منکر تداوم مسیر امامت شدند و بعد از حضرت موسی بن جعفر(ع) منکر امامت حضرت رضا(ع) شدند که در واقع این افراد هم دست با خطر نخست شده بودند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: عده سوم کسانی بودند که می خواستند رکن مظلومیت حضرت را از بین ببرند و سعی در از بین بردن قداست امام داشتند و در کنار این افراد نیز دسته ای امامت حضرت رضا(ع) به دلیل دیر فرزند دار شدن و عده دیگری امامت حضرت جواد(ع) را به دلیل سن کم منکر شده بودند که حضرت در مواجهه با تمام این گروه ها موفق بودند و توانستند مذهب حقه شیعه را ثابت قدم نگاه دارند.

وی با بیان این که دشمن به دنبال از بین بردن اصل مسأله امامت بود و به ویژه می خواست امامت امام جواد(ع) را زیر سؤال ببرد، ابراز کرد: پیامبر از همان روز نخست این نقشه دشمن را خنثی کرد و در چندین روایت به تولد امام جواد(ع) در آینده اشاره کرده و می فرمود: «نهمین امام شما کسی است که جد بزرگ امام آخرین است و باید از او اطاعت کنید، نام او محمد بن علی است و هر کس پیرو او باشد خداوند گناهان او را به حسنات تبدیل می کند».

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی ادامه داد: غیر از روایاتی که امامت حضرت جواد(ع) را ثابت می کند، امام رضا(ع) نیز در روایات زیادی از فرزند گرامی شان تمجید کرده و ایشان را امام بعد از خود معرفی کردند و خود حضرت نیز با معجزات و کرامات زیادی امامت خود را بر مردم تثبیت کردند./1330/پ202/س

 

ارسال نظرات